Číslo 43 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jaromírem Hanzlíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Hodit oštěp co nejdál

Po rozhlasové komedii Davida Drábka Koule, která loni v lednu s velkým dozvukem dopadla do rozhlasového éteru, vysílá Český rozhlas 3 – Vltava ve čtvrtek 25. října premiéru další hry ze sportovního prostředí. Jejím autorem je finský prozaik Kari Hotakainen a podobně jako Davida Drábka i Kariho Hotakainena baví zkoumat, jak vzniká mediální obraz sportovních celebrit a jak se tento obraz liší od skutečného člověka ukrytého v teplákové soupravě se státním znakem na prsou.
Hod oštěpem je pro Finy národní disciplína, podobně jako skoky či běh na lyžích, závody rallye nebo v kolektivních sportech hokej. Finové až posedle sledují zápolení na vrcholných i lokálních soutěžích, sportovní výkony jsou vedle počasí nejčastějším námětem rozhovorů, a to nejen mezi muži, vítězové jsou oslavováni jako národní hrdinové. A také naháněni senzacechtivými sdělovacími prostředky.

Každý umí něco

Jedním z legendárních finských šampionů byl oštěpař Seppo Räty, dlouholetý rival Jana Železného. Výtečný atlet, v soukromí ovšem skromný a nemluvný hromotluk, který se nikdy nenaučil chovat jako celebrita. Řada novinářů si při pokusech udělat s ním rozhovor vylámala zuby. Räty odpovídal – pokud vůbec – sotva v holých větách. A podle toho pak vypadal i jeho mediální obraz: ťulpas, který neumí počítat do pěti. Přesně tohle ponouklo finského prozaika Kariho Hotakainena, který je vášnivým sportovním fanouškem, aby dané téma zpracoval a napsal rozhlasovou hru Oštěpař. Nedávno mi k tomu v soukromém rozhovoru řekl: „Vím, že Seppo Räty není bůhvíjak chytrý, není to žádný filozof. Ale o to přece vůbec nejde. Podstatné je, že něco umí! Je přece nádhera, když člověk v jakémkoliv oboru něčeho dosáhne, a ještě tím udělá radost spoustě lidí. Fascinuje nás výkon, a ne to, co Räty soudí o posledním politickém vývoji nebo jak hodnotí povahu finského či jiného národa. Jsme uhranuti jeho silou a zaťatostí pro jednu jedinou věc – hodit oštěp co nejdál.“
Výchozí situací Hotakainenovy rozhlasové hry je další pokus médií (novinářů Kauka a Lauriho) získat atletův skalp. To znamená vyrazit z něj rozhovor, který by konečně ukázal, jaký ve skutečnosti je a co si myslí ten „mlčenlivý muž s oštěpem“. Kauko a Lauri ovšem záhy zjistí, že holá, nepřikrášlená skutečnost by čtenářům časopisu Společnost nestačila, takže se rozhodnou trochu ji vylepšit. Jde přece jenom o pár slov, ne o život...

Vnímavý pozorovatel

Rozhlasové hry nepředstavují v tvorbě Kariho Hotakainena nijak dominantní část. Všechny čtyři napsal koncem devadesátých let a kromě posluchačského úspěchu mu hlavně přinesly vítanou možnost vyzkoušet si na nich to, co později hojně uplatňoval ve svých románech. „Rozhlasové“ repliky jsou totiž jedním z jeho charakteristických stylotvorných prvků a často jimi své prózy oživuje. A právě živost Hotakainenových textů nabitých tragikomikou, černým humorem i skvěle odposlouchanými dialogy je důkazem, že jejich autor je vnímavý pozorovatel současného světa, a navíc umí vyhmátnout citlivá témata.
Přestože Hotakainen každou hru zasadil do jiného prostředí a zalidnil je typologicky odlišnými postavami, mají všechny hry jedno společné: zastihují hrdiny v jakémsi zlomovém okamžiku, kdy chtě nechtě musí překročit nějakou mez. Například ve hře Tulisuihku (Pod palbou) se vypráví o osudovém setkání policisty a zlodějíčka ze sámošky. Policista má dva osobní problémy přecházející v posedlost: nesnáší současnou mládež a miluje krásu finštiny. Při výslechu mladého zlodějíčka definitivně ztratí nervy a překročí hranici i svou pravomoc. Následky tomu odpovídají, z vyslýchajícího se rázem stane vyslýchaný.

Finský prozaik Kari Hotakainen je vnímavým pozorovatelem valérů současného světa i života    Oštěpař Seppo Räty, souputník Jana Železného a předobraz Hotakainenovy hry

Hra Puutteellinen (Něco mu chybí) je o nemocném člověku, který z nedostatku něhy a sexu hledá útěchu všemi možnými způsoby a na všech možných místech. Už nemá sílu kroužit kolem horké kaše, nýbrž chce jít rovnou na věc. Což neznamená nic než potíže. Jakýmsi protipólem této hry je Hurmaus (Extáze). Zatímco v Něco mu chybí usiluje protagonista o styk marně, v Extázi dojde na styk hned a hlavní postava pak sleduje, co se stane. Je to rozverná hra o ženě, která už odmítá snášet neuspokojený život.

Buster, Slovo boží

Kari Hotakainen (1957) sice debutoval jako básník, ale po několika sbírkách mu poezie začala být těsná, a tak se s neuvěřitelnou vervou pustil i do jiných žánrů. Píše povídky, eseje, knihy pro děti a mládež, rozhlasové a divadelní hry, televizní i filmové scénáře, a hlavně romány. Těch doposud napsal jedenáct a čtyři z nich vyšly i v češtině: Buster Keaton – život a činy (1991, česky 1998), fiktivní životopis proslulého filmového komika, Na domácí frontě (2002, česky 2006), tragikomický příběh muže, který se svéráznými, mnohdy nezákonnými nebo sebeponižujícími prostředky snaží zachránit svou rodinu před rozpadem, Chrám svatého Izáka (2004, česky 2007), román o stáří, Rusku a víře a také o hledání mostů mezi otci a dětmi, a konečně Role člověka (2009, česky 2011), příběh staré ženy, která při bilancování svého života znovu prožívá někdejší radosti a těžko se smiřuje s dávnými i nejčerstvějšími křivdami. Na Roli člověka Hotakainen tematicky navázal zatím posledním románem Slovo boží (2011), pojednávajícím o strastech a nejistotách veleúspěšného investičního bankéře. Český překlad vyjde letos na přelomu října a listopadu.
Rozhlasovou hru Kariho Hotakainena Oštěpař natočil v dramaturgii Renaty Venclové režisér Aleš Vrzák, zvukový design je dílem Ladislava Železného. V hlavních rolích uslyšíte Jana Vondráčka, Václava Neužila a Hynka Čermáka.

Vladimír Piskoř, spolupracovník ČRo 3 – Vltava



  Hněv lidu
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Dobročinná akademie 

  Dívejte se  
 
  Beigbeder pod vlivem  
  Pořiďte si