Číslo 36 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Lucií Černíkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je obžalovaný vinen?

Nikita Michalkov (narozen 1945), pocházející z prominentní moskevské rodiny, patří mezi nejznámější ruské režiséry, jakkoli jeho okázalé monarchistické smýšlení, prolínající se do bezvýhradné podpory putinovského impéria, vyvolává spíše rozpaky. Začínal jako nadějný herec, ale záhy se prosadil jako režisér. S provokující otevřeností už za sovětské éry vyzkoušel žánry a témata, která se vzdalovala od žádané ideologické dikce – vyzkoušel si westernová klišé, evokoval éru němého filmu, zvládal i sebezpytné rozmluvy takříkajíc u jednoho stolu i společenské fresky.

Česká televize nachystala na tento týden (na pondělí, středu a pátek) hned tři jeho snímky, které mají společného jmenovatele – adaptují literární předlohu. Nikoli doslovně, Michalkov si nechává prostor pro domýšlení tématu, pro osobité nakládání s postavami i zápletkami. V případě Oblomova (1979) a Očí černých (1987), v prvním případě inspirován Gončarovem, v druhém Čechovem, rozpoznáme až zálibné pohlédnutí na dávno odvátý (či přesněji bolševiky rozmetaný) svět nepraktických snílků, pokaždé s ohmatáním oné bájné ruské duše, ať již teskným nebo naopak ironickým.
Třetí titul, soudní drama Dvanáct (středa 5. září, ČT2, 22.40), kde si přidělil i jednu z hlavních rolí, inspirovala americká – též filmová – předloha, u nás známá jako Dvanáct rozhněvaných mužů. Michalkov však příběh přenesl do ruských reálií a vyzdvihl zkázonosný dopad čečenského konfliktu, dotkl se averze vůči „neruské“ populaci, ať již se jedná o židy nebo kavkazské národnosti. Soustředil se na mentalitu společnosti, zde zastoupené dvanáctičlennou porotou, jak ji ovlivnil rozpad velmocenského postavení a ztráta prestiže. Sešli se zde podnikatelé i outsideři, absolventi zahraničních univerzit i lidé dosud spjatí s ruskou minulostí a jejími předsudky. Mají rozhodnout o vině či nevině čečenského mladíka obžalovaného z vraždy svého pěstouna, ruského důstojníka.
Protagonisté zůstávají uzavřeni ve školní tělocvičně, kde se odehrávají vášnivé spory mezi jednotlivými aktéry. Muži si s rostoucí vášnivostí vysvětlují svá přesvědčení i pochyby, každý se dočká sólového představení, kdy ostatním předestírá své zkušenosti, často stavěné do souvislosti s projednávaným případem. Teprve Michalkov coby předseda poroty, jenž se svým impulsivním proslovem otálel až do samotného konce rokování, vnáší relativizující tečku. V roli režiséra ovšem celému vyprávění vtiskl expresivní rozměr a vytvořil znepokojivé svědectví o složitostech tohoto světa.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Všichni ti z Nového Hollywoodu
  Pořiďte si
 
  Bohyně ze Žítkové    

  Nalaďte si  
 
  Cesta do klimtovské Vídně
  Téma