Číslo 27 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Zbygniewem Czendlikem.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Milan Slezák, publicista

Jen dvě mouchy, prosím!

Také jste nedávno zaregistrovali tu bizarní zprávu z Číny? Začala tam kampaň za zkulturnění veřejných záchodků. Znalec, který se o Čínu zajímá soustavněji, jen pokýval hlavou a řekl si: Už zase! Přičemž sám fakt, že se takové kampaně pravidelně opakují, naznačuje, že Číňané válku o čisté veřejné záchodky prohrávají. Těžko říci, zda uspěje kampaň nejnovější, zda se konečně podaří prosadit zařízení, která zápachem a špínou neodrazují pouze cizince, ale i místní. Číňané se pro jistotu ve svých cílech drží viditelně zpět. I na nových veřejných záchodcích, které mají lákat čistotou a voňavostí, jsou schopni se smířit s mouchami. Ale v maximálním počtu dvou much na jedno veřejné WC.
Je to paradox. Bývaly doby, kdy byla Čína před Evropou ve všech ohledech, a tedy i v hygienickém zacházení s městskými exkrementy. Ranní chodec, který procházel evropským středověkým městem, musel zpozornět při každém otevření okna – nebo dřevěné okenice (sklo bývalo drahé). Ráno se totiž z oken přímo na ulici vyprazdňoval obsah „noční nádoby“. V lepším případě byla uprostřed ulice stružka, do níž se „to“ splachovalo. Využívaly se i hluboké sklepy. V nejlepším případě se obsah „nočních nádob“ vynášel do záchodové díry zbudované na parcele za domem.
Čínští měšťané stavěli v téže době své „noční nádoby“ na ulici před dům. Museli to udělat v noci či nejpozději nad ránem, protože ráno se do města vydávali zemědělci z širého okolí. Přijížděli se zvlášť uzpůsobenou kárkou, fekálním vozíkem, do něhož si obsah přistavených nádob přelévali. Byla to geniální symbióza: čínští měšťané se zbavili toho, co jim bylo v městské aglomeraci k ničemu, a čínští venkované přišli zdarma k vysoce ceněnému hnojivu. Tak ceněnému, že pro něj občas mezi rolníky propukaly i půtky a šrůtky. „S jakou žárlivostí a pečlivostí si každý z rolníků střežil svůj obvod, je patrné z toho, že spory mezi nimi byly často řešeny před soudním dvorem jako vážné narušení pořádku a pravidel soužití,“ píše ve své poučné a úžasně zábavné knize Středověká Čína (aneb Společnost a zvyky v době dynastií Sung a Jüan) sinolog Augustin Palát.
Snad nakonec moderní Číňané s tažením za čistotu veřejných záchodků uspějí. Vždyť v tom víceméně uspěla i Praha, jejíž veřejná WC byla velmi dlouho strašidelnou ostudou. Ale je opravdu oč stát? Není lepší, pokud to jenom trošku jde, vrátit přírodě to, co podporuje její růst? Je rozumné to zmrhat v kanalizaci? Poslyšme, co o kanalizaci praví romanopisec Victor Hugo: „Žádné guano není tak úrodné jako zbytky z města. Velké město je velký zdroj mrvy. Využít město k zúrodnění venkova, to by byl úspěch. Naše výkaly mají cenu zlata. Co děláme s tímto zlatem? Vyléváme ho do hlubin. Tušíš, co všechno v sobě ten podzemní proud smrdutého kalu skrytý pod chodníkem skrývá? Skrývá kvetoucí louku, zelenou trávu, majoránku a šalvěj, drůbež a dobytek, provoněné seno a zlaté obilí, chléb na tvém stole, tvoje potěšení. Současný systém škodí. Lidé si myslí: uklízíme město – a zatím oslabují civilizaci. Kanalizace je omyl.“
A to se nám kanalizace od dob Victora Huga protlačila z měst i na venkov. Sám patřím k těm zdánlivým šťastlivcům, kteří jsou na kanalizaci napojeni jak ve městě, tak ve víkendovém domečku. I kdybych postavil nějakou „noční nádobu“ nad ránem na ulici, ani v Praze, ani ve vísce u řeky Sázavy si pro ni nikdo uznalý nepřijede. Ale milý Victore Hugo, ty máš svatou pravdu, a jestliže ji máš, pak je třeba změnit návyky tam, kde to jde. Ať žijí moderní ekotoalety, které nám samy, jen s pomocí elektrického proudu, vyrábějí kompost, anebo prachobyčejný, provozně daleko levnější, pilinový záchod!
Jenže to už jsme příliš daleko, u kompostu a jeho mystérií. O nich možná někdy jindy.



  Jen dvě mouchy, prosím! 
  Jak to vidí Milan Slezák
 
  O duši ve znetvořeném těle

  Dívejte se  
 
  Zkusme si sem tam něco užít!
  Téma