Číslo 1 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Smích, trapno a exemplum

Nejúspěšnějším televizním seriálem BBC se v posledních letech stal Office. Kancl, jak zní český název sitcomu Rickyho Gervaise a Stephena Merchanta, se vysílal již v osmdesáti zemích. Za úspěch režiséra Petra Svojtky a dramaturga Jiřího Janků, kteří některé z jeho epizod přeložili a upravili pro Divadlo Rokoko, lze považovat již fakt, že jako první na světě získali oprávnění převést tento seriál na jeviště. Šťastnou ruku měli i při výběru interpretů. Vasil Fridrich v roli šéfa Brenta opět potvrdil, že patří ke špičce našich komediálních herců. Směs Brentovy omezenosti, servility a infantilního, trapného humoru, evokoval přesvědčivě. Snad ale až příliš expresivně. Kouzlo televizní Office spočívá v tom, že záměrně působí jako dokument o úřednicích v „open space“, kteří své existenční stresy kompenzují recesí. Projev televizních herců je civilní, smích a trapno jsou vyvolávány zdánlivě bezděčně – podobně jako ve Formanových filmech ze šedesátých let. Divadelní výraz tíhnoucí ke zvýraznění exprese však tento rys quasi autenticity stírá a komediálnost posunuje na jevišti k frašce. Poněkud blíže původnímu ladění Kanclu byl proto při premiéře Jiří Hána, který podlézavost a hloupost Brentova zástupce Garetha pojal uměřeněji. Ve střídmější poloze se pohybovaly také výkony ostatních interpretů, z nichž mě nejvíc zaujal nový člen souboru Zbigniew Kalina v roli nespokojeného referenta Tima.

Romantická, mladičká Máša (Veronika Kubařová) je přitahována drsným nihilistou Lučkovem (Tomáš Novotný). Bezděky tak podnítí tragédii, do níž příběh Turgeněvova Rváče vyústí

I druhá listopadová premiéra Městských divadel pražských byla adaptací. Povídku Ivana Sergejeviče Turgeněva Hráč dramatizoval Antonín Máša na počátku sedmdesátých let a do střetu dvou protikladných důstojníků Kistera a Lučkova o přízeň mladičké Máši vsunul tehdy aktuální podobenství o střetu vytříbené západoevropské  racionality a primitivního ruského nihilismu. Režisér Ondřej Zajíc a dramaturgyně Věra Mašková se snažili na scéně Divadla ABC převést někdejší intenci hry do obecnější polohy a opřeli se přitom, jak upozorňují i v programu, o kulturněhistorický výklad. Kister je v podání Martina Písaříka odchovancem preromantismu, schillerovské „estetické výchovy“. Ctí řád a harmonii, jeho jednání je prosyceno humanismem. Rváč Lučkov se „špinavými nehty“ je ve ztělesnění Tomáše Novotného neurvalý, vše popírající romantik. Nic než své já neuznává. I přes propracované výkony obou interpretů a téměř čechovovsky jemnou evokaci společnosti, v níž se pohybují – důstojnického sboru a rodiny panensky rozmarné a romantické Máši (Veronika Kubařová) – však příběh vyznívá jako černobílé mravoličné exemplum.

Bronislav Pražan, publicista



  Dopis Ježíškovi
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ro(c)k v poezii

  Nalaďte si  
 
  Pro panenku skákavou
  Pořiďte si