Číslo 49 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Ludvíkem Vaculíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Ludvík Vaculík

Co se skrývá v Rembrandtově Noční hlídce?

Spletité a rozporuplné životní osudy holandského malíře Rembrandta van Rijn (1603–1669) už přitáhly početné šiky umělců včetně televizních a filmových. Například z našich herců mu svou tvář propůjčil Jan Pivec. Většinou bývaly přibližovány rozsáhlejší výseky z malířova života, avšak některé snímky se soustředily na konkrétně vymezenou událost. Mezi takové zlomové předěly patřila práce nad rozměrným plátnem později nazvaným (ne zcela přesně) Noční hlídka. Zadavatelé totiž nebyli spokojeni s výsledkem, podle nich málo reprezentativním, ba pomlouvačným.

Obraz své taje prozrazuje tak dlouho, dokud je znám kontext jeho výpovědi...


Greenawayova Rembrandtova Noční hlídka (8. 12., 23.30, ČT2), pokoušející se objasnit zákulisní machinace, se ovšem vyznačuje mimořádně stylizovaným tvarem, počínaje divadelně pojednanou scénografií a konče osvětovými přesahy vedoucími za rámec vyprávění, když protagonista začne přímo do kamery jakoby „dokumentárně“ přemýšlet o svých záměrech i vztazích. Spatříme, jak se Rembrandt potýká s náročnou zakázkou i výhradami k jejímu ztvárnění. Spatříme, jak se v jeho loži vystřídají, byť ahistoricky vtěsnány do kraťoučkého časového rozmezí určeného vznikem obrazu, tři ženy – z nichž jen jediná byla právoplatnou manželkou. Prožije vášnivé noci, divák však musí hodně dlouho čekat a ledasco přetrpět, než se dočká sexuálně vypjatých scén.
Více než dvouhodinové dílo plyne s důstojnou zdlouhavostí, režisér se rád kochá statickými záběry či pozvolnými, pečlivě vykrouženými jízdami, nechává znít teatrálně vznosné rozmluvy. Peter Greenaway (za podpory kameramana Reiniera van Brummelena) se snaží vizuálně zprostředkovat Rembrandtův malířský styl, avšak šerosvit pasivně nekopíruje, přetváří jej do nových dimenzí, jakoby domýšlí. I zátiší, kdy se před rozmlouvajícími postavami povalují pečlivě aranžované shluky předmětů, prozrazují svébytnou postmoderní variaci. Stejně tak rozměrnější figurální kompozice provází potemnělé pozadí, jímž přesto probleskují základní obrysy místností, postav či rekvizit. Násvit scény už prozrazuje zjevnou divadelní manýru včetně bodového osvětlení.
Rembrandtova Noční hlídka nepřibližuje jen vznik jednoho obrazu, Greenaway ji opatřil detektivní zápletkou. Portrétovaní členové střeleckého cechu, puzeni mocenskými ambicemi, se jednoho ze svého středu násilně zbaví – a malíř, pasující se na žalobce i soudce, pak jejich zločin zašifruje do svého díla. Skupinový portrét se několikrát stává předmětem různorodých výkladů, které lze shrnout do postřehu, že obraz promlouvá a své taje prozrazuje tak dlouho, dokud je znám kontext jeho výpovědi. Dívejte se.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Muži jsou...
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Příběh vody odpadní

  Nalaďte si  
 
  Kapela jako životní vtip
  Téma