Číslo 39 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Karlem Košárkem.

 

 


 

 

Prokofjevovy symfonie kompletně

Sergej Prokofjev (1891–1953) patří k největším zjevům hudby dvacátého století a u nás se jeho dílo pravidelně objevovalo a objevuje na koncertních a divadelních pódiích. Světovou premiéru měl 30. prosince 1938 v Brně jeho balet Romeo a Julie, s Ivo Váňou-Psotou a Zorou Šemberovou v titulních rolích, balety Popelka a Kamenný kvítek uvedly nedlouho po ruských premiérách pražská a ostravská scéna. Prokofjev sám navštívil třikrát Československo (1932, 1935 a 1936) a hrál tady svůj 3. a 1. klavírní koncert. Jeho hudba patřila do repertoáru našich předních interpretů a měla velký vliv na české skladatele. Existuje celá řada nahrávek Prokofjevova díla a Supraphon sáhl s blížícím se šedesátým výročím skladatelova úmrtí do svého bohatého archivu, aby vydal unikátní komplet všech sedmi Prokofjevových symfonií.

Na čtyřech kompaktních discích zpřístupnil zájemcům nahrávky, které vznikaly v průběhu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století a které s orchestrem České filharmonie pořídil Zdeněk Košler. Všechny – včetně Skytské suity, kterou komplet rovněž zahrnuje – se zrodily v pražském Rudolfinu a podílely se na nich takové režisérské legendy jako Milan Slavický, Eduard Herzog či Jan Vrána. Košler se tady prezentuje jako vynikající vykladač Prokofjevova díla a je požitkem sledovat, jak se titul od titulu (v souvislosti s tím, jak nahrávky postupně vznikaly) jeho sepětí s Prokofjevovým specifickým světem stupňuje.
Prokofjevovy symfonie vznikaly v jakýchsi dvou vlnách – první čtyři v rozmezí let 1917–1930, zbývající tři 1944 až 1952 a vposledku se do nich vkradla Prokofjevova nepříliš úspěšná snaha vyhovět na něj dotírajícímu sovětskému režimu. Stále je to však hudba plná typického sarkasmu, výrazných rytmických postupů a současně nevídaně něžného lyrického kouzla. Zdeněk Košler tehdy s Českou filharmonií spolupracoval pravidelně, za své společné nahrávky získali cenu Supraphonu a Grand Prix du Disque v Paříži, od roku 1976 byl několik let stálým dirigentem orchestru. Ten je v Prokofjevových symfoniích zachycen ve vrcholné formě.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Z lodní četby
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Prokofjev kompletně 

  Pořiďte si  
 
  Schikaneder a jeho doba
  Téma