Číslo 23 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou dokumentaristkou.
Olgou Sommerovou.


 

 

 


 



 

Přemysl Hnilička, publicista

Věřitelům vévodí Ivan Trojan

Český rozhlas 3 – Vltava již několik let pracuje na celoročních cyklech, v nichž se snaží přiblížit kulturu, historii a tradice jednotlivých zemí či jazykových oblastí – letos pro nás vltavští dramaturgové připravují Severský rok. Podobné cykly mají svá pro i proti: celoroční záběr umožňuje ponor do hloubky témat (například cyklus Zbyňka Černíka Tanec života a smrti – divadlo Augusta Strindberga) a otevírá posluchači neznámé autory, zároveň může působit monotematicky a pokud zrovna nemilujete severskou literaturu, čekáte na nějaký titul mimo tuto dramaturgickou řadu jako na smilování.
K osvěžujícím titulům Severského roku patřila bezesporu premiéra Strindbergových Věřitelů. Časem, místem i emocemi sevřené drama tří (jen zdánlivě) náhodou se seznámených osob mělo premiéru 12. května, jen dva dny před stým výročím autorova úmrtí. Jak napsala dramaturgyně Renata Venclová, Strindberg napsal své drama jako čtvrté vážné varování své manželce; „po Manželce pana Bengta, Otci a Slečně Julii měli být Věřitelé dalším příkladem špatných konců, které Siri čekají, pokud ho opustí“.
Drama dvou mužů a jedné ženy se rozehrává v hotelu, v němž se setkávají mladý malíř Adolf (Jan Meduna) a stárnoucí učitel Gustav (Ivan Trojan). Adolf se zde zotavuje z nervového zhroucení, za nímž lze tušit velmi vypjatý vztah se ženou. V rafinovaném dialogu obou mužů postupně rozplétáme vztahovou pavučinu Adolfa a Tekly (Dana Černá); ta opustila svého nesnesitelného manžela a uprchla s milencem, který ji však také přestává bavit. Podobně jako její nový přítel i ona se snaží o uměleckou tvorbu (píše romány), tím spíš má Adolf pocit, že ho duševně i umělecky vysává a vyčerpává. Cítí ve skrytu své duše žárlivost a Gustav ji v něm z neznámého důvodu ještě více rozdmychává. Závěr hry vysvětlí proč: Gustav je oním odvrhnutým manželem, který chce své ženě chladným a krutým způsobem splatit bolest, kterou mu způsobila...
Ačkoliv se dramaturgie i režie ujaly ženy (již zmíněná Renata Venclová a Kateřina Dušková), nenacházíme v inscenačním výkladu žádné módní feministické tóny – rozhlasová úprava Strindbergova dramatu nežongluje s významy slov ani neprovádí režijní kudrlinky: slova a jen slova zde hovoří. Celou inscenací prostupuje až nepříjemné napětí, které vyvolává především sevřený herecký výkon Ivana Trojana v roli Gustava. Jeho mstící se manžel jde tvrdě a bezohledně za svým cílem, jeho hlas je jednotvárný, ale napjatý, občas vypadává ze své role naslouchajícího přítele a sugeruje Adolfovi svou vizi jeho přítelkyně (jak blízko je občas prozrazení své pravé identity!). Dává nám po celou hru najevo, že se nezastaví před ničím, ani před tragédií, jen aby mohl „nastavit zrcadlo“ své ženě. Tu ztvárňuje Dana Černá přesnými hereckými tahy, jimiž Teklu vede od bezstarostného vrkání přes unavenou pragmatičnost ve vztahu k Adolfovi až k šokované bezmocnosti v závěru. To vše v neobyčejně svěžím překladu Františka Fröhlicha a se sloužící hudbou Petra Kofroně.
Letošní inscenace Věřitelů bude stárnou pomalu. Dobré režijní a dramaturgické vedení a herecký výkon Ivana Trojana jsou akvizice, na které se nezapomene.



  Jak to bylo s Lidicemi    
  Dívejte se
 
  Strach, nejistota, pochyby

  Jak to vidí Filip Rožánek  
 
  Chcete slyšet nebeskou hudbu?
  Téma