Číslo 10 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Martinem Hubou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Jiří Trnka stvořil dílo svým významem daleko přesahující nejen hranice animovaného filmuTrnkovo století

Jistě to byla nenahraditelná ztráta, když ilustrátor, malíř, scénograf, a zejména veleduch českého animovaného filmu Jiří Trnka v pouhých sedmapadesáti zemřel. Jeho nemocné, olbřímí prací vyčerpané tělo nedokázalo dále vzdorovat. Měl cukrovku, ale přesto cigaretu neodložil snad ani na chvíli. Když tvořil, ponořil se do práce natolik, že ztrácel pojem o čase – pracoval deset čtrnáct hodin, pracoval přes noc a stejné nadšení vyžadoval od svých spolupracovníků.

Poslední zamýšlený projekt, Rybovu Českou mši vánoční, již nestihl uskutečnit. Zachránilo jej ponuré úterý 30. prosince 1969, kdy vydechl naposledy, od budoucích šikan a ponižujícího přehlížení? Vždyť se netajil sympatiemi k obrodnému procesu na sklonku šedesátých let, podepsal provolání Dva tisíce slov a své názory nikdy neodvolal. Navíc natočil politické podobenství Ruka (1965), kde ukázal, jak násilnický režim, zde zosobněný hrozivě neodbytnou končetinou, nutí svobodomyslného sochaře, aby se mu plně podřídil.
Masové prověřování umělců a jejich výstražné odstavování začalo až po Trnkově smrti. Možná se tak vyhnul osudu Jana Wericha, jehož hlas zazněl v Trnkových filmech několikrát – vzpomínáte, jak báječně namluvil Švejka nebo společně s Vlastou Burianem zazářil ve Dvou mrazících (1954)? Díky bydlení na pražské Kampě si dokonce byli sousedy. Trnka se s ním spřátelil, obdivoval jej, uznával jeho výjimečnost, avšak neváhal si také postěžovat na liknavost, ba lenost; Werichovou vinou prý řada společně chystaných projektů vyšuměla do ztracena.

Na Trnkovy ilustrace nezapomene žádné dítě

Otisk duše

Trnkovo postavení bylo ojedinělé: ilustracemi pohádek i loutkovými filmy získal mimořádnou mezinárodní proslulost. Byl vlastně jediný, kdo se rázem prosadil proti Disneyově „pásové výrobě“ v Americe. Upoutal veskrze autorským přístupem, každý film byl otiskem jeho duše. Ale mělo to i odvrácenou tvář: svým svrchovaným uměním komunistickému režimu sloužil nejen coby výkladní skříň úspěchů, ale také jako zdroj valut. Trnka prostě fungoval jako menší, ale nesmírně výkonná a dlouhodobě úspěšná továrna. Byl si ovšem vědom i toho, že finanční záštitu jeho tvorby, nehledící na vratnost vložených prostředků, zajistila v plné míře až zestátněná kinematografie, že jako případný soukromý podnikatel by se jen stěží takto prosadil. Nebylo náhodné, že v meziválečném Československu animovaná tvorba existovala jen v podobě reklam, a Trnka to velice dobře věděl. Také si byl vědom toho, že se žádný z jeho filmů nestal diváckým hitem, k němuž by se lidé rádi vraceli podobně jako třeba k Pyšné princezně. Určitý stín výlučnosti jej provázel ustavičně.
Ačkoli na vládnoucí režim hleděl poněkud spatra a snad s jistým opovržením, komunisté si cenili, jak se vyslovil jeden z tehdejších prominentů Václav Kopecký, že je v zahraničí nikdy nepomlouval. Zajisté se musel výběrem látek i jejich zpracováním podřizovat právě prosazovaným ideologickým doktrínám (k Nejedlého jiráskovské akci pořídil monumentalizující přepis Starých pověstí českých), avšak kdykoli mohl, prosazoval projekty bližší svému naturelu. Však také patří k průkopníkům, kteří prokázali, že animovaný film dokáže oslovit i dospělé publikum. Od jednoduchých dětských, neřkuli agitačních historek přešel k náročnější, vícevrstevné výpovědi. Později k tomu podotkl: „V loutkovém nebo kresleném filmu se nedá jen tak sloužit denním potřebám; na to jsou noviny. Naše práce je dlouhodobá a platnost námětů se nesmí ztrácet s postupující dobou.“

Sen noci svatojánské – jediné Trnkovo dílo, které je přijímáno kontroverzněLáska na celý život

Jiřího Trnku provázel vyhovující třídní původ: pocházel z chudých poměrů, otcova živnost – klempířství – zkrachovala za hospodářské krize počátkem třicátých let a mladý umělec rozhodně neměl na růžích ustláno. Ale zato měl štěstí na lidi, kteří jej plodně ovlivnili a posouvali vpřed. Na plzeňské reálce, kterou prý kvůli špatnému prospěchu z matematiky nedokončil, jej učil Josef Skupa, otec Spejbla a Hurvínka. Právě on v něm vypěstoval lásku k loutkám. Trnka poté, co se usadil v Praze, rovněž zkusil založit loutkové divadélko, ale neuspěl. Zato si pozvolna získával jméno jako ilustrátor knížek, hlavně těch pohádkových, připravoval scénografické návrhy pro divadlo. A kdož ví, zda nepřičichl i k propagačnímu animovanému filmu Všudybylovo dobrodružství (1936), kde Hurvínek, namluvený samotným Skupou, vysvětluje šíření rozhlasových vln. Zato je jisté, že v padesátých letech spolu vytvořili dva krátké snímky – Cirkus Hurvínek a Spejbl na stopě, byť v druhém jmenovaném titulu přenechal režii Břetislavu Pojarovi, původně jednomu ze svých animátorů.
Když krátce po skončení druhé světové války kývl na nabídku, aby se ujal vedení studia Bratři v triku, ještě nikdo netušil, že na scénu vstupuje mimořádně silná, robustní osobnost, která vedle zlínských Zemana a Týrlové přivede tuzemskou animovanou tvorbu k netušenému rozmachu. Po několika kreslených počinech, jakkoli mezinárodně ceněných, si ověřil, že ideální platformou mu bude loutkový film. Neodradila jej ani mimořádná pracnost – práce s loutkami vyžadovala vskutku andělskou trpělivost, vždyť při skládání jednotlivých fází pohybu si každá vteřina vyžádá dvacet čtyři samostatných obrázků. O počítačové animaci tehdy nikdo nic samozřejmě netušil.
Trnka si od počátku udržoval prestižní pozici: zajistil si přísun tehdy ještě vzácného barevného materiálu (všechny jeho filmy jsou barevné), ke spolupráci přizval špičkové kumštýře. O Werichovi již byla řeč, přidat můžeme hudebního skladatele Václava Trojana nebo (spolu)scenáristu Jiřího Brdečku. S ním mimo jiné vytvořil dodnes okouzlující westernovou parodii Árie prérie (1949) s nádhernými, angličtinu napodobujícími pěveckými výstupy.

Fantazie bez hranic

Trnka rychle směřoval k celovečerním projektům. První z nich, pásmo lidových zvyků Špalíček (1947), se ještě skládá ze sady samostatných epizod zasvěcených jednotlivým částem roku (nejprve vznikl vánoční Betlém s koledami, pak následovaly další epizody, mezi nimi například Masopust nebo Posvícení). Už tady se naplno projevuje úzké Trnkovo sepětí s lidovým, pohádkovým, národopisně orientovaným vyprávěním, které  pak přechází do dalších děl, do Císařova slavíka (1948), Bajaji (1950), do Starých pověstí českých (1952) s jejich úžasně rozpohybovanou Luckou válkou. Současně jej lákala literární klasika: chtěl dokázat, že prostřednictvím loutek lze vyjádřit cokoli. Vynalézavě zpracoval ztrapnělé milostné příběhy, ať již podle Čechova (Román s basou, 1949), nebo podle Boccaccia (Archanděl Gabriel a paní Husa, 1964), vybral si tři epizody z Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka (1955). Ale hlavně se rozhodl poměřit se samotným Shakespearem, když natočil výpravnou, širokoúhlou adaptaci Snu noci svatojánské (1959). Tady upoutal rozletem představivosti i technickou dokonalostí, když animoval třeba oživlý plášť královny Titanie, složený snad ze stovek drobňoučkých tvorečků, z nichž každý se vyznačuje vlastním pohybem. V sebejistém nakládání s loutkou, v obeznámení s jejími výrazovými možnostmi, se zapojením hudby dospěl k dodnes fascinujícímu mistrovství.
Vztah kritiků (a dnes i historiků) ke Snu noci svatojánské není jednotný. Někteří jej považují za vyvrcholení Trnkovy tvůrčí dráhy, za zosobnění lyrického, poetického náhledu na svět oživený loutkami, jiní v něm vidí politováníhodný omyl. Mezi ty druhé patřil i Jiří Brdečka. Cenil si více mužných Starých pověstí českých nežli křehkého, přeludného Snu – Trnka tu podle něho přecenil své možnosti a dopustil se velkolepého omylu, protože loutky se mu měnily v šalebné dřevěné herce, ztrácely svou specifiku.

Klasika českého animovaného filmu – BajajaStrašidelná babička

Možná i proto, aby získal čas na rozmyšlenou, se Trnka v šedesátých letech vrací ke kratším útvarům, v nichž přesně formuluje zamýšlené poselství. Před civilizační odcizeností, kdy rodiče přestávají mít na své děti čas, varuje v groteskně mrazivé utopii Kybernetická babička (1962), snímku dodnes balancujícím na hraně strašidelnosti. Zlověstně strojovitou titulní hrdinku namluvila Otýlie Beníšková hebkým, stařenkovsky domlouvavým hlasem, a vnesla tak do vyprávění rozhodující kontrast mezi úmysly a skutky. A pak přichází již zmíněná Ruka, která skvěle postihuje mocenskou manipulaci bezbranným jedincem, tedy totéž, co se o něco později pokoušely načrtnout i hrané filmy. Právě v šedesátých letech Trnka jako by názorově dozrál, avšak s utlumením filmových aktivit se rozpřahuje do vskutku renesanční šíře: ilustruje, maluje, navrhuje pavilony na světové výstavy, naposledy v Montrealu. Jako kdyby tušil, že vymezený čas se nachyluje.
Jaroslav Boček, jenž Trnkovou tvorbu dlouhodobě sledoval, a v šedesátých letech dokonce vydal knižní monografii, o něm napsal: „Vytvořil svébytný sloh loutkového filmu, kde prověřil nosnost snad všech látkových oblastí, od dávně historické přes nedávnou minulost a současnost až k žánru vědecko-fantastickému. Objal všechny výrazové polohy od grotesky přes pohádku, patetické vyprávění až k lyrické féerii a fantastické satiře. Stvořil dílo svým významem daleko přesahující nejen hranice animovaného filmu...“

Jan Jaroš, publicista



  Marx nebyl jen Karel
  Nalaďte si
 
  Potkal hraboš Karpelese

  Pořiďte si  
 
  Trnkovo století   
  Téma