|
Mistrovská Armida opět na scéně
Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě uvedlo téměř po
čtvrtstoletí na česká jeviště mistrovskou operu Antonína
Dvořáka Armida, která vznikla podle eposu Torquata Tassa
Osvobozený Jeruzalém (1580). V režii Jiřího Nekvasila a
v hudebním nastudování Roberta Jindry se tak vrací neprávem
opomíjené dílo české hudebně dramatické literatury, které
Dvořák komponoval na text Jaroslava Vrchlického.
Zpěvohra
vypráví o damašské kouzelnici Armidě, která za první křížové
výpravy k osvobození Božího hrobu sváděla a hubila ve svém
čarovném zámku křesťanské bojovníky. Jejím osudem se stal
rytíř Rinaldo, jehož mužnému kouzlu podlehla natolik, že
odmítala poslouchat příkazy svého královského otce Hydraota i
snoubence Ismena. Ten ze msty poradil křižákům, aby využili
diamantový štít svatého Michala, jímž odlákají hrdinu z náruče
syrské krásky. Závěrečnou část pak Vrchlický čerpal ještě
z jiné epizody Tassova eposu, a sice válečné scény Tankreda a
Klorindy, který známe z barokního zpracování Claudia
Monteverdiho. Opuštěná Armida si navlékne brnění a v boji
proti Rinaldovi se nepoznána nechá proklát jeho mečem. I když
tato látka byla v opeře a baletu zpracována více než stokrát –
připomeňme Lullyho, Glucka, Myslivečka, či Rossiniho –, stále
nás oslovuje magickou silou vyprávění i nadčasovostí.
Dvořák dlouho se zhudebněním váhal (Vrchlického archaické
přebásnění už odmítli Kovařovic, Bendl i Fibich), přesto se
nakonec do příběhu zamiloval a pracoval na něm intenzivně na
sklonku svého života. Obdařil monumentální partituru svou
typicky vřelou melodikou, orientální zvukomalbou a velmi
dramatickou hudbou. Jeho fantazii zaujaly pohádkové romantické
scény i náboženské výjevy. Vzniklo tak veledílo, které by si
dnes zasloužilo pozornost i velkých světových operních domů.
V současném ostravském nastudování nejvíce zaujala dvojice
protagonistů. Při premiéře 3. května uchvátila Dana Burešová
svým mocným, temně zabarveným sopránem. Tomáš Černý v roli
Rinalda plně rozvinul pěveckou zralost dnes už hrdinného
tenoru.
Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto Martin Popelář |