Číslo 47 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním publicistou.
Jiřím Černým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jaké taje skrývá lidská duše?

V tomto týdnu uvádí Česká televize trilogii Krzysztofa Kieślowského nazvanou Tři barvy. Režisér ji natočil ve Francii. Jednotlivé části vystavěl na souběžně se prolínajících osudech, aniž by si to lidé, jichž se to týká, vůbec uvědomovali. Pro jeho hrdiny je příznačné, že i zdánlivě drobný impuls dokáže od základů změnit jejich život.
Prvním s Francouzi připraveným titulem byl počátkem devadesátých let Dvojí život Veroniky, rozvíjející osudy dvou dívek, jedné Polky, druhé Francouzky, které o sobě vzájemně netuší a jejichž náhodné setkání je víc než letmé, ale přesto prožívají jakousi společnou identitu. Pak následovaly Tři barvy. Jejich jednotlivé názvy – Modrá, Bílá, Červená – vycházejí nejen ze symboliky francouzské trikolóry a hesla „volnost, rovnost, bratrství“, ale také z emotivního naladění jednotlivých barev. Každá část je navíc výtvarně stylizována do příslušného barevného odstínu.

V Modré se režisér spolehl na procítěný výkon Juliette Binoche

V prvním snímku – Modré (pondělí 19. listopadu, ČT2, 21.50) – vypráví o manželce slavného hudebního skladatele, jíž se po tragickém úmrtí muže i dcerky zhroutí dosavadní jistoty. Na venkově bolestně hledá sama sebe, musí se vyrovnat i se zjištěním, že manžel měl milenku. Ale útěchu nakonec nachází ve všeobjímající lásce k bližním; přesně podle biblického verše „Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon“.

Bílá se blíží podvodnické hříčce z rodu Podrazu

Druhý film – Bílá (středa 21. listopadu, ČT2, 22.45) – se blíží spíše podvodnické hříčce z rodu Podrazu. Podváděný a ponižovaný manžel, emigrant z Polska, vyláká rozmařilou ženu do své vlasti, kde ukuje důmyslnou pomstu. Červená  (pátek 23. listopadu, ČT2, 21.40) se odehrává ve Švýcarsku a jejími hrdiny jsou osamělý soudce, tajně odposlouchávající telefony svých sousedů, a mladá dívka, zděšená jeho počínáním. Oba však spojuje vědomí trýznivého osamění.

Irene Jacobová v Červené

Celou trojicí děl prochází záměrná nedořečenost navozovaných motivů, snaha přiblížit nejjemnější záchvěvy lidského nitra zmítaného nejistotou. Režisér se spolehl na procítěné výkony Juliette Binoche (Modrá), Julie Delpy (Bílá) či Irene Jacobové (Červená). Oporou mu byla scenáristická dovednost Krzysztofa Piesiewicze, důležitý byl podíl skladatele Zbigniewa Preisnera. Ten pro Modrou vymyslel barokního mistra včetně jeho hudebního odkazu – tak sugestivně, že po jeho totožnosti pátrali i uznávaní odborníci.

Tři barvy byly posledním dokončeným projektem Krzysztofa Kieślowského. Cítil se unavený, vyčerpaný, myslel na odpočinek, ale další plány překazila smrt – 13. března 1996 zemřel po operaci srdce. Nedožil se ani pětapadesáti.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vzpomíná překladatel
  Nalaďte si
 
  Kdo neskáče, není Sparťan!

  Navštivte  
 
  Před pikolou, za pikolou...
  Téma