Číslo 23 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou dokumentaristkou.
Olgou Sommerovou.


 

 

 

 



 

Mistrovská Armida opět na scéně

Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě uvedlo téměř po čtvrtstoletí na česká jeviště mistrovskou operu Antonína Dvořáka Armida, která vznikla podle eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém (1580). V režii Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování Roberta Jindry se tak vrací neprávem opomíjené dílo české hudebně dramatické literatury, které Dvořák komponoval na text Jaroslava Vrchlického.

Dana Burešová v titulní úloze a Tomáš Černý jako Rinaldo v ostravské ArmiděZpěvohra vypráví o damašské kouzelnici Armidě, která za první křížové výpravy k osvobození Božího hrobu sváděla a hubila ve svém čarovném zámku křesťanské bojovníky. Jejím osudem se stal rytíř Rinaldo, jehož mužnému kouzlu podlehla natolik, že odmítala poslouchat příkazy svého královského otce Hydraota i snoubence Ismena. Ten ze msty poradil křižákům, aby využili diamantový štít svatého Michala, jímž odlákají hrdinu z náruče syrské krásky. Závěrečnou část pak Vrchlický čerpal ještě z jiné epizody Tassova eposu, a sice válečné scény Tankreda a Klorindy, který známe z barokního zpracování Claudia Monteverdiho. Opuštěná Armida si navlékne brnění a v boji proti Rinaldovi se nepoznána nechá proklát jeho mečem. I když tato látka byla v opeře a baletu zpracována více než stokrát – připomeňme Lullyho, Glucka, Myslivečka, či Rossiniho –, stále nás oslovuje magickou silou vyprávění i nadčasovostí.
Dvořák dlouho se zhudebněním váhal (Vrchlického archaické přebásnění už odmítli Kovařovic, Bendl i Fibich), přesto se nakonec do příběhu zamiloval a pracoval na něm intenzivně na sklonku svého života. Obdařil monumentální partituru svou typicky vřelou melodikou, orientální zvukomalbou a velmi dramatickou hudbou. Jeho fantazii zaujaly pohádkové romantické scény i náboženské výjevy. Vzniklo tak veledílo, které by si dnes zasloužilo pozornost i velkých světových operních domů.

V současném ostravském nastudování nejvíce zaujala dvojice protagonistů. Při premiéře 3. května uchvátila Dana Burešová svým mocným, temně zabarveným sopránem. Tomáš Černý v roli Rinalda plně rozvinul pěveckou zralost dnes už hrdinného tenoru.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Martin Popelář



  Jak to bylo s Lidicemi    
  Dívejte se
 
  Strach, nejistota, pochyby

  Jak to vidí Filip Rožánek  
 
  Chcete slyšet nebeskou hudbu?
  Téma