Číslo 23 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou dokumentaristkou.
Olgou Sommerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Olga Sommerová,
filmová dokumentaristka, spisovatelka

Co vás na životě Věry Čáslavské zaujalo nejvíc?

Věra mě zaujala celá. Je to fenomén, uragán, samurajka. Srší nápady, které většinou dotáhne do cíle. Před její vůlí je třeba se mít na pozoru, jak napsal kdysi jeden sportovní novinář. Ale zlomila ji nespravedlnost – jednou politická, podruhé justiční. Drama jejího života spočívá v extrémních vzletech a pádech. Na vrchol vždycky vyletěla vlastní silou, dolů ji srazila ostudná moc. Gymnastka, která dala vědět celému světu, že kdesi v Evropě existuje malá země, kde vyrostla nejlepší sportovkyně světa roku 1968, byla záhy po svém triumfálním olympijském vítězství vyloučena ze všech sportovních organizací v Československu. Dovedeme si představit větší absurditu? Je to další důkaz, jak Češi odnepaměti zacházeli se svými hrdiny.

Tehdy jsme ale byli okupovaná země.

Já vím, že se můžeme odvolat na brutální východní mocnost, ale to mě moc neuspokojuje, protože dalším důkazem, že je cosi shnilého ve státě českém, byl proces s Věřiným synem Martinem, kde spravedlnost dostala na frak. A to se odehrálo v demokratickém státě, v němž má být soudní moc nezávislá! Není nezávislá, jak víme, je zkorumpovaná politiky a mafiány. A to dodnes.

Co dalo nejvíc zabrat při práci na dokumentu, který obsáhl přes čtyři desetiletí?

Obsáhl víc, přes šedesát let, Věra totiž začala svou kariéru ve třech letech v baletní škole. Už tehdy byla výjimečná, protože sudičky jí daly do vínku gumové tělo, dětský exhibicionismus a nadbytek energie. A co mi dalo zabrat? Uhnat Věru k natáčení, protože se pořád někde angažovala. Nahrazovala si těch šestnáct ztracených let, které strávila mimo společnost poté, co se zhroutila po zmanipulovaném procesu se synem Martinem.

A když se to nakonec podařilo...

 ...denně jsme si volaly, scházely jsme se, mluvily o osobních věcech, které se do filmu nedostaly, ale taky jsme pořád vymýšlely, co natočíme. Někdy jsem si s ní jako režisérka připadala jako její asistentka. Nabízela skvělé dokumentaristické nápady a byla ochotná jít do bláznivých situací. Když byl ale její nápad blbej, začala jsem se smát a ona se mnou. Dramaturgicky mi pomohlo, že jsem film pojala jako životopisný, takže jsem prošla postupně celým Věřiným dramatickým životem.

Věra 68 je drama, vzpomenete si ale i na „veselou příhodu z natáčení“?

Při prvním natáčení v Černošicích jsem Věru poslala procházkou po zasněžené pláni, ale nevěděly jsme, že je tam hluboký sníh. Ona se v něm začala bořit, vypadalo to, jako když jde na Silvestra opilá z hospody, a já se musela smát a smála jsem se tak, že jsem na ni vůbec nemohla zavolat, aby šla zpátky. Takže pořád ve sněhu šla a šla, protože neslyšela žádné „stop“. Dodnes mi to vyčítá.

Po mnoha letech práce pro televizi jde váš film zas do kin, na rozdíl od starší tvorby jste ale točila na video. Jste s touto technologií spokojena?

Pro kina jsem točila dvanáct let patnáctiminutové dokumenty na pětatřicítku. Když se po revoluci začalo točit na video, ulevilo se mi, protože odpadl stres z nedostatku materiálu. Obraz holt nebyl tak krásný jako na filmovou surovinu, ale mně to nevadilo, protože jsem byla vděčná za to, že můžu točit autentické situace. Jsem zvyklá na kázeň a přípravu, takže mi nehrozí bezhlavé natáčení všeho, co se šustne.

Od krátkých a středometrážních snímků jste po roce 1989 přešla k rozsáhlejším projektům. I když ani kratší formáty zcela neopouštíte. Jak to máte raději?

Já byla zvyklá vyjádřit se na patnácti minutách. Když jsme se poučili z ciziny a začali točit hodinové filmy, zjistila jsem, že je to eldorádo pro vyjádření rozsáhlejších témat a hlubších myšlenek. Musela jsem začít myslet v jiných dramaturgických dimenzích. Je to inspirativnější a velkorysejší prostor pro vyjádření dokumentaristického názoru.

Ptám se na to proto, že divák je netrpělivý, doba přeje spíš klipům a „klipovému“ myšlení. Možná by se autoři měli víc vracet k rozsahu pořadů typu Gen nebo Jak se žije. Nejen v publicistice, ale i v dokumentu.

My tady v Česku jsme ještě velmi ukáznění. Když se díváte na zahraniční dokumenty, tam často nevědí, čím by ještě natáhli filmový čas a vyprávění bývá někdy nudné a jednotvárné. Myslím, že tradice krátkého dokumentu u nás zanechala stopy, naši dokumentaristé neexhibují na úkor diváka. Jsem toho názoru, že méně je více. A to jsem kázala i studentům, kteří se zaboha nechtěli zbavit některých milovaných scén. Je třeba vědět, že autor musí často zabít svého miláčka pro dobro celku. Já jsem ze svých filmů vyhazovala nejlepší scény, protože je organismus díla nechtěl přijmout.

Čemu dáváte přednost – tématům složeným z mozaiky příběhů, nebo jedinečným osobnostem a osudům?

Vyjádřit se ke společenskému fenoménu je obtížnější dramaturgická práce než popsat jednu osobnost či jeden život. Pro mě je v každém filmu důležité, abych udržela dramatickou stavbu, abychom se divák ani já nenudili. Aby moje vyprávění bylo dramatické. I když ctím a zachovávám fakta, vždycky musím vyjádřit svůj osobní názor. V dokumentárním filmu to jinak nejde. To, že dokument má být objektivní, je rozšířený omyl. Dokumentarista pracuje jako esejista, pohrává si s fakty a vydává svůj vlastní úsudek o tématu.

Z vaší tvorby i veřejně sdělovaných názorů lze vysledovat několik výrazných osobních preferencí, lásek i společenských postojů. Třeba osobnost Boženy Němcové, totalita či ženská otázka. Která témata a které filmy jsou pro vás lidsky i umělecky zvlášť důležité?

Krásné osobnosti žen jsou pro mě věčnou inspirací. Božena Němcová jako hrdinka a vzor českých žen stojí za celým mým postojem k úloze žen ve společnosti, v rodině i v osobním životě. Jak ženy nakládají s darem, který jim byl boží vůlí poskytnut, jestli ho rozvíjejí a obdarovávají tím nejen druhé, ale i sebe. Posledních deset let ale pracuju na filmech věnovaných oběma totalitám dvacátého století, které tak krutě postihly i Československo. Jejich symboly, psychopati Hitler a Stalin, mě chodili strašit do snů. Byla jsem vděčná, že jsem mohla při natáčení filmu Sedm světel poznat židovské ženy, které prošly Osvětimí nebo se jako odbojářky postavily nacismu. V cyklu Ztracená duše národa jsem se setkala s politickými vězni padesátých let, kteří pro mě byli velkým životním zážitkem. Ve filmu Moje 20. století jsem na individuálních osudech tří umělkyň, Adrieny Šimotové, Soni Červené a Lenky Reinerové, vyjádřila zločinnost a absurditu nacismu a komunismu. Vášnivé odmítání jakékoliv totality, a to i v osobním životě nebo v demokratickém režimu, se stalo mým životním tématem.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Tomáš Tesař, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 29. 5.



  Jak to bylo s Lidicemi    
  Dívejte se
 
  Strach, nejistota, pochyby

  Jak to vidí Filip Rožánek  
 
  Chcete slyšet nebeskou hudbu?
  Téma