Číslo 50 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
 Helle Helle .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Ztracené stopy FAMU

Na jihlavském Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů se letos diváci mohli vydat po ztracených stopách FAMU ve stejnojmenné festivalové sekci. Rozhlasoví posluchači měli možnost se za nimi vypravit také v historickém magazínu Českého rozhlasu Leonardo Zrcadlo.

Co asi dělá náš spolužák, o kterém jsme od školy neslyšeli? Otázka, která občas napadne každého. Odpovědi se většinou dočkáme na třídních srazech. Jenže co ti spolužáci, kteří na ně nedorazí? Kde je jim asi konec? Podobné otázky si položili také tvůrci jedné ze sekcí jihlavského festivalu dokumentárních filmů. Rozhodli se najít někdejší studenty FAMU, kteří natočili zajímavý školní film, ale dnes se už dokumentu nevěnují. Organizátoři festivalu však záměrně filmy a jejich tvůrce nevybírali sami.
Připomeňme, že Filmová fakulta Akademie múzických umění byla založena 28. listopadu 1946 a za více než šedesát let její existence ji absolvovaly desítky dokumentaristů. O studentských dokumentech, které vznikly jen v rámci školy a nedostaly se k širšímu publiku, má proto přehled jen úzký okruh lidí – studenti a jejich pedagogové. Právě proto oslovil festivalový tým současné uznávané dokumentaristy, aby se výběru ujali. Mezi nimi například Helenu Třeštíkovou: „Vzpomněla jsem si hned na svého spolužáka Jiřího Šmída, se kterým jsem dodnes v kontaktu, i když žije v Kanadě. V dobách našeho studia byl strašně šikovný a jeho filmy byly velký zážitek. Myslím, že ten film, na který jsem upozornila, byl z našeho ročníku jeden z nejlepších, ne li nejlepší.“

„Co asi dělá spolužák, o kterém jsme od školy neslyšeli?“ řekli si na FAMU...

Stopy vedou do archivu

Sehnat na základě doporučení Heleny Třeštíkové autora až v Kanadě nebylo ani zdaleka tak obtížné jako sehnat jeho film. Na FAMU studentské dokumenty totiž nearchivují. Hledání však nakonec bylo úspěšné, většina studentských filmů byla nalezena v Národním filmovém archivu, jak zmiňuje také sám Jiří Šmíd, který se na projekci svého studentského dokumentu přijel podívat: „Je to výjimečná příležitost vidět svůj film po čtyřiceti letech. Taková věc se stane tak jednou za život – když natočíte film ve druhém ročníku filmové školy, ten snímek zmizí a po čtyřiceti letech se dozvíte, že byl objeven dokonce v Národním filmovém archivu. To byl pro mě nejpříjemnější moment.“
Dokument Jiřího Šmída Marnotratný vznikl v roce 1973. Autor zobrazuje sbírku lidového umění, keramiky a náboženských sošek, která zůstala opuštěná po smrti sběratele Antonína Kouby. Jiří Šmíd po škole emigroval do Kanady, autorskému dokumentu se sice dnes nevěnuje, média však úplně neopustil. Dlouhé roky vysílal do Československa prostřednictvím kanadského rozhlasu.

Hledá se spolužák

Ne všechny někdejší studenty se však podařilo organizátorům sekce dohledat. Například dokumentaristka Drahomíra Vihanová si vzpomněla na film svého spolužáka Stanislava Kundy Janickovie sly do gory dolinom. Poslední stopy jeho autora však končí v jednom slovenském dětském domově, kde před několika lety pracoval. Většina ostatních autorů se na promítání do Jihlavy dostavila a z mnohdy prvního veřejného uvedení svých studentských dokumentů měli náležitou radost. Například Šárka Pavlicová, autorka filmu Ondřej, své pocity charakterizovala na závěrečné diskusi po promítání: „Je to pro mě festivalová premiéra. Jsem ráda, že jsem se na sklonku své filmové kariéry dostala na festival, a ještě se svým prvním filmem.“
Šárka Pavlicová se už sice dokumentu také nevěnuje, ale svět filmu zcela neopustila, podobně jako další z autorů studentských filmů Elmar Klos mladší, který se živí jako dabingový režisér. Jiní – stejně jako Jiří Šmíd – přestali natáčet dokumenty poté, co emigrovali.

Naďa Reviláková, redaktorka ČRo Leonardo 

Foto Naďa Reviláková



  BBC a sociální sítě
  Jak to vidí Milan Šmíd
 
  Kdo přichází v hodině rysa?

  Nalaďte si  
 
  Arrabalovo černé slunce
  Pořiďte si