Číslo 36 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Lucií Černíkovou.

 

 

 

 

Jiří Vejvoda, publicista

Vrtěti býkem

Kdo viděl americký film Vrtěti psem, ví, o čem je řeč. Když politik potřebuje zakrýt své nedostatky či proradnosti, odpoutá s pomocí přátel z médií pozornost občanů jinam. K událostem buď přímo smyšleným, či aspoň přehnaně zdůrazněným. Metoda je to oblíbená, nadčasová a stále propracovanější. A zdá se, že jí není ušetřen ani rozhlas takřka na druhém konci světa. V jihoamerické Kolumbii. Ale popořádku.
Kolumbijské rozhlasové vysílání vzniklo v hlavním městě Bogotě, jíž se pro značný počet univerzit a knihoven přezdívá Atény Latinské Ameriky, roku 1929. Možná i proto se tamní rozhlas, ač privátní, snažil i o výchovu, vzdělávání, osvětu. O dvanáct let později jej ovšem už začaly vládnoucí kruhy používat jako převodovou páku moci. A o tu se v poválečných letech bojovalo nevybíravě; k vraždě došlo dokonce přímo v senátu… Takhle už to dál nejde, znělo rozčarovanou společností, která v šedesátých letech tušila, že – Dylanovou písní řečeno – časy se mění. A tak 20. prosince 1963 vznikl Národní institut pro rozhlas a televizi Intravisión. Do štítu si vetkl „finanční, administrativní a právní autonomii“, obsah jeho vysílání však nadále řídili mocní. A rafinovaně. Institut byl zjevně jen slupkou, jejíž náplň – pořady a hlavně zpravodajství – dodávaly takzvané programadora, někdy též nazývané audiovisuales. Tedy soukromé mediální společnosti, jejichž vlastnická struktura zůstávala veřejnosti vesměs skrytá. Objevný model! Od devadesátých let se však Intravisión zadlužoval a technologicky zastarával. Proto roku 2004 vzniká RTVC, Radio Televisión Nacional de Colombia. Veřejnoprávní vysílatel vlastněný státem. Rozhlas v něm provozuje dvě stanice.
Zatímco Radiónica, slyšitelná především ve velkých městech, je určena mladým a zaměřena na hudbu proloženou zprávami třeba o tom, že „kapela Černá hora připravila v Medellinu muzikál“, celoplošné Radio Colombia chce působit plnoformátově a informačně. Vysílací schéma není složité. Střídají se bloky domácích písní či folklorních popěvků s vlastenecky pojatou publicistikou, zaměřenou na „rozvoj prosperity“. To neudiví v zemi dlouhodobě zneklidňované ultralevicovými bojůvkami a ohrožované drogovými kartely. Hlavní letošní zpráva se však týkala boje se zástupným problémem: „Bogotský primátor Gustavo Petro zrušil smlouvu se společností Taurina, která v místní aréně provozovala býčí zápasy.“ Na stížnost Unie toreadorů reagoval prohlášením, že jejich činnost povolí až po úpravě pravidel, která umožní býkům koridu přežít: „Bogota se musí stát městem lásky, nikoli vraždění!“ Krásná myšlenka. Škoda, že se netýká především lidí.



  Všichni ti z Nového Hollywoodu
  Pořiďte si
 
  Bohyně ze Žítkové    

  Nalaďte si  
 
  Cesta do klimtovské Vídně
  Téma