Číslo 5 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Václavem Neckářem.


 

 

 

 


 

Petr Pavlovský, kritik

Kvalifikace: Umět se ptát

Formulace správné otázky už řeší polovinu problému. Tak nějak to dle pamětníků říkal svým studentům jeden z nejvýznamnějších a mezinárodně nejuznávanějších českých estetiků Jan Mukařovský (8. února uplyne sedmatřicet let od jeho úmrtí). Vzpomněl jsem si na to v pondělí 2. ledna při poslechu vltavského týdeníku Kritický klub.
Jde o pořad obecně uváděný jako diskuse odborníků o současné literatuře, filmu, architektuře a výtvarném umění, jak se píše ve sličném „čtvrtletníku posluchačů a příznivců stanice Český rozhlas 3 – Vltava“. Nečteme-li toto vymezení pouze mechanicky, zarazí nás hned dvakrát.
Především naznačuje, že architektura je něčím „sui generis“, něčím mimo výtvarná umění. Ona však je jejich integrální součástí, a to jejich funkční oblasti, totiž uměním užitým, spolu se scénografií, urbanismem, krajinotvorbou, designem, návrhářstvím nábytku, skla, keramiky, šperků, kostýmů. Vždyť i ta židle je malým architektonickým dílem, jak napsal klasik teorie architektury, náš krajan Adolf Loos.
Za druhé diskriminuje nás, příznivce divadla. Je-li z okruhu zájmů Kritického klubu vypuštěna hudba, prosím, té je na Vltavě právem věnována většina veškerého času. Ale proč divadlo ne, když film ano, pane řediteli Hurníku?
Kritický klub byl tentokrát věnován románu Henryho Rotha Říkej tomu spánek (přeložil Martin Brát). Redaktorkou pořadu byla odbornice na americkou literaturu Hana Ulmanová, hosty byli podobně odborně zaměření profesor Josef Jařab a autor doslovu ke knize Petr Onufer.
Knížku jsem už měl přečtenou, moc se mi líbila, konečně proto jsem k rádiu to odpoledne zasedl. Stejně jako další posluchači jsem tedy znal i Onuferův doslov, a podobně jako mnozí z nich jsem si už i „vygoogloval“ další informace o autorovi, rodákovi z Haliče (1906–1995). Do New Yorku jeho rodina připutovala kolem roku 1909, nejdříve žila v Brooklynu, pak na Lower East Side a nakonec se přestěhovala do irsko-italského Harlemu; to vše jsou dějiště románu Call It Sleep z roku 1934.
Krátce: Stejně jako mnozí jiní věděl jsem z „veřejných zdrojů“ o knize i jejím autorovi mnohé, a tím víc jsem byl zvědav na informace, které v těch zdrojích nebyly. O to větší bylo moje zklamání: prakticky nic dalšího jsem se nedozvěděl.
Varovat mě mohlo už pozvání autora šestistránkového fundovaného doslovu. Je přece přirozené, že před mikrofonem bude „off hand“ říkat především to, co má pregnantně písemně zformulováno! Velice zasvěceně mluvil samozřejmě i profesor Jařab a přirozeně hovořil o tom, co považoval za nejdůležitější. Nemohl ovšem vědět, které jeho informace jsou svým způsobem redundantní, a které by naopak „nesly informaci“, tedy „snižovaly stav nejistoty“. Ten, kdo tohle vědět měl a měl se podle toho ptát (a že by bylo na co!), byla redaktorka. Neptala se!



  Bouček, nejen dokumentarista
  Nalaďte si
 
  Čerstvá krev popu     

  Pořiďte si  
 
  Severský film na Vltavě   
  Téma