Číslo 23 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou dokumentaristkou.
Olgou Sommerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 



 

Chcete slyšet nebeskou hudbu?

Dirigent, pedagog, hudební publicista a milovník Monteverdiho a Monty Pythonů Robert Hollingworth obohatí červnový Mezinárodní hudební festival třinácti měst Concentus Moraviae hned na dva způsoby. Jednak přiveze na Moravu špičkový britský vokální ansámbl I Fagiolini, který už v roce 1986 založil na Oxfordu a s nímž dosud natočil patnáct CD a dvě DVD nahrávky. A pak také nabídne své zkušenosti na workshopu, který vyvrcholí uvedením unikátní Striggiovy mše pro čtyřicet hlasů – opět za přispění svého vokálního souboru čerstvě oceněného Gramophone Awards v kategorii Stará hudba.

Když se řekne I Fagiolini, publiku se stále vybaví hlavně Claudio Monteverdi. Je to spojení stále aktuální? A nesvazuje vás?
Stále je to ten skladatel, který mě i celý náš soubor nejvíc přitahuje. Monteverdiho hudba je emocionálně o hodně mocnější než hudba jeho současníků, řekl bych, že Monteverdi své kolegy o hlavu převyšuje. Stále znovu se k jeho hudbě vracím, vždycky v ní najdu něco nového, na čem můžu pracovat a co si vychutnám. Ale neomezuje mě to, věnujeme se přece hudbě tolika jiných skladatelů a stylů.

V Praze jste se objevili už v roce 2005 na Pražském jaru. Nyní vás čeká festival Concentus Moraviae. Jaké je vaše povědomí o hudbě renesančních Čech a Moravy?
Obávám se, že nejsem žádný expert... Dirigoval jsem skladby Jacoba Regnarta, česko-německého skladatele francouzského původu, nebo překrásnou mši de Kerleho z posledního roku jeho života. A před pár lety jsme se sborem BBC Singers hráli skladby Jacoba Handla, který na sklonku života působil právě v Čechách a na Moravě.

Montypythonský Monteverdista Robert Hollingworth věří na hudbu sfér...

V tišnovské bazilice Porta Coeli se prý s I Fagiolini pokusíte vytvořit „hudbu nebeských sfér“. Co si pod tím představit?
Program, který uvedeme v Tišnově, je hudebním dobrodružstvím. Uvedeme mistrovská díla renesance, která pracují s neobvyklými strukturálními prostředky, nezvyklými zvukovými paletami, chromatikou nebo bitonalitou, a přitom se pokusíme vytvořit onu hudbu nebeských sfér. Ta představa fascinovala spisovatele a skladatele odjakživa. Už staří Řekové hovořili o všudypřítomné hudbě vyluzované planetami obíhajícími kolem Země. My jsme schopnost slyšet tuto nebeskou hudbu ztratili kvůli hluku každodenního života. Středověk však hudbu propojoval s astronomií, geometrií a matematikou. Proporce a čísla, jak je patrné na přirozené povaze akustiky, byly důkazem Božího stvoření...

Stejně dobrodružný bude možná váš workshop završený provedením Striggiovy mše pro čtyřicet hlasů. Za její nahrávku jste nedávno obdržel prestižní Gramophone Awards. Nemáte strach, že skladba bude pro frekventanty vaší dílny přílišným oříškem?
To snad ne! Byl jsem informován, že pěvecké party mají zpívat opravdu vynikající zpěváci. Pravda, ve Striggiově mši je pár ošidných míst, ale také pasáží, které se dají zvládnout snadněji. Technická náročnost je zkrátka v té skladbě dobře rozložená.

Jste specialistou na italskou renesanci, ale prezentace vašich projektů je často velmi současná – hudebně-divadelní představení Faust jste inscenoval v amsterodamské loděnici nebo na opuštěném nádraží. Je to váš způsob, jak předat starou hudbu novému publiku?
Domnívám se, že většina hudby je komponována pro určitý kontext. Pokud okolnosti, které tento kontext vytvářejí, už neexistují, pak musíte použít svou představivost a vymýšlet paralely, které jsou použitelné pro současnost. Jinak byste jen stáli a prezentovali noty – ty jsou ale v hudbě jen částí celkové myšlenky.

Spolupracujete i s filmaři – i v Česku byl uveden hudební film The Full Monterverdi, kde jste příběhy Monterverdiho madrigalů nechali prožívat naše současníky. Rýsují se pro vás ve filmu další zajímavé možnosti?
Ano, ale, hmm... Sehnat tak peníze na jejich realizaci...

  Takhle nějak vypadá „fagioliniovské naladění mysli“... Světoznámý soubor vystoupí 22. června v areálu Porta Coeli v Tišnově a o den později ve valtickém kostele Nanebevzetí Panny Marie zakončí celodenní hudební workshop pod vedením Roberta Hollingwortha.

Pro BBC, s jehož soubory rovněž spolupracujete, píšete a uvádíte i rozhlasové pořady. Nač se v nich zaměřujete a s jakým ohlasem se setkáváte?
Snažím se sdílet své nadšení pro repertoár, který mám rád. Často je to balancování mezi mluvením o historii a kontextu a vybíráním úryvků ze skladeb. Spolupracuji také na programu Discovering Music, ve kterém se skladby nejprve rozebírají a pak se zase skládají dohromady, aby posluchači mohli mistrovská díla poznávat do větší hloubky.

Soubor I Fagiolini jste založil už před čtvrstoletím, dnes ho zná celý svět. Zdá se, že jste dokázal stvořit cosi jako hlas „fagioliniovského“ typu?
Nemyslím si, že by existovalo něco jako hlas fagioliniovského typu. Věřím ale tomu, že existuje fagioliniovské naladění mysli, to ano. Mám rád zpěváky, kteří jsou otevření, muzikální, s širokými hudebními zájmy a schopnostmi – mnoho současných členů souboru hraje na slušné úrovni na různé hudební nástroje. I Fagiolini často provádějí nezvyklé věci, teď zrovna spolupracujeme s jednou moderní australskou cirkusovou společností. V takových situacích se musíte mít o co opřít, být obklopeni pozitivními lidmi, kteří věří, že v hudbě je možné skoro cokoli.

Milan Šefl

(S přispěním překladatelky Veroniky Prágerové)

Foto Eric Richmond



  Jak to bylo s Lidicemi    
  Dívejte se
 
  Strach, nejistota, pochyby

  Jak to vidí Filip Rožánek  
 
  Chcete slyšet nebeskou hudbu?
  Téma