|
Cesta do klimtovské Vídně
Vysílání
stanice Vltava nemohlo nereagovat na skutečnost, že Vídeň
letošního léta ovládly obrazy a kresby Gustava Klimta.
Obsadily samozřejmě galerijní prostory: například stěny
Vídeňského muzea, které vlastní největší sbírku Klimtových
děl, jsou zcela zaplněny kresbami a také skicami k pozdějším
slavným dílům, a tak máte dojem, jako byste se malíři dívali
přes rameno. Zkrátka nepřišla ani „negalerijní“ místa
metropole: výkladní skříně, obchody se suvenýry, nároží,
stránky novin a časopisů a nejspíš i sny Vídeňanů i
návštěvníků dunajské metropole.
Ostatně podle Carla E. Schorskeho, autora knížky Vídeň na
přelomu století, měl Klimt hodně společného s Freudem: „V
letech 1895 až 1900, kdy Sigmund Freud pracoval na svém
převratném díle Výklad snů, byl Gustav Klimt jako umělecký
objevitel pohroužen do podobné činnosti... Oba rozhodně
odmítli naturalistický realismus, v němž byli vychováni. Oba
odpoutali obory, které si zvolili (Freud psychologii a Klimt
malířství), od jejich tradičních biologických a anatomických
základů. Při hledání cesty, jež by vedla z rumiště
substanciálního pojetí reality do otevřeného prostoru, se
ponořili do své vlastní osobnosti vydali se na výpravu do
nitra.“
„To nejhorší z Klimta“
Hranice velkého umění a pozlátkového nevkusu, který parazituje
na malířově popularitě, není ve městě klimtovského boomu úplně
zřetelná. Součástí výstavy ve Vídeňském muzeu je i koutek
vybraných kousků z nekonečné řady nejrůznějších kýčů
inspirovaných malířovými výtvory. Z umění se stalo zboží.
Muzeum uspořádalo dokonce soutěž o „to nejhorší z Klimta“.
Obraz Polibek, který malíř vytvořil ve vrcholném období svého
„zlatého stylu“, se stal emblémem secese, a nejen to. Tento
obraz, tolik zpopularizovaný velkým množstvím reprodukcí, což
zřejmě nemá ve světovém umění konkurenci, vstoupil mezi
všeobecně známá díla, jež utvářejí kolektivní vědomí naší
kultury. Spokojení majitelé klimtovských hrnečků a jiných
předmětů denní spotřeby, ale i skleněných koulí, kde sněží na
postavy z Klimtova obrazu, si odnášejí domů výjev dokonalého
splynutí ženského světa se světem mužským v polibku i ve
zlatém vyzařování šatů milenecké dvojice. Přitom podle
některých vykladačů malířova díla klečící žena před mužovým
polibkem uhýbá, z jeho sevření se chce uniknout. Tuto
subverzní teorii má podporovat i křeč prstů jejích nohou
zatínajících se do květinového pahorku. Ovšem podle jiných
znalců se právě takhle projevuje ženská smyslnost…
Skupinový portrét
Rakouský
malíř Gustav Klimt (1862–1918) se narodil na předměstí Vídně
jako druhý ze sedmi dětí v rodině Ernsta Klimta, zlatníka a
rytce pocházejícího z Travčic u Litoměřic. Svou uměleckou
kariéru zahájil v tehdy ctěném historizujícím akademickém
stylu. Se svým bratrem Ernstem a spolužákem Franzem Matschem
založil sdružení umělců Künstlerkompanie. Mladí umělci si
nepočínali špatně, záhy dostali malířské zakázky pro budovy na
Ringstrasse – okružní třídě, která ve Vídni vznikala po
stržení středověkých městských hradeb v druhé polovině
předminulého století. Pracovali také na výzdobě budov
(především divadel), které navrhovali vídeňští architekti
Fellner a Helmer. Klimtovy stopy z tohoto období nalezneme
v divadelních budovách v Karlových Varech a Liberci. Obrovskou
popularitu si malíř získal zakázkou vídeňské radnice na obraz
Hlediště starého Burgtheatru. Kdo z vídeňské společenské
smetánky se nedostal do skupinového portrétu v interiéru
divadla, jako by neexistoval. I císař byl s Klimtovým uměním
spokojen.
Bratři Klimtové a Franz Matsch také zhotovili malby na
štukovém podkladě v prostorách mezi sloupy a na obloucích nad
schodištěm Uměleckohistorického muzea. Právě letos, v roce
stopadesátého výročí Klimtova narození, umožňuje
Uměleckohistorické muzeum návštěvníkům prohlédnout si ze
speciální konstrukce Klimtovy nástěnné malby zblízka. Běžně se
na ně dívají z hloubky dvanácti metrů. I takové „atrakce“
patří k Vídni letošního léta. Klimtovské události se ale
neodehrávají jen ve Vídni: v sobotu 14. července, ve výroční
den malířova narození, bylo na břehu jezera Attersee pro
veřejnost otevřeno dokumentační centrum Gustava Klimta, kde je
i pro běžné návštěvníky k vidění celá řada děl, která u
Attersee vytvořil.
Gesamtkunstwerk
Světovou proslulost si Klimt získal jako přední představitel
vídeňské secese. „Době její umění, umění jeho svobodu“ hlásalo
pyšně heslo Secese. „Secesní“ Klimt objevuje svůj styl náznaků
i výrazných linií, splývajících ženských vlasů, květin a
geometrických vzorů, křivek, spirál a tajemných vírů jasných
barev a elegantních tvarů odněkud z bludiště podvědomí. V roce
1902 maluje portrét Emilie Flöge, majitelky módního salonu,
pro kterou navrhoval modely a také ji miloval. Emilie s rukou
založenou v pase je elegantní dámou z Vídně, ale také jezerní
vílou z jezera Attersee, k němuž spolu jezdili na prázdniny.
Ornamentálním vlněním jako by šaty obtékaly Emiliino tělo.
Ohebné, těžko uchopitelné tvary ornamentálního chvění,
zrcadlení vodní hladiny proniká i do dalších malířových
obrazů. Klimt se inspiruje japonským a byzantským uměním,
v tomto ohledu se přibližuje evropské avantgardě, ale tato
exotická inspirace je to jediné, co ho s modernisty spojuje.
Ve spolupráci s Josefem Hoffmannem, spoluzakladatelem
uměleckořemeslných dílen Wiener Werkstätte, se výrazně podílí
na výzdobě bruselské vily Stoclet, která se stala
nejslavnějším „secesním Gesamtkunstwerkem“.
Vídeň přelomu století
„Vídeň
Gustava Klimta – ,belle epoque' na přelomu století – je
dějištěm jednoho z nejvíce fascinujících období dějin umění a
kultury. V této metropoli, která je v oné době se svými dvěma
miliony obyvatel čtvrtým největším městem Evropy, prožívá
kultura nevídaný rozkvět. Umělci a intelektuálové žijící ve
stavu rozpolcenosti mezi realitou a iluzí, tradicí a modernou,
pracují s mimořádným tvůrčím úsilím. Město je ,laboratoří
apokalypsy', posledním květem, poslední revoltou před zkázou.
Jména jako Sigmund Freud, Otto Wagner, Gustav Mahler a Arnold
Schönberg jsou toho dokladem. Měšťanstvo jako vládnoucí
společenská vrstva, pověstná svou zálibou v okázalosti, svými
přepychovými bankety, chorobnou touhou po zábavě, je
katalyzátorem tohoto kulturního rozkvětu. Z této ,laboratoře'
vyrůstá i Klimtovo umění.“ Citát Gillese Néreta doplňme
postřehem spisovatele Hermanna Brocha, který k vídeňské
apokalypse dodává adjektivum „radostná“.
Do klimtovské Vídně jsme se vypravili s kolegyní Eliškou
Závodnou. Natáčeli jsme v galeriích s Klimtovými výstavami pro
klimtovský pořad, který Vltava odvysílala 14. července v rámci
Secesního víkendu. Z výkladu kurátora klimtovské výstavy
Franze Smoly v Leopoldově muzeu vybírám: „Byl malého vzrůstu,
možná kolem metru sedmdesáti, rozhodně menší než Emilie Flöge,
a byl korpulentní… Měl rád sport, dobře šermoval a zápasil
v ringu. Na venkově u Attersee plaval; byl velmi dobrý plavec,
což v jeho době nebylo tak obvyklé. Miloval hudbu, jeho
oblíbeným skladatelem byl především Gustav Mahler. Jeho díla
byla v porovnání s díly jeho současníků nesmírně drahá. Cena
osm až deset tisíc tehdejších korun za jeden obraz prodaný
v roce 1910, to byl pro tehdejšího učitele nebo úředníka
čtyřnásobek jeho ročního platu. Měl také velkou režii: matku,
sestry, děti, ženy ateliér, modelky...
Ženy v Klimtově díle
„Každé umění je erotické,“ prohlašuje Adolf Loos ve svém
Ornamentu a zločinu. O Klimtových malbách a kresbách to platí
dvojnásob. Jeho díla jsou nabitá smyslností a erotikou
(nikoliv pornografií). Klimtovu erotiku tlumí nebo podněcuje
všudypřítomná a vítězná Krása, občas trochu dekadentní, líčící
svět hojnosti a zahálky. I český básník J. S. Machar tehdy
psal o lenivé a výstřední Vídni, která podněcuje k tomu, aby
na scénu byla uvedena erotika a žena jako její určující
element.
O malířově vztahu k ženám se vyprávějí legendy. Své ženy na
obrazech maloval nejdříve nahé, pak je „oblékal“. Při práci
v ateliéru se obklopoval nahými modelkami. V jeho pozůstalosti
byly tisíce studií nahých žen. O Gustavu Klimtovi se často
uvádí, že se do dějin umění zapsal jako největší malíř
ženského kosmu.
„Je
velmi obtížné udělat si představu ideálního obrazu ženy, který
mu konvenoval,“ vyprávěl mně a Elišce Závodné kurátor
Leopoldova muzea Franz Smola. „Z jeho vztahu k ženám, se
kterými žil, nebo s nimi měl kratší či delší ,známost',
rozpoznáme určitou rozporuplnost jeho osobnosti. Emilii Flöge
obdivoval a miloval, jistě mu lichotil obdiv některých žen ze
společnosti, které portrétoval. Přisuzuje se mu celá řada
románků s některými z nich. Na druhé straně měl celou řadu
pletek i delších vztahů se svými modelkami, což byly většinou
dívky a ženy z těch nejchudších vrstev. Nikdy se k žádné
oficiálně nehlásil, neexistují jejich fotografie s Klimtem.
Striktně odděloval svůj soukromý život a život společenský.
Přesto své milenky a modelky velkoryse podporoval. Důvody pro
jeho dvojí život jsou různé. Svou roli určitě hraje jeho
rodinný původ. Jeho otec přišel o majetek, rodinu uživil jenom
stěží a Gustav s bratrem mohli studovat jen proto, že jim bylo
přiděleno stipendium. Klimt byl vlastně typický selfmademan. A
po celý život si to nepřestával uvědomovat.“
Gustav Klimt zemřel po třiceti letech hektické práce
v posledním roce první světové války. Dočkal se poct od
císařského dvora, šlechta ho však ignorovala. Podporovali ho
židovští mecenáši, příznivci moderního umění. Rok Klimtovy
smrti tvoří zlom, tehdy zemřela celá řada jeho uměleckých
souputníků – Otto Wagner, Kolo Moser a Egon Schiele –,
rozpadla se rakousko-uherská monarchie. „Gustave Klimte,“
napsal básník Peter Altenberg, „vy jste zároveň malířem vize i
moderním filozofem, jste hotovým moderním básníkem. Když
malujete, stáváte se náhle jakoby zázrakem nejmodernějším
člověkem, kterým možná ve všedním životě nejste.“
Jiří Kamen, vedoucí Redakce dokumentů a speciálních
projektů
Foto © Wien Museum, Moritz Nähr a © Belvedere Wien |