Číslo 32 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jiřím Lábusem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po Česku mezi Haškem a Kafkou

Karla Nepraše (1932–2002) lze jistě považovat za jednoho z našich nejvýznamnějších sochařů druhé půle 20. století, zároveň však i za vynikajícího kreslíře a kongeniálního ilustrátora. Jeho dosud nejrozsáhlejší a nejkomplexnější retrospektivu, obsahující jak vrcholná díla, tak práce málo známé i zcela neznámé, představuje (až do 1. října) Centrum současného umění DOX u příležitosti jeho nedožitých osmdesátin a zároveň desetiletého výročí jeho úmrtí.
Cílem výstavy je přispět k Neprašovu docenění vzhledem k dobovým souvislostem i k širšímu mezinárodnímu měřítku, stejně jako seznámit s jeho tvorbou mladší generace. Autor je zde představen jako tvůrce bytostně figurálního názoru, jemuž je vlastní jak kompoziční náročnost, tak přirozená tektoničnost a tvarová soudržnost, především však originální syntéza statického a dynamického výrazu. Jakkoli vrcholný autorův sochařský projev směřuje k robustnímu a někdy až monumentálnímu tvaru, vždy je složitě – a lze říci i rafinovaně – významově strukturován.

Karel Nepraš: Velká facka (80. léta, litina, dřevo,13,5 x 25,5 x 32 cm)

Stále přítomen je ovšem i nevykořenitelný (a v inspiračním stadiu vzniku díla zřejmě fundamentální) důraz na subverzivně groteskní významové prvky jakožto zhmotněný projev českého „podšiďourství“, křtěného spíše Jaroslavem Haškem než s Neprašem „povinně“ spojovaným Franzem Kafkou. Neobvyklé soubytí kresleného humoru (spojujícího bezprostřednost humorné reflexe s pracností techniky souřadnicové šrafury) a sochařské tvorby předurčilo specifickou povahu díla, kterou sám autor charakterizoval jako střetávání humoru s vážností.
Výstava chce být zároveň svědectvím o vývoji Neprašova sochařského výrazu, jakož i o bohatosti metaforických významů, imanentně obsažených v jeho dílech a s jeho tvorbou tradičně spojovaných. K nepravděpodobnosti se vzdalující doba, jež přirozeně přála konspirujícím interpretacím, měla silný podíl na „mimovýtvarném“ chápání díla, v němž podtext ironie až sarkasmu často v diváckém povědomí převážil nad „jazykem tvaru“. Důsledkem bylo to, že Nepraš nebyl svého času chápán v prvé řadě jako novátor estetických forem, o ryze sochařských kvalitách jeho díla se nemluvilo, byly chápány jako samozřejmé, asi tak, jako samozřejmá (a tedy „neviditelná“) musí být stavba dobré anekdoty.

Karel Nepraš: Prsa na jiný způsob (1996–1997, porcelán, holící štětky, 120 x 97 cm)Programově ironické autorovo antiestétství se projevuje nejokatěji užíváním významově dehonestujících, profánních materiálů, především instalatérských segmentů. V nejčistším tvaru (tedy v cyklu pozdních prací, návodně autorizovaných jako Egypt – Giacometti – Nepraš) má jejich použití platnost provokujícího gesta, persifláže ušlechtilého, z dějin umění odvozeného tvaru jeho zcizující materiálovou transformací. Takovýto významově kvalitativní přístup, spájející v jedno hodnotu s hodnocením, se v českém umění objevuje jen čas od času a lze ho snad nazvat tvůrčím projevem „absolutního instinktu“. Nepraš, jakožto nositel nejlepších tradic českého haškovsky plebejského a potažmo silně kritického uměleckého výrazu, se v takových momentech paradoxně proměňuje v intelektuálního artikulátora onoho instinktu ve formě nesmlouvavě přesné metafory. Grotesknost zde nachází svoje téma v překvapující mimezi, v surrealistické „podobnosti nepodobného“, aniž by se přitom zříkala lehce existenciálního přesahu. Teprve v závěrečných kapitolách svého díla jako by si pak tento „krutý žertéř“ našel čas k návratům, k explicitnímu rozpracování dřívějších skladebných objevů.

Humor jakožto svébytná forma obrany proti totalitnímu nátlaku byl také příznačnou charakteristikou Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, vpravdě bohémského sdružení umělců a intelektuálů, jehož byl Nepraš v šedesátých letech spoluzakladatelem. Tomuto fenoménu je v rámci výstavy věnován prostor v samostatné expozici připravené Archivem výtvarného umění.

Jaroslav Vanča, publicista

Foto Jan Slavík



  Paradox na druhou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Aby se nezapomnělo...

  Pořiďte si  
 
  Brusel není nuda
  Téma