|
Prokofjevovy
symfonie kompletně
Sergej Prokofjev (1891–1953) patří k největším zjevům hudby
dvacátého století a u nás se jeho dílo pravidelně objevovalo a
objevuje na koncertních a divadelních pódiích. Světovou
premiéru měl 30. prosince 1938 v Brně jeho balet Romeo a
Julie, s Ivo Váňou-Psotou a Zorou Šemberovou v titulních
rolích, balety Popelka a Kamenný kvítek uvedly nedlouho po
ruských premiérách pražská a ostravská scéna. Prokofjev sám
navštívil třikrát Československo (1932, 1935 a 1936) a hrál
tady svůj 3. a 1. klavírní koncert. Jeho hudba patřila do
repertoáru našich předních interpretů a měla velký vliv na
české skladatele. Existuje celá řada nahrávek Prokofjevova
díla a Supraphon sáhl s blížícím se šedesátým výročím
skladatelova úmrtí do svého bohatého archivu, aby vydal
unikátní komplet všech sedmi Prokofjevových symfonií.
Na čtyřech kompaktních discích zpřístupnil zájemcům nahrávky,
které vznikaly v průběhu sedmdesátých a osmdesátých let
minulého století a které s orchestrem České filharmonie
pořídil Zdeněk Košler. Všechny – včetně Skytské suity, kterou
komplet rovněž zahrnuje – se zrodily v pražském Rudolfinu a
podílely se na nich takové režisérské legendy jako Milan
Slavický, Eduard Herzog či Jan Vrána. Košler se tady
prezentuje jako vynikající vykladač Prokofjevova díla a je
požitkem sledovat, jak se titul od titulu (v souvislosti
s tím, jak nahrávky postupně vznikaly) jeho sepětí
s Prokofjevovým specifickým světem stupňuje.
Prokofjevovy symfonie vznikaly v jakýchsi dvou vlnách – první
čtyři v rozmezí let 1917–1930, zbývající tři 1944 až 1952 a
vposledku se do nich vkradla Prokofjevova nepříliš úspěšná
snaha vyhovět na něj dotírajícímu sovětskému režimu. Stále je
to však hudba plná typického sarkasmu, výrazných rytmických
postupů a současně nevídaně něžného lyrického kouzla. Zdeněk
Košler tehdy s Českou filharmonií spolupracoval pravidelně, za
své společné nahrávky získali cenu Supraphonu a Grand Prix du
Disque v Paříži, od roku 1976 byl několik let stálým
dirigentem orchestru. Ten je v Prokofjevových symfoniích
zachycen ve vrcholné formě.
Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava |