Jsou jen Američané národem rychlého občerstvení?
Od amerického režiséra Richarda Linklatera jsme viděli
několik pozoruhodných filmů. Pojednávaly o niterných proměnách
milostných vztahů, o smolařích v navenek blahobytné
společnosti, kteří se nedokáží přiměřeně uplatnit (Předměstí).
V úterý 13. března večer na ČT2 spatříme další průhled do
zákulisí zdánlivě blahobytné americké společnosti, ve
skutečnosti spoutané zvyklostmi, které předem diktují vzorce
chování.
Ve snímku Fast Food Nation vypodobnil Linklater nejen
zálibu Američanů v rychlém občerstvení, ale i osudy lidí,
které s takovými provozovnami spojili svůj život. Film, který
s mírně reportážní dikcí nasnímal režisérův stálý kameraman
Lee Daniel, lze zařadit mezi díla s mozaikovitou výstavbou,
jak se nejen v americké kinematografii stalo častým zvykem.
Rozehrává příběhy většího počtu lidí, kteří se navzájem
neznají, dokonce se jejich osudy nikdy neprotnou – spojuje je
právě onen titulový „fast food“.
Jejich vztah k tomuto způsobu obživy, ať pracují na kterémkoli
místě, se přitom utváří různorodě, od vrcholných manažérů
(smyšlené) společnosti, kteří hledí především na vlastní
prospěch (a tím umlčí i případné odezvy svědomí), přes
ilegální mexické dělníky v ponižujících podmínkách pracující
na jatkách, až k radikalizující se mládeži, která přes všechnu
naivitu cítí potřebu nějak protestovat.
Linklater se vyhýbá jakýmkoli plakátovitým heslům: mimoděk
sděluje, že rozhodující motivací chování je hmotný prospěch.
Týká se to jak manažéra Dona Andersona, tak mexických ilegálů.
Dona jako snaživě akurátního úředníka ztělesnil Greg Kinnear.
Svému nijak hrdinskému hrdinovi, jenž přijíždí vyšetřit, jak
karbanátkové maso mohlo být znečištěno stopami výkalů,
zjednává nepochybné sympatie. Zdařile postihl proces
přizpůsobování, tak říkajíc ohýbání páteře – stačila k tomu
špetka ješitnosti a pak zejména starost o rodinu. Pracně
získané informace jsou posléze zameteny „pod koberec“ s
upozorněním, že předepsaná tepelná úprava činí výrobky
zdravotně nezávadnými. (Nezní to i nám nějak povědomě?)
Režisér vyslovuje jednak cenné postřehy o mentalitě lidí,
vystavených bezuzdně „tržnímu prostředí“, jednak ještě
cennější zjištění o tom, co vlastně jíme. Přinášený pohled je
dosti skeptický, zbavený jakýchkoli vyhlídek: převažuje
rezignace či beznaděj. I nespokojená mládež, která chtěla
protestovat vypuštěním obrovitého stáda z ohrady, bezradně
naříká nad tupostí dobytka, který odmítá opustit vymezené
území...
Jan Jaroš, filmový publicista