Číslo 36 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Lucií Černíkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Všichni ti spratci nového Hollywoodu

Leckoho to možná překvapí, ale Spielberg, Coppola, Lucas i další tvůrci blockbusterových filmových podívaných hráli v sedmdesátých letech ve stejné lize jako svéráz Altman, potížista Rafelson, hippie Ashby nebo podivín Malick. Ti všichni byli „nový Hollywood“ nebo taky „filmoví spratci“, prostě americká odpověď na svěží kinematografické poryvy z Francie, Japonska i Československa.

Nechuť k autoritám a cynická nedůvěra v systém – tak zmíněné režiséry na jednom místě své knihy Bezstarostní jezdci, zuřící býci charakterizuje Peter Biskind, filmový novinář, jehož bestseller, v USA vydaný už v roce 1999, nyní v překladu Ivy Hejlíčkové a Michaela Málka vydává Mladá fronta. Smýšlení tak rozdílných individiualit, jako byli urputně ambiciózní puntičkář Warren Beatty, nenapravitelný feťák a děvkař Dennis Hopper či „slušňák“ ze staré školy Peter Bogdanovich, se ale v té době shodovalo i v mnoha jiných ohledech: všemocní producenti měli být zadupáni do země tvůrčími, nejlépe autorskými osobnostmi na režisérské stoličce, zobrazení násilí, ale i sexu mohlo být zásadně otevřenější, než dřív, struktura vyprávění filmových příběhů se měla odvíjet dosud netušenými zákrutami. „Nic nebylo svaté, mohlo se všechno. Byla to vlastně kulturní revoluce, ovšem v americkém stylu,“ píše Biskind.

Absolvent, jeden z prvních filmů Nového Hollywoodu, v hlavní roli neznámý Dustin Hoffman. Režisér Mike Nichols mu dal přednost před Redfordem: „Roli losera by mu tenkrát nikdo nevěřil“...

Prostě odešli z placu

„Když jsem točil svůj první profesionální seriál, průměrný věk lidí ve štábu byl šedesát let. Když viděli, že vypadám jako kluk, otočili se ke mně zády a prostě odešli.“ Výrok Stevena Spielberga dobře ilustruje Hollywood začátku sedmé dekády minulého století. Léta budovaný a prosperující producentský systém se nalézal ve stádiu klinické smrti, starší pánové ve studiích naprosto nechápali nastupující radikály dospívající v bouřlivých šedesátých letech – a tržby rekordně klesaly: v roce 1971 byla návštěvnost v amerických kinech na historickém minimu necelých šestnácti milionů lidí týdně, což zvlášť vynikne ve srovnání s těsně poválečnou sumou osmdesáti milionů diváků.
Ve stejné době si vousatý a dlouhovlasý příslib pohasínajícího filmového průmyslu Francis Ford Coppola koupil ruční kameru a nadšeně vykládal kamarádům Friedkinovi a Scorsesemu: „Tohle používá Godard a takhle jednou budeme točit my. Všechny ty velký krámy zmizí a my budeme mít možnost vyprávět svý příběhy na ulicích...“ Jeho vize se skutečně naplnila. Na troskách starého Hollywoodu vzniklo hnutí, jež v průběhu třinácti let mezi kultovní gangsterkou Bonnie a Clyde (1967) a kolosálním propadákem Nebeská brána (1980) uložilo do pokladnice světové kinematografie tolik výjimečných titulů, jako žádná jiná „vlna“ dřív ani později. „Bylo to poslední období, kdy bylo skutečně vzrušující točit v Hollywoodu filmy,“ soudí Peter Biskind.

Harold a Maude – film o vztahu dvacátníka a ženy ve věku jeho babičky – natočil dnes málem zapomenutý Hal Ashby. „Stal se obětí Hollywoodu, jeho velkým tragickým příběhem,“ řekl o Ashbym producent Peter Bart.

Hollywood pod koksem

Do čtrnácti hutných kapitol Biskindovy ságy se vešly barvité medailonky klíčových osobností americké nové vlny, mnohdy nesmírně krkolomné historie vzniku jednotlivých filmů i plastické vylíčení dobového kontextu, bez nějž by podstatná část knihy nedávala smysl. A samozřejmě neschází ani neskutečné množství pikantních drobností, které z těch Zvětšeninou, Truffautem a Fellinim nabuzených figur a figurek činí chlapy a ženské z masa a kostí. Až se někdy čtenář přistihne při pomyšlení, že vlastně nemusel vědět úplně všechno – historek podobných té z natáčení Čínské čtvrti, kdy nabroušená Faye Dunawayová chrstla režiséru Polanskému do obličeje kelímek s vlastní močí, je v knize docela dost a jsou zhruba stejně „k věci“ jako podrobný popis Coppolova domu zakoupeného za miliony z Kmotra.
Také o tom, že generace Fondy, Nicholsona, Scorseseho a dalších byla divoká, promiskuitní a více než otevřená marihuaně, LSD, kokainu nebo třeba rajskému plynu, nás Peter Biskind nenechá pochybovat. Českého čtenáře mohou pobavit řádky věnované Přeletu nad kukaččím hnízdem Miloše Formana – herci a členové štábu byli ze skličující atmosféry nemocnice v Oregonu, kde se film natáčel, tak skleslí, že jim produkce nakoupila trávu ve velkém a Formanův asistent osobně připravoval „psaníčka“... Bylo by zjednodušující tvrdit, že to byly právě drogy, co nakonec Nový Hollywood pohřbilo, ale v případě řady filmařů bychom nebyli daleko od pravdy. Dalším zlomily vaz nezřízené ambice a finanční nároky – stačilo pár propadáků a po velkém snu o nezávislém Hollywoodu bylo veta. Začala osmdesátá léta a manažeři měli režisérům brzy vrátit úder...

Milan Šefl



  Všichni ti z Nového Hollywoodu
  Pořiďte si
 
  Bohyně ze Žítkové    

  Nalaďte si  
 
  Cesta do klimtovské Vídně
  Téma