Číslo 49 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Ludvíkem Vaculíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ludvík Vaculík

Ludvík Vaculík, spisovatel

Začněme rozhlasem, kde jste v šedesátých letech působil ve vysílání pro mládež. Chodil jste po školách i pracovištích a v reportážích zpracovával aktuální, na svou dobu velmi odvážná kritická témata.

Já šel do rozhlasu v době, kdy se tam začalo pracovat jinak než předtím. Už se hlásil takzvaný obrodný proces, objevovala se kritická publicistika. Když mě vyzvali, abych vstoupil do mládežnické redakce, pozvali mě na pohovor, kde jsem řekl, soudruzi, já nevěřím na vedoucí roli dělnické třídy, nevadí to? A oni se rozesmáli a já viděl, že mohu do rádia vstoupit.

Kdo v té redakci tehdy byl?

Třeba Dáša Maxová, Josef Kleibl, Ferdinand Smrčka, Jiří Kolář, Kamil Horák a další.

Jak vzpomínáte na své rozhlasové působení?

Nutíte mě, abych vzpomínal na něco, co bylo, ale to já obyčejně nedělám. Ale su rád z jedné věci: z mých tehdejších pořadů nebo článků není nic, co by mohl někdo objevit a použít proti mně. Nemám žádný článek, který by se proti mně dal vytáhnout, z Rudého práva ze mne nic neocitujou, protože já tam nikdy nepsal.

Vaše reportáže byly odvážné, osobité, obohatily rozhlasovou publicistiku a určitě přispěly ke změně společenského klimatu šedesátých let...

Jednal jsem podle své povahy, dělal jsem takzvané problémové pořady. Ožehavé téma obvykle dali Vaculíkovi. Nojo, a Vaculík šel, dělal čtrnáct dní pořad, snažil se, aby to bylo jó něco. Jenže často se stalo, že se to nakonec nevysílalo.

Některé reportáže vám sice zatrhli, ale spousta se jich vysílala.

Až mě překvapovalo, jak příznivě byly přijímány i v tehdejší redakci vysílání pro děti a mládež. Dokonce mě navrhli na státní vyznamenání, a představte si, já ho opravdu dostal! Zvítězila tím vlastně celá mládežnická redakce, protože jejich progresivní směr tím dostal razítko. Jenže v týž den, kdy mi to vyznamenání dávali, se vysílal jeden můj pořad, za který mě chtěli nechat komunisti z rozhlasu vyhodit.

Jak to dopadlo?

Vedení redakce jednalo, jak z toho. Chápal jsem, že po zásahu shora se něco stát muselo. Řekli mi, abych si vybral fabriku, do které chci na měsíc jít. A já si vybral tu, z níž jsem přišel: Baťovy závody ve Zruči nad Sázavou.

„Zlatá šedesátá“ jste prožíval velice intenzivně. Co si myslíte o dnešku?

Šedesátá léta považuju za dobrá, nic lepšího nemůže přijít. Svět se bude už jen pomalu zhoršovat.

To je velmi pesimistický názor, proč si to myslíte?

Protože to vidím, vy ne? Všecko se přece zhoršuje. Například mizí služby a nastupuje nespolehlivý obchod. Zhoršily se hlavně styky a vztahy mezi lidmi; pokud nejsou pracovně a služebně předepsané, není mezi lidmi žádný skutečný kontakt. Svět je plný cizích lidí, ne příbuzných.

Když přišla normalizace, založil jste edici Petlice. Co vás k tomu přimělo? A tušil jste, že to bude mít velký význam i pro budoucnost literatury?

Byla to doba, kdy autoři psali knížky, které nesměly vycházet, a já hledal způsob, jak je dostat ke čtenářům. To byl pro mne podnět k založení Petlice. Ale jak je ta činnost významná, to jsem si uvědomil, až když mě začala pronásledovat Státní bezpečnost.

Nečekal jste to?

Ne, myslel jsem si, že se prostě opisují knížky, kvůli tomu že se přece nemůže nic stát. Znal jsem některé předpisy a dbal na to, aby se neporušoval zákon. Věděl jsem, že to musí mít formu rukopisu, který autor může někomu dát přečíst – to nebylo nic protizákonného! Písařka dostávala stejnou odměnu jako písařky v oficiálním nakladatelství, svou činnost přihlásila na národním výboru a platila z ní daň. V našem počínání se vlastně nenašla závada. Přesto knížky zabavovali, kde na ně přišli.

Nikdy se jim to ale nepodařilo zlikvidovat.

Ukázalo se, že samizdat má ještě jeden význam: dali jsme znamení, že tady existuje odpor, byla to informace i pro zahraničí. Mírou úspěchu Petlice bylo také to, když třeba Šotolovi vydali knížku pod podmínkou, že ji nedá do Petlice. To jsme přece chtěli! Nebo když jsem jednou přišel k panu Seifertovi a on se mi omlouval: Pane Vaculíku, přišli za mnou z nakladatelství, že rukopis, který jsem vám dal – byl to myslím Morový sloup – mi vydají. To byl přece náš úspěch!

Dělal jste proti režimu spoustu věcí, ale věřil jste, že jednou padne?

Nečekal jsem, že se toho já dožiju, opravdu ne.

Ani od druhé poloviny osmdesátých let, když v Sovětském svazu nastoupil Gorbačov?

Podívejte, v Rusku vládl sice Gorbačov, ale tady byly pořád jen dílčí úlevy, já třeba stále nesměl cestovat ani publikovat. A různé formy útlaku tady přece byly pořád, třeba děti nemohly studovat. I když v SSSR byla glasnosť, tady zůstávalo vše při starém. A informace ze svobodnějších zemí se tu zatajovaly. Já na to adaptoval písničku (Ludvík Vaculík zpívá na melodii Na tom pražským mostě): „Ligačov nám píše ze sovětské říše, abychom jim přišli pomoct, že jsme jim to dlužni. Ej soudruzi, páni, vyměníme s vámi, za jednoho Gorbačova dáme vám je všecky. Tomu ještě hlava při myšlení vstává, těm našim už dvacet roků beznadějně leží. Na tom pražském mostě dávno nic neroste, když ke Hradu pohlédneme, nadáváme sprostě...“

Teď jste mi trochu nahrál, právě na písničky se chci zeptat. Vy je nejen rád zpíváte, ale taky si vymýšlíte, parodujete, tvoříte „ohlasy“ písní českých i moravských, „polepšujete“ písničky. To není jen vaším valašským původem. Co vás podněcuje?

Prostě to dělám. Sedím nebo ležím a přemýšlím si, a najednou mi to začne zpívat. Nemůžu za to, je to u mě metabolická věc, tělesný produkt. Mně jde jedna písnička za druhou. Raději tedy zavírám dveře, abych tím neobtěžoval ostatní.

Ve svém psaní si většinou neoblékáte těsný kabátek žánru. Román, fejeton, dopis, deník, z deníku přejdete do fiktivní prózy. Říkáte si předem, v jakém žánru hodláte psát?

Ne, je mi to jedno, protože nepíšu kvůli čtenáři ani kvůli literatuře. Já píšu tehdy, kdy já potřebuju, co potřebuju a jak mi to vychází. A tím jsem mimo žánry. Ale je v tom započtena celá moje životní zkušenost, i když to třeba není znát.

Ano, vy vlastně pořád píšete o sobě.

To je pravda. Našel jsem si na to krásnou omluvu – takových jako já je mnoho. Mnozí cítí, myslí a jednají podobně jako já, nemám výjimečné vlastnosti, možná i proto mě lidi berou. To co píšu, je o nich, ale přitom si můžou s úlevou říct, však je to o něm!

Milan Pokorný

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas. Na stáncích od 27. 11.



  Muži jsou...
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Příběh vody odpadní

  Nalaďte si  
 
  Kapela jako životní vtip
  Téma