|
Andrea
Hanáčková, publicistka
Vojtěška a Sklodowski
Jiří Voskovec říkával o klaunech, že jsou „esencí lidství“.
Našla jsem si tuhle část jeho rozhovorů s Michalem Schonbergem
poté, co dozněl rozhlasový dokument Radima Nejedlého V sobotu
přijde klaun. Mikrofon tentokrát brněnský dokumentarista
nastavil do situací, v nichž se ocitají dva zdravotní klauni
Patrik Klíč a Petra Bučková – jejich klaunská jména dala název
tomuto textu. Hudebník a herečka hrají své klauniády dětem
v nemocnicích a pravidelně také na geriatrii. Právě o jemných
chvílích se starými lidmi dokument vypráví.
Je to zvláštní. Klauni, kteří pro výkon své dobrovolné práce
musí absolvovat speciální výcvik a jsou vázáni jasnými
pravidly, mluví o lidech výhradně jako o klientech. Přesto je
z nich cítit velká láska a pokora k chvílím radosti, jež jsou
schopni vyvolat a po sobě zanechat. Autor je natáčí ve
chvílích, kdy se domlouvají a připravují na vystoupení. Vchází
s nimi do pokojů, prostoupených samotou, nemocí a
odevzdaností. Zvukem zprostředkuje okamžiky odezvy starých
lidí i občasnou apatii, zdánlivou lhostejnost nebo
nemohoucnost. Klaunka s klaunem krouží po pokoji jako bubliny
v manéži, jen zlehka dosedají svými písničkami, bláznivými
nápady, slovními hříčkami a vzájemným špičkováním do nálady
klientů.
Reportér nastavuje mikrofon na tento zvukový obraz celku
pokoje, ale zprostředkuje i mikrodetail, zachytí málem dotek
ruky. Nechá herce do mikrofonu šeptat, umí diskrétně přiložit
mikrofon k rozhovoru ležícího pacienta a tiše mluvícího
klauna. Prolnutím diegetické hudby – hry na malou kytaru
s osobní výpovědí klaunů dosahuje pocitu blízkosti. Radim
Nejedlý má velký dar a zároveň reportérskou zkušenost nechat
působit situace tak, jak jsou, nevstupovat do nich otázkami,
popsat jen to nejnutnější, co nelze zprostředkovat zvukem
(třeba oblečení klaunů).
Krásným okamžikem pořadu je empaticky zvládnutá situace, kdy
se z běžného dialogu mezi klaunem Patrikem a starou paní stane
slovní hra na téma, kde jsou na Brněnsku a na Blanensku
nejkrásnější ženy. Výsledkem klaunerie je hřejivé „logické“
poznání, že nejkrásnější jsou tam, odkud pochází právě
klientka, stará paní Kamilka.
Petra Bučková v jediném krátkém vstupu mluví o smyslu této
práce a naplňuje tak mimo jiné i dramaturgické zadání cyklu
Dobrá vůle, v jehož rámci byl dokument na Dvojce odvysílán
(dramaturgie Lenka Svobodová). Klaunka s šestiletou praxí
návštěv u nemocných dětí a osamělých starých lidí mluví o
riziku vyhoření z přílišného sebeodevzdání. Pak však
jednoduchými slovy opakuje starou pravdu o tom, že obohacující
je nejen dávat, ale i přijímat od ostatních – a to i od těch,
kteří už všechno někomu dali a zdánlivě jim nezbylo nic než ta
postel a pyžamo.
Ještě dlouho po odeznění dokumentu tak můžeme přemýšlet, co je
to za svět, v němž za starými lidmi na konci života přichází
do pokojů místo jejich dětí klauni. A taky, že jednou
z možností, jak zvládnout přítomný „čas bezmoci“, je láska. |