Pavla Tomicová, herečka
Kam až jste ochotná zajít, abyste pobavila?
Pro mě je strašně důležité, s kým právě dělám. Musím se cítit
uvolněně a vnitřně neohrožená. Z každého materiálu může vzejít
něco krásného, ačkoliv se to třeba při první čtené zkoušce
nezdá. Už jako malá holka jsem se ráda předváděla, ale pokud
jsem zjistila, že jsou kolem mě cizí lidé, zabrzdilo mě to.
Lidem připadám jako extrovert, jsem ale spíše opačné povahy.
Miluji živého diváka. U filmování, které mám velmi ráda, mně
chybí reagující publikum. Na jevišti mi pomáhá, když můžu hrát
pro konkrétního člověka. Dělá mi vyloženě dobře, když
v hledišti sedí někdo z mých známých. A kde jsou tedy mé
hranice? Pokud mám správně zdůvodněny požadavky, tak hranice,
kromě obnažování, nemám.
Fyzické obnažování je jedna věc. A co to duševní?
V rámci role se obnažuji stále, protože kde jinde brát než ze
sebe. V dramatech si řeším spoustu vlastních problémů a
pocitů, ze kterých se díky divadlu vyhraju. Mám ráda drama,
ale je mi líto diváků, kteří jdou v dnešní době do divadla
potěšit se a pak odcházejí se slovy, že to bylo sice fajn, ale
takové smutné. Svým založením jsem fatalista. Věřím na osud.
V podstatě mám zkušenost, že pokaždé, když jsem v sobě něco
závažného řešila, přišla role, do níž jsem mohla své
rozpoložení promítnout, pochopit ho a často i vyřešit. Pro mě
je herectví až psychoterapií a osobní psychohygienou.
Vy jste ale začínala jako loutkoherečka na alternativní
scéně...
A byla jsem ve správný čas na správném místě. Potkala jsem
mnoho skvělých lidí, ať už ve škole, kde učili lidé, kteří
nesměli učit na DAMU, nebo později v divadle Drak. Za
stěžejního člověka ve svém uměleckém životě považuji profesora
Josefa Kroftu, který tehdy vedl královéhradecký Drak. Dalším
důležitým člověkem v mé herecké práci je Vladimír Morávek,
který mě přivedl od loutek k činohře v Klicperově divadle a
k filmu. Vladimír miluje excesy a já jsem se díky němu naučila
herecké otevřenosti. To, co musím jako herečka odžít na
jevišti nebo před kamerou, to se snad v životě ani nedá odžít.
Když jsem hrála poprvé zápornou figuru, měla jsem vnitřní
potřebu ji neustále obhajovat. Svět není černobílý.
Jaký byl největší rozdíl mezi alternativním Drakem a činoherní
scénou?
Nenacházím vůbec srovnání. Tak odlišné jsou oba světy.
Alternativní scéna byla etapa mého života, která mě měla
přivést tam, kde jsem dnes. To neznamená, že nejsem i dnes
otevřená jiným formám divadla. Taková La Putyka...
Co pro vás herectví ve skrytu duše znamená?
Na to je těžké odpovědět. Když si spolu teď povídáme, mám
pocit, že plácám hlouposti. Neumím popsat své vnitřní
rozpoložení. Já ho vnímám, ale neumím o něm mluvit. Herectví
je všechno možné, jen ne racionální výstup. Mám třeba velmi
ráda kostýmy. Stává se mi, že když studuji novou roli, vůbec
nevím, jak ji mám uchopit. Pak přijde kostýmní zkouška a role
má pro mě najednou konkrétní kontury. Herectví není svobodné
povolání, protože po herci stále někdo žádá plnění něčích
představ. Proto se snažím chodit na první čtené zkoušky bez
jakékoliv vnitřní vize postavy, abych mohla úplně svobodně
vnímat vedení režiséra. Myslím, že to mám pak mnohdy
jednodušší než kolegové, kteří mají o své roli předem jasno,
ale jejich pohled je odlišný od představy autora či režiséra.
Sebe, svoji osobu do role projektuji až později, když musím
nechat postavu ožít.
Stalo se vám, že jste kývla na roli, podepsala smlouvu a pak
jste zjistila, že to bylo šlápnutí vedle?
Stalo, velmi brzy jsem to pochopila. Ale bylo by ode mě
neslušné odejít, když se mnou všichni počítali. V takovém
případě je nutná maximální snaha, aby z proinvestovaného úsilí
vzniklo něco, co bude vypadat alespoň podle představy
režiséra. Samozřejmě že častým důvodem přijetí role je i
zajištění živobytí pro rodinu. To máme téměř všichni herci
stejné. Mám to štěstí, že mě má práce baví a ještě uživí.
Divadlo se nedá dělat pro peníze.
Koule – vaše možná životní rozhlasová role... Musela jste si
v rámci přípravy „nastudovat“ něco o sportovkyních, tedy
žijících předlohách své postavy?
Snad ani ne. Pamatuji si ty atletky osobně, jak v Ostravě a
Havířově trénovaly. Ale abych je nastudovávala jako osobnosti,
tak to ne. David Drábek mi Kouli napsal na tělo a naprosto
spontánně. S kamarádkou jsme se účastnily – podotýkám, jako
divačky – módní přehlídky, kde jsme dělaly takové přihlouplé
paní v davu, neustále jsme narušovaly přehlídku nějakými
přiblblými průpovídkami a chovaly se nepatřičně. A
přihlížející David Drábek, jak je takovým instinktivním
člověkem, najednou prohlásil, že má nápad a že pro mě napíše
hru.
Přišla vám bouřlivá reakce po rozhlasové premiéře namístě?
Celá hra je napsaná a zahraná s takovou nadsázkou, že mě
reakce paní Heleny Fibingerové i Jarmily Kratochvílové, která
se ve hře taky našla, překvapily. Vždyť kdyby to vzaly
s nadhledem a úsměvem, vyrostly by v očích všech. Takhle se
stal pravý opak. Musím přiznat, že jak jsem se do role nořila
stále hlouběji, začala jsem tu koulařku vnitřně obhajovat.
Bylo mi jí líto. Čím víc se bránila, tím víc se jí lidé smáli.
Musela asi díky Kouli prožívat těžké chvíle a velmi nesmyslně
ji to bolelo. Myslím, že důležité bylo, jak jí byla podána
první informace o hře. Kdyby to proběhlo v duchu nadsázky, že
o ní je napsaná skvělá, humorná hra, mohlo by být vše jinak.
Ale bohužel, nestalo se tak. Nemyslela jsem si, že by jí to
mohlo ublížit. Je to satira. Neposoudila jsem asi situaci
správně. Mrzí mě, pokud jsem jí ublížila. Nicméně, nyní se ke
Kouli vrátím v divadelním provedení Klicperova divadla. A moc
se na to těším.
Pavel Sršeň, publicista
Foto ISIFA, Tomáš Zeman, Jan Hřebíček
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 14. 5.