|
Kapela jako životní vtip
Málokterá domácí kapela sklidí za své album tak nadšené ohlasy
jako kladenská skupina Zrní za svůj Soundtrack ke konci světa.
„Čeští Radiohead“ nespadli z nebe, hrají spolu už jedenáct
let. Ale až letos jako by definitivně prorazili zeď, která
jejich „něžný artbrut“ dělila od širší veřejnosti. „Z Blesku
ale zatím nevolali,“ podotýká Jan Unger, zpěvák a textař
kapely, jež je čerstvým vítězem soutěže mladých talentů Český
tučňák.
Skoro v každé kritice či třeba poznámce o vaší kapele nechybí
slova jako „osobitost“, „originalita“. Já ale v hudbě kapely
Zrní cítím britské Radiohead, byť se samozřejmě nedá mluvit o
kopii, spíš inspiraci. Potvrdíte to? Jaká muzika ještě
ovlivňuje vaši tvorbu?
Radiohead máme rádi. Jasně že vliv kapel, které posloucháš, se
promítá i v tom, co sám děláš. Těch vlivů a otisků by se našlo
víc. Primárně nám ale jde o to, hrát jazykem vlastním. Vlivy
ale samozřejmě vnímáme, inspirujeme se, to je přirozený. V
minulosti jsme uctívali Beatles, Pink Floyd, pak přišli
Radiohead. Zpívali jsme anglicky, používali podobnou melodiku,
vyjadřovali podobný nálady. Ale někdy před první deskou, kolem
roku 2008, nám došlo, že takhle to nefunguje, že je třeba
najít vlastní hudební řeč. Tak, aby to šlo z nás, čistě a
svobodně. Experimentovali jsme, šli víc do hloubky, žádná
stylizace. To s sebou ale zároveň přineslo, že jsme začali
hrát o dost větší „alternativu“.
Co přesně tím myslíte?
Snažili jsme se neznít jako ostatní, měli jsme všude divný
bicí, aranže. Chvilku trvalo, než jsme pochopili, co je
podstatný a co je třeba odfiltrovat. A tak už si teď klidně
popovatíme, zjednodušujeme, odhazujeme i ty alternativní
objevy a nebráníme se jednoduchým, obecně fungujícím
prostředkům, protože jsme si uvědomili, že to, co jsme si
našli, není ani tak forma jako spíš obsah, duch, poetika,
princip.
Od mnoha českých formací složených z muzikantů vaší generace
se lišíte i tím, že zpíváte česky, ale tohle tvrzení by bylo
nepřesné – vy velice dbáte na to, aby vaše texty nesly výrazné
sdělení, a aby jazyk, v němž se vyjadřujete, byl bohatý, nebál
bych se říct košatý. Máte pocit, že kdybyste zpívali anglicky,
ztratili byste něco podstatného?
To souvisí s předešlou otázkou. Čeština byla jednou z nutných
změn, když jsme chtěli jít víc do hloubky, najít něco
niterného. Je to zkrátka rodný jazyk, souvisí s touhle
krajinou, s charakterem lidí, už jako mimino ho slyšíš a
vnímáš jeho nuance, detaily, asociace – spousta asociací navíc
funguje podvědomě, aniž bychom si to uvědomovali. I kdybych
byl perfektní angličtinář, nelze se do cizího jazyka tak
ponořit. Alespoň já bych to nesvedl. Proto když slyším českou
kapelu zpívat anglicky, vzbuzuje to ve mně trošku nedůvěru
ohledně autenticity jejich sdělení. Vždycky si řeknu: Proč? Co
mi tím chtějí říct? Samozřejmě něco jinýho je, když se kapela
chce prosadit ve světě. Pak chápu, že je třeba použít
univerzální jazyk.
Jste z Kladna, což je v představě mnoha lidí město tvrdé,
rázovité, poetické ve své ne-kráse. Myslíte, že se ten
hrabalovský pocit z Kladna nějak odrazil ve vaší hudbě,
textech?
Stoprocentně. Sdílíme s klukama společně filozofii, že jsme
svázaní s místem, odkud pocházíme, s touhle zemí i s tímhle
městem, s jeho duchem. Svět je nádhernej, ale se svým krajem
tě spojuje nějaká osudovost, něco jako přátelství, jste v tom
spolu. Tak to cítíme. A zrovna Kladno je dost osobitej parťák.
Jeho poetika je hodně zvláštní. Jeho největší kouzlo je v tom,
že tady musíš tu krásu najít. I v hnusnejch věcech, musíš je
přijmout a to je dobrá, vtipná filozofická škola. Zároveň je
tady taky fenomén zarůstání přírody do nekonečných ploch
rozpadající se Poldovky, ten sentiment, opuštěnost, padlá
sláva a zase zrod přírody. Výsypky po uhelných dolech, který
divoce zarůstá příroda a probíhá ti před očima divoká nová
evoluce. To je magický.
Předchozí album Hrdina počítačový hry jde do světa vám vydala
písničkářka Radůza, rovněž z Kladna, na svém labelu. Jak jste
na sebe přišli?
My jsme ani netušili, že bydlíme ve stejném městě... Oslovili
jsme Radůzu, že se nám líbí její hudba, její přístup k ní, a
jestli by nás nevzala jako předkapelu. Ona nás zrovna pár dní
před tím viděla v televizi a zaujali jsme ji. Takže se to
propojilo, odepsala, že se přijde podívat na koncert. Zrovna
se pálily Čarodějnice, naši kamarádi uspořádali festival v
areálu Poldovky, což bylo shodou okolností kousek od jejího
baráku. Přišla, poslechla si nás a další den zavolala, že nám
chce vydat desku. Raz dva...
Nové album Soundtrack ke konci světa je ještě niternější, ve
zpěvu ještě expresivnější a v textech patrně ještě osobnější
než debutová deska. Za jakých okolností vznikaly nové písně?
Každoročně jezdíváme na soustředění do hor, tam se zavřeme,
žijeme spolu, vaříme, sekáme dřevo, pijeme a celý dny a noci
hrajeme, improvizujeme. Na těch soustředěních vzniká velká
část materiálu a hlavně se často narazí na téma, náladu,
ducha, na něco, co nás ovlivní na další rok. Za těch pár dnů
se na sebe lidi napojí, napojí se na přírodu kolem a vznikají
pěkný věci. Naposledy jsme byli na Vysočině, bylo to na
podzim, a byla tam absolutní pohoda a tvůrčí nálada. Na tomhle
soustředění vznikla celá hudba k tanečnímu představení se
skupinou VerTeDance a zároveň velká část materiálu na
Soundtrack ke konci světa.
Ve dvou písních z nového alba hostuje písničkářka Karolína
Kamberská, známá hlavně z dua Sestry Steinovy. Cítíte
sounáležitost s písničkářskou či folkovou scénou? Proč jste se
rozhodli pracovat zrovna s Karolínou?
To má několik důvodů. Jednak je náš manažer zároveň manažerem
jejím, takže se to tak nějak nabízelo. Taky jsem znal Karolínu
z moc pěkné desky Václava Koubka Ave, moc se mi líbilo, jak tu
její hlas v duetech funguje. No a když ta písnička vznikala,
nazpívali jsme si ji doma se ženou, která má stejně jako
Karolína jemnej hlásek, a tak mi to přišlo jako správná volba.
Už jsme se zmínili o vaší hudbě k taneční inscenaci roku
v provedení skupiny VerTeDance. Jaká to byla práce? A jaká je
to zkušenost? Láká vás scénická hudba natolik, že byste chtěli
na něčem dalším pracovat?
Práce to byla zajímavá. Setkání dvou souborů, různé
představy i přístupy, holky tanečnice, kluci muzikanti. A
devět hlav, který společně vymýšlejí... Občas to byl hodně
zmatek. Nejdřív jsme se několikrát sešli a snažili si
definovat, o čem to bude, jak k tématu přistoupit. Pak jsme my
muzikanti odjeli na tu Vysočinu a tam týden improvizovali,
hledali a každý den posílali holkám, co nám přišlo dobrý. A
ony nám zase posílaly videa s choreografií. Takhle jsme se
navzájem na dálku inspirovali a ovlivňovali. A pak jsme se
začali scházet v divadle a vybírali, secvičovali, třídili, až
to bylo. Zkušenost to pro nás byla skvělá a moc rádi půjdem do
čehokoli dalšího. Už dlouho je naším snem udělat komplet hudbu
k filmu, tak čekáme, kdo natočí něco božího a ozve se!
S filmem už ale zkušenost máte – pro českou fantasy Poslední
z Aporveru jste složili píseň s držitelkou Oscara Markétou
Irglovou. Jak jste se dostali k této příležitosti? Prý jde o
píseň ve vymyšleném jazyce?
To byla zvláštní souhra náhod. My jsme přemýšleli o zpěvačce,
se kterou bych nazpíval jednu písničku na desce. Tu, kterou
nakonec zpíváme s Karolínou. Napadla nás tenkrát Markéta,
oslovili jsme ji a ona byla pro. Pak ale přišla nabídka od
Tomáše Krejčího, režiséra Posledního z Aporveru, jestli bychom
mu nechtěli složit písničku do filmu. Dal nám konkrétní scénu,
takovou zamilovanou, a představoval si zamilovanou, pozitivní
písničku a taky že by bylo hezký, kdyby to byl duet. A tak
jsme se s Markétou dohodli, že naši plánovanou spolupráci
přeneseme sem. Nikdy jsme nic takhle na objednávku nedělali,
ale byla to pro nás výzva. Ověřili jsme si, že se umíme vydat
víc směry. A taky setkání s Markétou bylo příjemný. Je to
spontánní, skromná holka.
Hrajete v Zrní stále ve stejném složení. To je svým způsobem
unikát. Nemáte někdy nutkání „odskočit“ si jiným stylovým
směrem?
Pro nás je kapela náš životní vtip, hra. Když jsme začínali,
přísahali jsme si věrnost a že spolu dobydeme svět a vyprodáme
Carnegie Hall. Vlastně jen dodržujeme přísahu. Zrní stojí na
tom, že jsme parta, kdyby kdokoli skončil, skončí všichni.
Máme v sobě to zdravý naštvání, touhu udělat díru do světa, i
když víme, že ambice nesmí stát na prvním místě, že prvotní
musí zůstat touha vyjádřit se, hrát si. Ale dokud tu Carnegie
Hall nevyprodáme, tak makáme!
Proč se vlastně jmenujete Zrní? Má to nějakou legendu?
Když kluci jezdívali stopem do Prahy do Celetné hrát na ulici
do klobouku, stopli traktor a traktorista je vzal na valník
plnej zrní. Tam s hlavama k nebi leželi a svištěli si to
třicítkou do Prahy. To jsme zrovna zakládali kapelu a oni z
toho zážitku byli tak nadšený, že houslista navrhl Zrní jako
název. A už to tak zůstalo.
Připravil Milan Šefl |