Číslo 39 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jen láska může spasit Údolí smrti

Death Valley (neboli Údolí smrti) si svůj pochmurný název vysloužilo už v předminulém století, když se stalo osudným mnoha přistěhovalcům směřujícím do Kalifornie. Uvízli v tomto nehostinném místě, kde rozžhavený vzduch jakoby nehnutě stojí, sycen jen solí. Ve více než dvě stě kilometrů dlouhém údolí, z obou stran sevřeném horským masivem, totiž byla naměřena jedna z nejvyšších teplot na světě – plných padesát sedm stupňů Celsia. Do těchto končin umístili filmaři své příběhy tehdy, když chtěli vyjádřit něco extrémního, mimořádného, protože sem přicházeli lidé jen v největším zoufalství – jako milenecká dvojice z filmu Zabriskie Point (pátek 28. září, ČT2, 21.45), nazvaného podle tamní vyhlídkové plošiny. Michelangelo Antonioni jej v roce 1969 natočil jako svůj jediný americký projekt. Zaujala jej totiž bouřící se mládež; avšak nepokoje na vysokých školách, zklidňované ranami pendreků, se stávají pouhým odrazovým můstkem pro vyprávěný příběh.

Jeho protagonistou je Mark, bývalý studentský rebel, nyní prchající před policií, která jej podezírá z vraždy. Ukradne malé letadélko, s nímž přistane právě v Death Valley. Sblíží se s rozdychtěnou, svobodomyslnou Darií a jejich milování provází slavná symbolická vize početných mileneckých dvojic, oživujících svou něhou vyprahlý svah. Jenže dočasná idyla, paradoxně zasazená do nehostinného prostředí, nemá naději na přežití.
Obě hlavní role Antonioni svěřil nehercům. Mark Frechette byl skutečně takovým bouřlivákem, jakého ve filmu ztělesnil – třebaže zaujal i v dalších (zejména italských) filmech, lákala jej opravdová nebezpečí. Pro účast na ozbrojené loupeži se ocitá ve vězení, kde za nevyjasněných okolností – rozdrcen těžkou traverzou – umírá. Ani Daria Halprinová už nikdy nepřekročila stín svého debutu.
Antonioni své vyprávění protkal symbolistními výjevy – kromě již zmíněných mileneckých dvojic upoutá zvláště závěrečná vize, kdy v představách nešťastné Darie znovu a znovu vybuchuje honosné sídlo jako symbol všeho zla, to vše za doprovodu hudby skupiny Pink Floyd.
Zabriskie Point vyvolal rozpačitou odezvu, bylo mu vyčítáno, že idea společenského protestu se stala pouhou kulisou v podstatě banální kriminální historky. Příběh sám je jasně čitelný, nevyskytnou se tu žádné úvahy o omezených možnostech poznání toho, co vidíme kolem sebe, jak tomu bylo v předcházející Zvětšenině. Oproti ní je Zabriskie Point doslovnou akční podívanou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Z lodní četby
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Prokofjev kompletně 

  Pořiďte si  
 
  Schikaneder a jeho doba
  Téma