Vídeňská
forbína Wericha a Voskovce
Tři díly Korespondence Voskovce a Wericha se staly před
několika lety literární senzací, právě vydané dvojalbum
Poslední forbína se záznamem posledního setkání V+W v roce
1974 ve Vídni může být podobnou událostí na trhu mluveného
slova. Amatérské magnetofonové nahrávky uchované v archivu
šéfa semaforského Jonáš-klubu Karla Koliše vycházejí
poprvé a jsou vzácným dokumentem o velkém přátelství, které
nedokázala zpřetrhat ani železná opona a léta odloučení.
Autentický dialog obou „osvobozených“ jistě nemůže konkurovat
uspořádanému souboru jazykově vybroušených dopisů až dojemně
si oddaných přátel, má však jiné kvality. Ani nejintimnější
pasáže korespondence totiž nedokáží zprostředkovat to, co záhy
prozradí záznam spontánního vyprávění. Jistěže si posluchač
v určitých okamžicích může připadat jak na abiturientském
večírku, jenže i momenty, v nichž Voskovec s Werichem prostě
jen tak plkají, jsou mimořádně cenným svědectvím – o lidech,
které potkali, ale hlavně o divné době, která jejich jedinečné
spolupráci dopřála sotva desetiletí, aby je posléze navždy
rozdělila.
Bezmála
čtyřicet let staré nahrávky, jež zvukař Tomáš Gsöllhofer
pročistil, ale nezbavil hodnověrnosti (zaslechneme i nemotorné
spouštění nahrávacího přístroje včetně doprovodných
komentářů), mimo jiné naznačují role, jež si dvojice v průběhu
let vzájemně přisoudila. Voskovec je aristokratičtější i
racionálnější polovičkou, vůči stejně starému, přece však o
poznání unavenějšímu a skeptičtějšímu, těžce dýchajícímu i
špatně slyšícímu Werichovi je až obřadně ohleduplný,
„přihrává“ mu se stejnou samozřejmostí, s jakou si jeho
živelnější partner bere slovo.
Zvláště patrné je to v těch minutách, v nichž je řeč o
Werichově absurdním statusu umělce, který byl za
normalizace„zbaven práva na práci“, aniž by byl z čehokoli
obviněn. Je to výstižná zkratka poměrů, které v sedmdesátých a
osmdesátých letech v Československu vládly. Werich nesměl
skoro nic, to málo, co vydal, natočil nebo v čem účinkoval, se
dělo na zodpovědnost lidí, kteří mu tu možnost poskytli.
Oficiálně však neexistoval jakýkoli přípis, který by
televizním či rozhlasovým dramaturgům, nakladatelstvím či
monopolní nahrávací společnosti zakazoval s Werichem
spolupracovat. Záleželo jen na statečnosti příslušných
redaktorů. A ta byla nevelká…
Milan Šefl