Číslo 27 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Zbygniewem Czendlikem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Když se muž změní v chlapa...

Z rozjařené společnosti, živě se dohadující, zda ještě pokračovat v zábavě pár panáčky na zahřátí, se podaří vymanit mladé dvojici, která se netají tím, že na dnešní noc má naplánováno ještě pěkné pomilování. Nastoupí do taxíku s arabským řidičem a jeho bratrancem a dávajíce bez ostychu najevo svůj nejbližší program, bujaře rozvíjí na účet svých cizokrajných společníků lechtivou debatu o tom, zda i v jejich zemi platí, že „to má každá ženská ráda“, a co je pravdy na tom, že tam u nich milenci nemohou spolu spát před svatbou, protože je stále děsí učení koránu. Uvolněné špičkování najednou dramaticky změní obrátky. Arabská dvojice zastaví a po rušné potyčce mladíka z taxíku vyhodí; dívku pak odvezou a znásilní.
Po šesti minutách rychlé a rušné expozice stojíme před vážnou kolizí, od níž se dál odvíjí rozhlasová hra, kterou zkušený norský dramatik Jesper Halle nazval Muž činu. Českou inscenaci (překlad Zbyněk Černík) nastudoval v rámci cyklu Severské jaro režisér Aleš Vrzák a její premiéru uvedla Vltava 29. května.
To, co Olav s Ellen nechtěně vyprovokovali, nejen že vážně naruší jejich vztah, ale hluboce to zasáhne i psychiku obou, protože se neužírají jen vzájemnými výčitkami, ale i vnitřními úvahami o tom, zda se hrdina neměl postavit proti násilníkům statečněji, tak, jak to mají ženy rády – jako skutečný chlap. Ospravedlní Olav svůj strach a nebojovnost tím, že se pomstí? Konflikt se komplikuje i tím, že došlo ke střetu rozdílných národností, kultur a náboženství. Z kruté srážky mezilidské se začne vyklubávat i aktuální motiv imigrantský, protože „my jsme si je sem přece nepustili...“ Řešení viny a trestu dostává výrazné politické zabarvení a průběh soudu ještě komplikuje tvrzení obžalovaných, že nešlo o znásilnění, ale „chtěla to sama“. Kompozice fabule neprobíhá v přímé linii, ale vstupuje do ní řada vnitřních monologů, v nichž žalobci i žalovaní uvažují sami o sobě a kladou si takové otázky, že z jejich důvěrných zpovědí vskutku není jednoznačně jasné, kdo má pravdu. Hrdina Olav, ponoukán tajemným rádcem-provokatérem, se nakonec „pochlapí“ a střelbou z podstrčené zbraně zabíjí. Jeho pomstu odnese i nevinná těhotná manželka jednoho z Arabů, která svého muže přišla doprovodit k soudu.
Nelehkou inscenaci hry, která vyžaduje dramatické proměny situací a prostředí, zvládl režisér Aleš Vrzák obdivuhodně. V bystrém tempu a napětí se prolínají jednotlivé obrazy, které natáčel v exteriérech, rozhlasovém plenéru i nekonvenčních interiérech, a tak se mu za pomoci hudby a dalších zvukových prostředků (Ladislav Železný) podařilo vytvořit vysoce autenticky působící dílo, k jehož hodnověrnosti přispěli i alžírští představitelé postav Husajna (Adda Keddam) a Omara (Rachid Rahma). Vedle hereckých suverénů (Apolena Veldová, Igor Bareš, Josef Somr) obsadil do jednotlivých rolí i ty, kteří s rozhlasovou prací mají zatím malou zkušenost (Vojtěch Dyk, Pavla Beretová), a dokázal je přivést k výborným výkonům.
Když po odvysílání hry odpovídali Aleš Vrzák s dramaturgem Martinem Velíškem na bezprostřední otázky posluchačů, připomněli trpkou pravdu: že totiž téma hry, zobrazující situaci, do níž se dostává celá Evropa, je bohužel krutě aktuální.



  Jen dvě mouchy, prosím! 
  Jak to vidí Milan Slezák
 
  O duši ve znetvořeném těle

  Dívejte se  
 
  Zkusme si sem tam něco užít!
  Téma