Číslo 30 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Dmitrim Hvorostovskym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se chováme k mentálně postiženým dětem

Téma českého snímku Archa pro Vojtu (na ČT2 v pátek 27. července v 17 hodin) je velice záslužné: vznáší dotaz, jak se máme chovat k dětem mentálně postiženým. Zde se jedná o postižení Downovým syndromem. Na malém Vojtovi není vada na první pohled patrná, dokonce se naučil počítat, dokáže komunikovat s okolím. Jen lehce je zmíněna změna jeho rozpoznávání: třeba když vytrvale lije džus mimo skleničku, aniž si všimne nepatřičnosti takového počínání.

Filmů, v nichž vystupují mentálně postižení představitelé, není mnoho. V Česku se k nim důstojně řadí Archa pro Vojtu.

Režisérka Monika Elšíková se rozhodla riskovat – Vojtovu roli svěřila chlapci skutečně takto postiženému. A Vojtěch Vorel dokázal s mimořádně sugestivní prostotou i působivostí projít požadovanými výstupy, jeho pohledy, úsměvy, mírně žvatlavá mluva i ustrašená gesta vytvářejí celistvý obraz, jaký by leckterý profesionál mohl jen závidět.
Režisérka nevynáší jednoznačné soudy. Neodsuzuje poněkud vznětlivého a občas odmítavého otce (Bohumil Klepl), jednou dokonce dotčeného, že Vojta v jeho přítomnosti odmítá mluvit. Oceníme starostlivost Vojtovy maminky (Zuzana Bydžovská), která odolává kamarádčiným návrhům, aby chlapce umístila do ústavu – prý tam bude o něho lépe postaráno. Matka je však přesvědčena, že syna dokáže připravit i na školní docházku. Trpělivě si s ním hraje, trpělivě vysvětluje, je mu pevnou oporou. Také Vojtova starší sestra Anička (Anna Štíchová) se o sourozence nejen zodpovědně stará, aniž jí vadí rozpaky spolužáků, jen na učitelčiny zesměšňující poznámky reaguje impulzivně útěkem ze školy.
Monika Elšíková natočila film, jehož velkou předností je samotné téma – a samozřejmě též výzva k ohleduplnosti, kterou šíří. Avšak trochu může vadit jistá statičnost vyprávění. Jistě není třeba v každém záběru rozehrávat mohutné střety, v nichž by se vyjevovalo ledví jednotlivých postav, avšak ani pouhé, jakoby nezúčastněné registrování událostí nezaručuje potřebný vhled do rozpoložení jednotlivých postav.
Patrné je to ve scéně, kdy Anička bezradně vyhlíží znenadání ztraceného bratříčka. Vztah k Vojtovi totiž ani u ní neprochází vývojem, je neměnný ve své vstřícnosti. Leccos ovšem zachraňuje poetizovaný zevnějšek s podmračenými přírodními sceneriemi či náznaky tajemství, jaké se skrývá ve starobylém, na půdě nalezeném albu.
Filmů, v nichž vystupují mentálně postižení představitelé, není mnoho. Některé jsme už viděli, ať pocházely z Polska (Ti nenormální) či z Francie (Osmý den). V Česku se k nim důstojně řadí Archa pro Vojtu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Hrady spatřené    
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  FotoTorst: Svoboda a Marco

  Pořiďte si  
 
  První Euro na Východě
  Téma