Číslo 50 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
 Helle Helle .

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak spolu kamarádili Truffaut a Godard

Na sklonku padesátých let vtrhla na plátna kin francouzská nová vlna, aby odmítla dosavadní vypravěčská klišé, nabídla nová témata i pohled na ně. Režisér Emmanuel Laurent vzdal v dokumentu Dva ve vlně (12. 12., ČT2, 22.30) hold dvěma zakladatelským osobnostem francouzské nové vlny – Francoisu Truffautovi a Jeanu-Luku Godardovi. Od toho druhého navíc Česká televize uvádí dva filmy: Bláznivého Petříčka, který už bezmála půlstoletí provokuje tím, že opěvuje anarchistickou cestu k sebezničení, a Socialismus, jenž formou koláže zkoumá, co z kdysi uhrančivého slova vlastně zůstalo.

Bláznivý Petříček už půlstoletí provokuje tím, že opěvuje anarchistickou cestu k sebezničení

Truffaut i Godard začínali ve filmové revui Cahiers du Cinema, kde se zejména Truffaut vypracoval na obávaného kritika domácí tvorby. Dokonce mu byla jako nežádoucí osobě znemožněna účast na festivalu v Cannes. O rok později se tam ovšem prosadil svým debutem Nikdo mne nemá rád. A záhy nato, s Truffautovou podporou, se jako režisér představil i Godard – kriminálním dramatem U konce s dechem.
Dva ve vlně jsou důsledně střihovým dokumentem – oba protagonisty, doplněné o jejich společného herce Jeana-Pierra Léauda, spatříme výhradně v archivních záběrech převážně ze šedesátých let, kdy se vyjadřují k vlastní tvorbě i obecnějším záležitostem spjatým s kinematografií. Jejich výpověďmi prolínají ukázky z filmů, často dokládající souběžné verbální údaje (opakovaně se vrací finální záběr Nikdo mne nemá rád, kdy hlavní hrdina doběhne ke břehu moře a jakoby znehybní při pohledu přímo do kamery), přistupují reportážní šoty z natáčení, vzpomínky herců.
Nikdo ze zúčastněných aktérů (ani Godard, ani Léaud – Truffaut již nežije) však nebyl osloven, aby přispěl svým současným stanoviskem. Vyprávění toliko provází autorský komentář, který se místy mění v jakési spojovací můstky mezi jednotlivými archivními materiály. Převažuje osvětový rozměr: nejprve získává značný prostor dlouholeté přátelství obou tvůrců, kteří ještě během bouřlivého roku 1968 stáli ve společném šiku, ale záhy poté se již rozešli – důvodem bylo ani ne tak Truffautovo pokračování v apolitických námětech jako spíše tehdejší Godardův příklon k maoistickému levičáctví, které našlo svůj výraz v několika proklamativně politických filmech-plakátech. Když Truffaut natočil Americkou noc (známe ji i z televizního uvedení), Godard jej obvinil z buržoazní lhavosti. Truffaut se ovšem rázně ohradil a odmítl mít s ním nadále cokoli společného...

Jan Jaroš, filmový publicista



  BBC a sociální sítě
  Jak to vidí Milan Šmíd
 
  Kdo přichází v hodině rysa?

  Nalaďte si  
 
  Arrabalovo černé slunce
  Pořiďte si