Číslo 9 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kardinálem.
Dominikem Dukou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Malý Hugo vrátil velkému fantastovi jeho důstojnost. Martin Scorsese a představitel titulní role Asa Butterfield.Jakou moc mají pohyblivé obrázky

Americký režisér Martin Scorsese pokaždé přesáhl žánrovou příhrádku, k níž se právě hlásil, a přinášenou výpověď povýšil k zobecňující úrovni – připomenu aspoň jeho jen vnějškově boxerské drama Zuřící býk. Nejnověji se ve snímku Hugo a jeho velký objev, nominovaném na jedenáct Oscarů (!), dotkl dětského tématu, avšak opět se vizuálně i přinášeným poselstvím vymyká výchozímu předurčení.

Hlavním hrdinou filmu inspirovaného knihou Briana Selznicka je osiřelý chlapec Hugo (Asa Butterfield), přebývající v bludišti hodinových mechanismů, skrytých ve věži velkého pařížského nádraží, avšak vyprávění spěje ještě jinam – ke znovunalezení snad prvního filmového mága na světě Georgese Méliese, jenž v naprostém zapomnění a navíc zahořklý prodává v nádražním krámku hračky. Ztělesnil jej, dokonce fyzicky podoben, Ben Kingsley.

Hold filmovým průkopníkům

Scorsese, sám okouzlený světem dávných filmů, které pomáhá restaurovat a vracet jim dávný lesk, tu vypráví dílem dojemný, dílem úsměvný příběh o tom, jak člověka mohou uhranout pohyblivé obrázky. Jako by také on se vrátil do dětství, stále ohromován dávnými filmovými sny, když vzdává hold průkopníku filmového podnikání, jakkoli přes propast času i trikových vymožeností. Naznačuje to hned úvodní putování bludištěm hodinových strojů, kdy kamera jakoby odhmotněna lehce sleduje Hugovy průchody členitým prostorem, zaplněným různě sestavenými ozubenými soukolími, případně ladně proplouvá nádražní halou zaplněnou davem různými směry se pohybujících lidí.

Oscarový favorit číslo jedna smeká před filmovými průkopníky i rozličnými výpůjčkami – od Harolda Lloyda pochází směšně hrozivý gag s balancováním na uvolněném hodinovém ciferníku

Scorsese zasadil příběh na počátek třicátých let, kdy s nástupem zvuku odchází celá filmová epocha, odeznívá éra němého filmu, nemluvě o ještě vzdálenějším Méliesovi. Hugo se svou kamarádkou dokonce potají vnikne do kina, v němž právě promítají grotesku O patro výš, kde Harold Lloyd leze po fasádě mrakodrapu – a směšně hrozivý gag s balancováním na uvolněném hodinovém ciferníku pak Hugo zažije ve skutečnosti, když prchá před pronásledovatelem také až k věžnímu ciferníku. A vychutnat si můžeme i nenápadné Scorseseho hračičkovství – to když obrázky z knihy filmových dějin ožívají do podoby kraťoučkých výjevů.

Prvního filmového mága Georgese Méliese ztělesnil Ben Kingsley

Kino jako velký utěšitel

Filmové médium tu vystupuje v roli velkého utěšitele: Mélies si jím realizoval své kouzelnické sny, Hugo v kině zapomínal, že nedávno ztratil maminku, zatímco jeho kutilský otec, o něhož rovněž přijde, si vybavuje, že jeho prvním filmovým zážitkem byla Méliesova Cesta na Měsíc. Autor dějin filmu, jehož kniha Huga přivedla na stopu velkého tajemství, dokonce uchovává jedinou známou kopii tohoto díla. Muselo uplynout hodně let, než lidé pochopili, že vzácné staré filmy, i po letech poskytující zábavu, se nemají ničit, nýbrž sbírat... Od Méliese samozřejmě spatříme (autentické) ukázky ručně obarvených fantastických historek, jaká před rovným stoletím vyráběl, navíc úchvatně opracované do rozměru 3D. Pravěk filmu se tak prolnul s jeho budoucnem.
Hugo a jeho velký objev patří mezi díla obdivná, ba fanouškovská, aniž by tím jakkoli oslabovala své původní vymezení – současně totiž předkládá i nádherně pojednané dětské dobrodružství, o jakém se nám může opravdu jen snít. Proto nepátrejme, zda se události odehrály skutečně tak, jak je film popisuje, a plně se oddejme jeho kouzlu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Wenders na cestách
  Dívejte se
 
  Divoké matky a Manson

  Nalaďte si  
 
  Představení praotce Zycha
  Navštivte