Číslo 47 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním publicistou.
Jiřím Černým.

 


 

 

Čivava Xenie a záhon floxů

Známý publicista a učitel na základní škole v Šestajovicích Jan Nejedlý (1971) napsal knihu Nová pražská strašidla. A nenapsal ji rozhodně ani učitelsky, ani publicisticky – svůj moderní „strašidlář“, doprovozený kresbami Karla Jerieho a publikovaný v pražském Argu, sestavil se zaujetím fanouška, jazykovým a stylistickým citem protřelého beletristy a znalostmi etnografa zaměřeného na novodobý městský folklor. Výsledná stovka textů má velmi blízko k chytré parodii ve stylu Karla Poláčka nebo Rady a Žáka. Jenže nabízí jasně i něco víc.

Nejedlý se na poli parodie blýskl opakovaně jako básník a textař (připomeňme jeho angažmá v kapele Tři kastróly). V roce 2005 pak vydal útlou knížku Bitva o Celebritánii, kde parádním způsobem dekonstruoval různé poplety a jelimánky, kteří se suverénně zabydleli v porevoluční české pop-kultuře a takzvaném šoubyznysu.  S „novými pražskými strašidly“ si ale dal autor zřejmě víc práce: z jeho psaní je mnohdy cítit silný zájem, jakási bytostná fascinace, snad i temnějších odstínů, která směřuje daleko za hranice „obyčejné“ parodie.
Je na místě připomenout surrealistický kořen autorova psaní, jeho náklonnost k té verzi „nadrealismu“, který vyrůstá přirozeně z reality. Ne náhodou mají všechna strašidla, posbíraná v ulicích hlavního města od padesátých let po současnost, v základě příběh se zcela všedními, nevýraznými kulisami (někdy ovšem opakovaně medializovanými, jako u Olgy Hepnarové nebo Jiřího Straky). Jejich osobní neštěstí je pak podáno navenek zábavně, v podtextu ale s jistou úzkostí: Co je vlastně strašidlo jiného než součást kolektivní viny?
A Jan Nejedlý? Ten se jaksi nezáměrně stává z vybraného parodisty také vybraným společenským kritikem. I když tu první roli má pořád radši. Psaní Nových pražských strašidel si evidentně užil: nejen v profilech konkrétních aktérů (a zejména v popisech jejich tragických konců, připomínajících málem zprávu z patologie), ale i v jemných detailech, zatížených ovšem silnou výpovědní hodnotou: „Čivava Xenie se třese pod převrženým servírovacím stolkem a tichounce kaká do záhonu floxů.“

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Vzpomíná překladatel
  Nalaďte si
 
  Kdo neskáče, není Sparťan!

  Navštivte  
 
  Před pikolou, za pikolou...
  Téma