|
František
Koukolík, neuropatolog
Happyologie
Čteme-li si v odborné literatuře o štěstí a o lidech, možná,
že vzniká happyologie. Zjistíme, že pro „štěstí“ autoři
užívají spoustu pojmů, které se alespoň z nějaké části
překrývají. Jsou to například: kvalita života, prosperita,
životní standard, uspokojení ze života, naplnění potřeb,
lidský rozvoj, blahobyt. Jestliže se z nějaké části
překrývají, ve zbylé jsou odlišné.
Štěstí se často považuje za jednorozměrnou veličinu totožnou
s hmotnou situací státu měřenou hrubým domácím produktem. To
samo o sobě nestačí. Součástí indikátorů kvality života se
staly stupeň vzdělání a délka očekávaného života. S měřítkem
tohoto druhu se můžeme setkat například ve zprávách OSN o
lidském rozvoji. Lze je v nějaké míře různým způsobem
objektivizovat. Přidává se stav životního prostředí. Pocit
štěstí snižují nezaměstnanost a inflace. Někteří ekonomové
dobře znalí ekonomické teorie, méně znalí lidství, mají za to,
že by inflace pro (ekonomicky) racionální lidi neměla mít
důsledky. Mluví o sobě? Nezaměstnanost je pro lidi, které je
možné řadit do rámce psychosociální normality, druhý největší
životní stres. Tím prvním je ztráta životního partnera.
Nezaměstnanost může být příčinou deprese, úzkosti, poklesu
sebeúcty a sociální stigmatizací.
Co do poklesu pocitu štěstí je nezaměstnanost podstatně
vlivnější než inflace. V Evropě pocit štěstí záporně ovlivňuje
sociální nerovnost. V USA také – ale jen bohaté, levicově
orientované jedince. Možné je, že sociální nerovnost snášejí
Evropané hůř než Američané, stejně je možné, že si s ohledem
na větší sociální mobilitu američtí chudí myslí, že jejich
chudoba není natrvalo.
Pocit štěstí je narušen zhoršeným zdravotním stavem zejména
v průběhu stárnutí. Adaptace bývá neúplná bez ohledu na to, že
mladší lidé, kteří se v důsledku úrazu dostanou na vozíček, po
nějaké době tvrdí, že jsou stejně šťastni, jako byli před
nehodou. Do jaké míry je to racionalizace těžko únosného
stavu?
K pocitu štěstí přispívá manželství: subjektivní pocit štěstí
bývá u lidí žijících v manželském stavu vyšší než u lidí
rozvedených, ovdovělých nebo žijících o samotě. Druhá
manželství bývají menším zdrojem subjektivního štěstí než ta
první. Jestliže se pocit štěstí znázorní ve vztahu k věku jako
křivka, má tvar písmene U. Nejnižší pocit štěstí mívají
čtyřicátníci snad proto, že se rozloučili se svými mladistvými
sny, možná proto, že bytostně radostní lidé žijí déle než lidé
bytostně smutní. Třetí možností je zkušenost se smrtí
vrstevníků. Lidé si pak víc cení roků života, jež jim zbývají.
Zkušenost ze Švýcarska praví, že pocit štěstí je vyšší tam,
kde existuje přímá demokracie. Pocit svobody odpovídá pocitu
štěstí jen v bohatých národech, nikoli v národech chudých.
Vztah mezi ekonomickou svobodou a pocitem štěstí je
nejvýraznější u národů, které jsou chudé a nemohou si moc
vybírat. Kupodivu mají být šťastnější lidé, kteří nešidí na
daních.
Někteří lidé jsou přesvědčeni, že štěstí je konečným cílem a
náplní života, takže by se vlády podle toho měly chovat. Jiní
mají za to, že štěstí je jen součástí života, který by měl být
charakterizován rozvojem a spravedlností, přátelským vztahem
s druhými lidmi a svobodou ve volbě životních cílů. Amartya
Sen, ekonom, jenž dostal v roce 1998 Nobelovu cenu, o tom roku
1991 napsal: „...představte si velmi deprivovaného chudého,
vykořisťovaného, přepracovaného a nemocného člověka, jenž byl
sociálním podmiňováním, dejme tomu prostřednictvím
náboženství, politické propagandy nebo kulturního tlaku,
doveden ke spokojenosti se svým údělem. Můžeme se snad
domnívat, že se mu daří dobře, protože je šťastný a spokojený?
Může být životní úroveň jedince vysoká, jestliže život, který
vede, je naplněn odcizením? Životní úroveň přece nemůže být
tolik odloučena od způsobu života, který člověk vede.“ Amartya
Sen (1933) pochází z chudého Bengálska. Ví, o čem píše. |