Číslo 10 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Hubou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ocitli jsme se v době temna?

Kanadského režiséra Denyse Arcanda známe z několika hořkých filmů (Ježíš z Montrealu, Invaze barbarů). Ve snímku Doba temna (v neděli 11. 3. ve 21.50 uvádí ČT2) podniká další výpravu za odvrácenou stranou naší přítomnosti – i když tentokrát se přiklání ze všeho nejvíc k nadsazené, satiricky útočné burlesce, zveličující rozporné společenské jevy do olbřímích rozměrů. Načrtává stav, kdy úřady dohlížejí jedině na to, aby forma počínání byla v naprostém souladu se všemi požadavky politické korektnosti, aby navenek splňovala příslušná kritéria, aniž by komukoli vadilo, že počínání samotné je zhola bezúčelné.

Bezvýznamného vládního úředníčka Leblanka hraje Marc Labreche

Arcand navíc přidává groteskně pokřivený rozměr představ, které hlavnímu hrdinovi – bezvýznamnému vládnímu úředníčkovi Leblankovi (ve výstižném zpodobnění Markem Labrechem) – pomáhají přestát nepřetržitý stres z toho, v čem žije. Jeho sny se vztahují především k tomu, co ve svém životě zoufale postrádá – k uznání –, takže si spřádá vize, v nichž se vidí jako velký umělec obletovaný ženami, tiskem i kamerami. Do snů uniká i tehdy, když se potřebuje zbavit nějakého přetlaku. Zvlášť patrné je to ve scénách, když panovačné šéfové, vytýkající mu použití zakázaného slova „barevnej“, utne rovnou při poradě hlavu coby hrozivý japonský samuraj nebo když ji později jako římský imperátor vydá napospas urostlým divochům. Sny ovšem odrážejí jeho vlastní obavy z budoucnosti, jak se příkladně zhmotní ve scéně jeho vlastního pohřbu. Rodina je při smutečním obřadu nedočkavá, kněz o zesnulém nic neví a nebožtík je nucen průběh posledního rozloučení aspoň částečně usměrňovat.
Občas rozpoznáme průsak režisérova sarkastického pousmání, když Jean-Marcovy vize jsou znenadání zacíleny jinam: třeba děvu vnadně se odhalující ve sprše provází zlomyslné konstatování, že je speciálně určena pro hollywoodské cenzory. Patří sem také pasáž s milostnou árií z pozdně barokní opery Zémire a Azor (s nasládlým vyznáním Du moment qu'on s'aime), kde se obrýlený Jean-Marc prolíná do vystupujícího pěvce...
Doba temna se vyznačuje vědomě akcentovaným protikladem mezi groteskní nadsázkou a apokalyptickým zacílením událostí – tolik vychvalovaná civilizace podléhá zřetelnému rozkladu, protože člověka, jenž se jí bezvýhradně nepodřídí, utiskuje a pronásleduje. V tom film upomíná na proslulé Gilliamovo podobenství Brazil, taktéž ponořené do snění jako spásného úniku před okolními hrůzami, třebaže nedosahuje jeho bezvýchodnosti. Jakkoli můžeme v zahrádkářském happy-endu nacházet notnou ironii.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Marx nebyl jen Karel
  Nalaďte si
 
  Potkal hraboš Karpelese

  Pořiďte si  
 
  Trnkovo století   
  Téma