Příběh
lásky z luciferské doby
I když k úspěchu Želar, souboru osmi povídek, zajisté přispěla
i mystifikace, s níž se jejich autorka vydávala za pozdní
debutantku Květu Legátovou, kvalita této mistrně komponované
prózy je nepochybná. Právem za ni Věra Hofmannová získala
v roce 2002 Státní cenou za literaturu. Leč nejen sláva knížky
přiměla dramaturgyni Městských divadel pražských, Věru
Maškovou (stejně jako před ní autory stejnojmenného filmu),
aby své dramatizaci následné autorčiny prózy, Jozovy Hanule,
dala titul Želary: příběh lékařky Elišky, která se za
protektorátu účastní odboje a pod falešným jménem se před
gestapem ukryje právě v Želarech, na povídky o této fiktivní
kopaničářské vesnici ústrojně navazuje a v podobě baladicky
laděné novely ho uzavírá.
Mašková soustředila do sevřeného dramatického tvaru všechny
významné momenty Eliščina příběhu. Její proměnu ze slečny
doktorky, „zakleté“ do ratia a civilizace, v láskyplnou ženu
otevřenou živočišnějším i duchovnějším dimenzím lidské
existence pak motivovala dokonce hlouběji než Legátová sama.
Dramaturgyně k tomu použila postavy a motivy z dalších povídek
„želarského“ cyklu. Konfrontací vesnické pospolitostí s
„koženými kabáty“ obou totalitních režimů, jimž byla naše země
vydána napospas, se jí navíc podařilo povýšit lékařčin příběh
v podobenství poukazující na nebezpečí manipulativního,
„luciferského“ racionalismu pro celou lidskou společnost.
O účinné vyznění dramatizace na scéně Divadla Rokoko se
zasloužili i další tvůrci. Režisér Pavel Khek dokonale
skloubil činoherní scény s tanečními a pěveckými vstupy, jimiž
se inscenace blíží muzikálu. Scénická hudba Davida Hlaváče
stejně jako choreografie Lucii Kašiarové a Petra Nůska
vycházejí z kopaničářského a slováckého folklóru a přispívají
jak k evokaci prostředí, v němž se příběh odehrává, tak k jeho
sevřenosti a expresivitě. Evellyně Pacolákové v roli lékařky
se zvláště daří scény pozvolného sbližování s Jozou, kterého
Vasil Fridrich charakterizuje jako nemotorného vesnického
siláka, za jehož zdánlivou prostoduchostí se skrývá nečekaně
jemná inteligence a něha. Vesnického doktora pojímá Oldřich
Vízner jako měkkého čechovovského skeptika, zatímco Jaromír
Nosek svého Faráře vytváří coby rigidní doktorův protipól,
postavu jako vystřiženou z nějakého Bernanosova románu. Zaujme
i ráznost a temperament, jímž svou bylinářku Lucku obdarovává
Jitka Smutná.
Zdařilá dramatizace by si zasloužila, aby si jí povšimla i
další divadla. Má totiž kvality srovnatelné s českou klasickou
dramatikou.
Bronislav Pražan, publicista
Foto Alena Hrbková