Číslo 43 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jaromírem Hanzlíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Beigbeder pod vlivem

V nakladatelství Fra vyšel česky třetí Beigbeder. Kdo je Beigbeder? Dobrá otázka. Fréderic Beigbeder, ročník 1965, je Francouz, který v literatuře dává přednost samozřejmě výsluní než stínu: medailon jeho novinky prozradí, že má za sebou bohatou zkušenost s různými podezřelými lifestylovými, bulvárními apod. magazíny a že mu v češtině vyšly prózy 99 franků (2003) a Windows of the World (2004). Pod hlavičkou nakladatelství Motto, kde jinde?

Čtenáři se vybaví de Quincey, Baudelaire, Bukowski nebo Houellebecq... Ale je to Fréderic Beigbeder

Jenže pop-kultura nebere nikdy jen z pop-kultury, ale taky z periferie. Beigbeder, o kterém se mluví jako o „zlobivém dítěti“ nové francouzské literatury a vlastně i novinařiny, je toho důkazem. Podobně jako jeho slavnější a o pár let starší kolega Michel Houellebecq. Beigbeder je vlastně trochu horší Houellebecq, zejména ten z Rozšíření bitevního pole. I když lepší je v tom, že nemoralizuje, nerýsuje různé plány, co bude nebo co by mohlo být. Stačí mu bohatě to, co je.
Beigbederova knížka povídek (je jich všehovšudy čtrnáct plus „upozornění“ na úvod) je vlastně dost průměrná; „dětská“ v tom, jak omezeným slovníkem a prostým stylem je napsaná – stejně jako „zlobivá“ v tom, jak neomylně pudová, možná pro někoho provokativní témata bere autor za svá. Sex, drogy – a na ten rokenrol vlastně ani moc nedojde…
Beigbederovy Povídky psané pod vlivem extáze (vydané francouzsky 1999, do češtiny skvěle přeložené Annou a Erikem Lukavskými) jsou žánrově cosi jako prudké, zbrklé, zběsilé reportáže z vlastního života – povídky na jedno nadechnutí. Čtenáři se vybavují de Quincey, Baudelaire, Michaux, Daumal, Gilbert-Lecomte nebo Bukowski – možná k tomu poslednímu má Beigbeder vedle Houellebecqa taky blízko. Lapidárností, nulovým entrée, pointou ve třech slovech. Titulní droga jménem extáze totiž zrychluje a dává energii. To je hlavní devíza Beigbederova psaní.
Víc než za jedno přečtení tahle pop-knížka samozřejmě nestojí, ale za to jedno přečtení stojí vrchovatě.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Hněv lidu
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Dobročinná akademie 

  Dívejte se  
 
  Beigbeder pod vlivem  
  Pořiďte si