Číslo 39 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Karel Košárek, klavírista

V souvislosti s tím mě zajímá vaše reflexe vlastního uměleckého zrání. Může vůbec umělec sám reflektovat svůj vývoj?

To je otázka! Člověk hlavně musí doufat, že k nějakému zrání vůbec dochází, a to by měli posoudit jiní. Je však pravda, že můj pohled na skladby, které jsem hrával dřív, se mění s tím, jak nabíhají zkušenosti. S každým koncertem, s každou zkouškou či dnem, kdy sedím za klavírem, je praxe bohatší a měla by se projevit. Z tohoto úhlu pohledu si myslím, že člověk umělecky vyzrává.

Je pro prožitek posluchače podstatné, zda je svědkem naprosto bezchybného, fenomenálního technického výkonu, nebo vystoupení klavíristy, který „upustí“ pár not pod klaviaturu, ale jeho podání skladby se posluchači hluboko vryje do paměti?

Každý posluchač je jiný a osloví ho to, co je mu nejbližší. Samozřejmě že při fantastickém technickém výkonu si říkáte s úžasem, to je neuvěřitelné, co ten člověk všechno zahraje. Ale pak přijde někdo, kdo třeba nemá takové technické schopnosti, zato má dar obrovské hudební individuality a přesvědčivosti, a posluchače tak přitáhne, že ten zapomene, že je vůbec svědkem hry na nějaký nástroj, a ochotně umělce následuje do jeho světa.

Kdo tohle podle vás umí?

Třeba Radu Lupu, Murray Perahia, Krystian Zimerman, Ivan Moravec... To, na co se ptáte, se ale nedá pojmenovat slovy. Ti, kdo tohle umějí, jsou opravdoví umělci s velkým U a zážitky z jejich hry ve vás dlouho – ne-li navždy – přetrvávají. Roli v tom hrají síla osobnosti, talent a schopnost zprostředkovat uměleckou výpověď.

Hra na klavír vyžaduje fyzické síly – nejen úhozové, ale je třeba i delší dobu sedět v určité pozici, mít ruce v určité poloze... Jak to ti starší pánové, které obdivujeme, jako například Daniel Barenboim, Alfred Brendel, Ivan Moravec, vydrží?

Cílem je s co nejmenší námahou docílit co nejvíc. Co se týká techniky, je třeba vycházet z nejpřirozenějších a nejlogičtějších věcí. Je pravda, že v klavírní literatuře existují skladby, které jsou nesmírně technicky náročné a vyžadují fenomenální techniku i fyzickou výdrž, ale vedle toho může být právě tak obtížné, ne-li obtížnější na klavíru zahrát a vytvořit krásnou melodickou linku nebo frázi. Horowitz někde říká, že pro něj technika není rychlost prstů, ale to, kolik barev dokážete na klavíru vytvořit.

To vlastně také souvisí s oním uměleckým zráním – rejstřík úhozů a barev se rozšiřuje.

To určitě. A také je to spjaté s životním zráním, se získanými zkušenostmi. Určitě to ale neznamená, že nahrávky vytvořené v pozdním věku jsou automaticky nejlepší. Například Vladimir Horowitz nahrál proslulý Rachmaninovův 3. klavírní koncert celkem třikrát. A znám spoustu kritiků, kteří hodnotí jeho první nahrávku jako nejlepší. To je právě ta krása i ošidnost umění – na jedné straně frustrace, kdy se snažíte uchopit vysněný cíl a on se vám rozplývá pod rukama, na druhé straně existuje spousta cest, které k tomuto cíli vedou. Bohužel lidé mají tendenci k jednoznačným soudům. Protože sám vím, co znamená vyjít na pódium, vím také, že od každého interpreta je možné si něco vzít, naučit se, inspirovat se.

Dokážou vás jednoznačné soudy uvrhnout do pocitů marnosti, nebo alespoň znejistit?

Dřív jsem si myslel, že pokud bude v sále přítomen jediný člověk, kterému se můj výkon nebude líbit, nehrál jsem dobře. Dnes samozřejmě vím, že to bylo hodně bláhové. Nevíte, proč se někomu něčí hra líbí a druhému ne, nebo netušíte, v jakém rozpoložení ten člověk na koncert přišel, zda mu vyhovuje program a podobně. Myslím si, že z tohoto pohledu je osvobozující, když je člověk sám sobě nejpřísnějším kritikem. Vcházíte na pódium s vědomím, že jste pro vystoupení udělali maximum a že budete hrát, jak nejlépe dokážete. A jestli to posluchač přijme a správně se naladí na vlnu interpreta, to už je právě to riziko přijetí nebo nepřijetí. Vy dáváte ze sebe maximum a doufáte, že si vaše hra najde svého adresáta.

Považujete se za specialistu na interpretaci hudby 20. století?

Nerad bych to takto formuloval. Je mi, pravda, blízká ruská hudba 20. století – Rachmaninov, Prokofjev, Šostakovič –, skladatelé, kteří byli navíc vynikajícími pianisty a na klavírní sazbě je to znát, ale zrovna tak rád hraji Mozarta, Duška, Voříška... Dnešní realita je však taková, že člověk do jisté míry tvoří svůj repertoár i podle přání organizátorů. Jen od letošního ledna jsem hrál šest klavírních koncertů, které jsem se musel nově naučit. Mám jich v repertoáru asi čtyřicet, ale zhruba pětadvacet jsem hrál jen jednou.

Alena Sojková, publicista

Foto Zbyněk Pecák, Jiří Sláma

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 18. září.



  Z lodní četby
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Prokofjev kompletně 

  Pořiďte si  
 
  Schikaneder a jeho doba
  Téma