Andrea
Hanáčková, publicistka
„A co zítra?“ ptá se z kotle prasátko
„Co vlastně budeme dělat, když jsme si svá prasátka uvařili?“
Tímto mučivým obrazem se na sklonku dubna uzavřel cyklus
Českého rozhlasu 3 – Vltava Svět bez hranic? čili
desetiminutovka s objevy severských antropologů. Moderátorka
Marie Poláková s kulturologem a antropologem Václavem Soukupem
prošli výběrově skandinávskou antropologii, která se často –
především v oblasti sociokulturní – staví jako samostatná
větev antropologického poznání vedle například dalších
evropských škol. V úvodu jsme byli zasvěceni do základních
specifik severského přístupu k antropologii a odkázáni na
kulturní a historické zdroje, z nichž norská, švédská, finská,
případně islandská kultura čerpají. Témata dalších dílů určily
objevy, publikace a významná jména severské antropologie. Tři
setkání dedikovali tvůrci cyklu badateli Thoru Heyerdahlovi a
jeho výpravám, větší pozornost si vysloužil také u nás
populární a hojně překládaný Thomas Hylland Eriksen. O incestu
pojednal díl věnovaný Edvardu Westermarckovi, teorii etnických
hranic vysvětlil Václav Soukup v kontextu práce Fredrika
Bartha.
Obecně řečeno – pustit si v dubnu Vltavu v čase 12.50
znamenalo nedobré zažití oběda. Obraz světa, jak ho
skandinávští antropologové konstruují, nepřináší téměř žádné
dobré zprávy. Anebo je to věcným, až nezaujatě chladným tónem
průvodce pořadu, který s maximální hutností a přesně nastoluje
neradostné zvěsti o tom, kam jsme svět a hlavně sebe samé
v něm dovedli? Na konkrétních příkladech dokáže Václav Soukup
objasnit řadu odborných pojmů, antropologických směrů a tezí.
Například v příběhu jedné z objevitelských cest Thora
Heyerdahla vysvětluje rozdíl mezi difuzionisty a
izolacionisty, jinde se dotkne antropologického pohledu
britských funkcionalistů. Pořad má tak významný vzdělávací
rozměr, aniž poučuje.
Jisté rezervy cítím u moderátorky, která klade poměrně obecné
otázky a působí nezúčastněně. Jen málokdy vzniká pocit
dialogu, což je zrovna u antropologického tématu škoda. Zmatek
ve mně vyvolávala hudební složka – rozmístění instrumentálních
vlnek bylo zcela nahodilé podobně jako výběr hudby v rozkmitu
od Michaela Nymana po novodobé Kelty přes občasné výlety do
etnické hudby podle toho, v které oblasti se aktuálně
zmiňovaní antropologové pohybovali (režie Markéta Jahodová).
Přesto mě těch téměř sto minut hovoru o světě viděném ze
severu uhranulo. V případě umanutých dobrodružných cest a
neuvěřitelně smělých hypotéz Thora Heyerdahla není samozřejmě
divu, ale fascinující jsou v takto hutném výkladu i Eriksenovy
úvahy o důsledcích života konzumní společnosti a „štěstí“ jako
„nemravné kategorii“. V rámci Severského roku se tak Vltavě
podařil málo nápadný, zato velmi inspirativní pořad.
A jak je to s tím „mučivým obrazem“ z titulku? Vychází
z Eriksenovy teorie Syndromu velkého vlka. Štěstí pohádkového
vlka v této teorii nespočívá v tom, že sežere prasátka, ale
v tom, že po nich může denně toužit, bažit a pracovat na tom,
aby je získal. Erikson nabízí paralelu v životě lidí současné
konzumní společnosti přejedené k prasknutí a obraz prasátka,
které už z kotle vystrkuje hlavu a ptá se nás: „A co budeš
dělat zítra?“