Číslo 9 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kardinálem.
Dominikem Dukou.


 

 


 


 

Petr Pavlovský, kritik

Simona Stašová coronat opus

Vražda před mikrofonem, to byl název mé kritiky, která v rubrice Zamyšlení nad rozhlasem vyšla na tomto místě před téměř třemi lety. Jejím předmětem byla rozhlasová detektivka Jiřího Hubičky Síla slova. V závěru jsem návodně, a možná dokonce i inspirativně konstatoval, že slibná detektivní dvojice poručíka Vláčila a rotné Králíčkové (český protějšek páru Linley – Haversová z televizního cyklu BBC), stejně jako zavedené dramatické prostředí (okresní město s policejní služebnou, regionálním rádiem, pochybným barem s prostitutkami a dalšími charakteristickými reáliemi) přímo volají po dalším „uměleckém životě“.
Nemůže být proto pro kritika většího štěstí a praktičtějšího uznání, než když se ukáže být pravým, a nikoli falešným prorokem. Od premiéry Síly slova uběhly sice už téměř tři roky, ale dočkal jsem se. Koncem letošního ledna měl na ČRo 2 – Praha premiéru opus s novým příběhem započatého „cyklu Vláčil – Králíčková“ nazvaný Z divokého východu. Zůstalo dějiště dramatu – okresní město s policejní služebnou a okolí, zůstaly hlavní postavy a jejich představitelé, Jiří Ornest a Jana Stryková; zůstali i režisér Petr Mančal a dramaturgyně Jitka Škápíková.
Motiv jednoho pokleslého média – lokálního soukromého rozhlasu – nahradilo jiné pokleslé médium – akční film, respektive raut pořádaný po jeho premiéře, kde se odehraje nezdařený a údajný pokus o vraždu režiséra. Zákonitě se pak dostáváme do prostředí nájemných vrahů, jejich zákazníků i obětí, prostředí propojeného v posledku i se stranickou politikou.
V reáliích jsou ale i sporná místa, ba dokonce lapsy. Kariéra jednoho z hlavních darebáků je charakterizována následovně: „Před listopadem vysoký funkcionář SSM, později vstoupil do ODA.“ Sám jsem v této straně byl, a to téměř od počátku na podzim 1990 (půl roku před vznikem ODS!), mám legitimaci číslo 0038. Takoví lidé v ODA podle stanov (které se úzkostlivě dodržovaly – konzervativní strana!) mohli být jenom velice obtížně. Platilo totiž pravidlo, že bývalý člen KSČ musí žádat příslušnou místní organizaci o doporučení výjimky, kterou po jejím doporučení „zdola“ centrální orgán posoudí a schválí. Vysoký funkcionář SSM byl nutně i členem KSČ – což ovšem mnozí posluchači už nevědí, a proto by se to v rámci dialogů dozvědět měli.
Celkově lze ale konstatovat výrazný kvalitativní skok vpřed: hra má větší spád, děj je dynamičtější, aniž by „zvuková akčnost“ někde překročila míru funkčnosti a vkusu. Na rozhlasovou hru je postav opět trochu moc, vesměs jsou ovšem ztvárněny tak skvělými herci, že při poslechu neztrácíme orientaci. Hereckým vrcholem večera byla pro mne tentokrát Simona Stašová. Její vdova po zločinci jako by vyšla z nějakého italského neorealistického filmu. „Lidová postava“ jak má být, plná emocí, rozhořčení i rezignovaného smutku a smíření se světem.



  Wenders na cestách
  Dívejte se
 
  Divoké matky a Manson

  Nalaďte si  
 
  Představení praotce Zycha
  Navštivte