Číslo 1 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Zlaté kapradí i voda odpadní

První prosincový týden nepřinesl mnoho premiér. Je to pochopitelné; redakce si chystají novinky na vánoční svátky, a tak jsme byli odkázání především k archivním poslechům. Nebylo to ostatně na škodu, například inscenace Jediný tón, kterou v roce 1967 nastudoval Jiří Roll, patří k pozoruhodným nahrávkám rozhlasové fonotéky. Autor Michel Haymann s pochopením a přitom lehce groteskně zachytil epizodu ze života malého človíčka – pana Waldemara (ve vynikajícím podání Vladimíra Hlavatého), který se nechává ovládat svým dominantním okolím (jako pars pro toto by mohla sloužit paní Kronerová v podání Olgy Scheinpflugové; její studie pasivně agresivní domovnice je brilantní). Malý mužíček se však jednou přece jen vzepře – to když si nechá obchodním cestujícím (Bohuš Záhorský) vnutit violoncello, na které neumí hrát. Rozhodne se to změnit a začne cvičit. Jeho motivaci, stejně jako nevstřícné až neurvalé reakce okolí, zachycuje Haymannova hra s citem pro grotesku, v níž však zbývá místo pro soucit.
Znovu upozorňujeme na dramaturgicky potěšující produkci RozHraní. Tentokrát redaktor Tomáš Černý připravil – jako rozhlasový dárek dětem k Mikuláši – obnovenou premiéru pohádky Jana Drdy Zlaté kapradí, kterou v roce 1961 nastudoval Jan Berger s vynikajícím obsazením (Zdeněk Štěpánek, Luděk Munzar, Věra Kubánková, Blanka Waleská, Jana Štěpánková) a opětovně ukázal, že archivní neznamená mrtvé. Ano, bylo by dnes asi možno natočit tuto pohádku dynamičtěji, ale přiznejme si: nechceme se i my občas zastavit a připomenout si, jak plynul čas dříve? Často slýchám, že dnešní posluchač staré nahrávky „neuposlouchá“, protože jsou na něj pomalé, stylově překonané. Ale copak televizní divák znovu a znovu nevyhledává filmy pro pamětníky, které jsou technicky i stylově snad ještě zastaralejší než dávné rozhlasové hry?
Bylo však možno vyslechnout některé nové  pořady. Premiérové vydání Světa poezie s názvem Kam šlápnu, Irokéz připravilo letos brněnské studio. Literární čtvrthodinku o pozoruhodném básníkovi Jiřím Pištorovi připravila k 80. výročí umělcova narození Alena Blažejovská. Na malé ploše dokázala přiblížit tragický osud autora Brundibásní a Hodin v řece, který byl po roce 1968 v hledáčku StB a v roce 1970 spáchal sebevraždu. Upozorňuje na jeho výjimečnou poezii, kterou právě souborně vydalo nakladatelství Host, s důrazem však v komentáři obviňuje provinčnost a malost okolí, které básníka nakonec zahubilo. V minimalistické režii (a výtečné hudební dramaturgii) Radima Nejedlého pak cituje z dobových materiálů a Pištorovy verše recituje Ondřej Mikulášek.
Do úplně jiného světa nás zavedl premiérově uvedený dokument Miroslava Buriánka Cesta vody odpadní. S plzeňským režisérem, který rád posluchače provokuje (vzpomeňme na jeho inscenaci rozhlasové hry Ernsta Jandla Chroptění Mony Lisy) spolupracovala Tamara Salcmanová. Historicko-aktuální procházku ozvláštnil Buriánek rozhovory s blackmetalovým hudebníkem, který se ve svých skladbách nechává inspirovat právě plzeňskými kanály. Pořad, který tvůrci nazvali jako „leporelo ze světa plzeňských stok, kanalizací, čistírny odpadních vod a špíny blackmetalového pekla“, ukazuje prostředí běžnému člověku nepříjemné coby zdroj inspirace i až láskyplného vztahu.



  Dopis Ježíškovi
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ro(c)k v poezii

  Nalaďte si  
 
  Pro panenku skákavou
  Pořiďte si