Číslo 47 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním publicistou.
Jiřím Černým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Před pikolou, za pikolou…

Miloš Urban (1967) vydal v pražském Argu svojí čtrnáctou prózu. Dal jí název Praga Piccola. A jeho nový text „jede“ přesně jako tenhle model, který někdy v polovině dvacátých let navrhl jistý Bertold Neuman, patriot z pražské Libně, syn inženýra z legendární automobilky Praga, prý skutečná postava.

Právě na základě Neumanových nepublikovaných zápisků totiž nový Urbanův román vznikl. Na základě zápisků, které časově pokrývají poslední roky Rakouska-Uherska, první a druhou republiku – a první roky druhé světové války. Neuman se sice dožil požehnaného věku, byl ročník 1900 a zemřel v roce 1992, a své paměti psal i nadále, po odchodu do exilu – jenže k nim už se Urban nedostal (anebo se Neumanovy paměti nedostaly k němu). Tedy pokud můžeme věřit prologu a epilogu z jeho pera. Ta ostražitost je na místě už proto, že ředitel prvorepublikové Pragovky se jmenoval František Kec.

Pomalu…

Ale zpět k titulnímu automobilu, od jehož možností se odvíjejí možnosti nového Urbanova textu. Jako bychom četli jiného, dosud neznámého Miloše Urbana. Podobně překvapil David Lynch svým Příběhem Alvina Straighta: přímým, chronologickým vyprávěním, které je sice dějové, ale ve své dějovosti velmi pozvolné, snad až lenivé – a podobně nevýrazný, nevzrušivý je i autorský styl. Urban zřejmě „poslechl“ svého vypravěče na slovo; je otázkou nebo rovnou hádankou, kde vlastně přidal za sebe, kde se do textu, založeném na vzpomínání někoho jiného, promítl sám.
Nablýskaná Praga Piccola projíždí vesměs idylické dějiny hlavního města, potažmo republiky desátých až čtyřicátých let minulého století jaksi typicky, ba typizovaně: nechybí tu samozřejmě první světová válka, zánik monarchie, zrod nového státu, jeho následný mohutný ekonomický vzmach a poté pád do celosvětové krize – nechybějí tu motivy antisemitismu, komunismu, nacismu, ale i únikového trampingu, mocného filmu a reklamy, nechybějí tu osudové ženy a kratochvilní, zdánlivě bezstarostní muži, dále pak různé vášně, žárlivosti, vynucené sňatky i nevyhnutelné rozvody a jiné reálné i symbolické tance a tanečky.
Velké dějiny tu píše „malý“ syn pana továrníka, zprvu nesmělý učeň, poté zaměstnanec jaksi na zkoušku, možná i proti své vůli, svému naturelu – a nakonec plnohodnotný reprezentant nadnárodně důležitého podniku. Důležitého ovšem, jak se ukáže, pro možná až příliš různých hráčů najednou.

…a jinak

Nová kniha Miloše Urbana? Podobně překvapil David Lynch svým Příběhem Alvina Straighta.Miloš Urban tentokrát nevytěžil z nabídnuté látky svižnou a napínavou, ba thrillerovou dějovou linku, jako spíš detailní, podrobně rozvrženou mapu vývojových proměn jedné prvorepublikové fabriky, vsazené do relativně širokého kontextu. Žádné důmyslné mordy, vypjaté milostné, konspirační či politicky kritické scény tu nenajdeme, žádné šikovné užitkování brakových postupů a brakové motiviky pod slupkou hravé postmoderny. Jeho novinka je poněkud zlověstná snad v druhém, možná ve třetím plánu – v tom prvním je malebná, konejšivá, pokojná. Asi jako stříbropěnná hladina Vltavy na Svatojánských proudech. Dokud se v jistý den Bertold Neuman nevrhne do vln, aby z nich vytáhl na poslední chvíli málem utonulou...
Urbanův nový román je zvláštní tím, že je jiný, než by se čekalo. Autor Pragy Piccoly si za tenhle tvůrčí obrat, málem kopernikánský, zaslouží jistě uznání: vymkl se z vlastní ověřené romanopisecké cesty – a vyzkoušel cestu jinou, neověřenou. Podobné beletrizované dějepisectví očima nadšeného písmáka, přepis vlastní paměti na plochu nadosobní historické zkušenosti není sice v české literatuře ničím neznámým, ale ani tak neztrácí v tomto případě na své síle. Zřejmě proto, že svévolná postmoderna už dávno odpočívá kdesi ve stínu kulturních dějin a na její místo se nevrací nikdo menší než autentický, nebo aspoň autenticky stylizovaný příběh. Co jiného?

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik

Foto Tomáš Tesař



  Vzpomíná překladatel
  Nalaďte si
 
  Kdo neskáče, není Sparťan!

  Navštivte  
 
  Před pikolou, za pikolou...
  Téma