Číslo 1 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Maciuchovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naháč je umění, umění je naháč

Vídeňští „naháči“ vyvolali skandál. Média po celé Evropě si kauzy mohutně všímají a do Leopoldova muzea proudí neuvěřitelných tisíc a ještě víc lidí denně. Výstava, která běží v rakouské metropoli pod názvem Nackte Männer do 28. ledna, se dočkala potupné cenzury. Tři nahatí fotbalisté, kteří figurují na plakátě zvoucím na akci (autoři Pierre a Gilles), si prošli symbolickou kastrací – jejich penisy prostě musely sejít z očí. Proto aby sešly z mysli?
Není důležité, že jmenované autorské duo (které mimochodem vystavovalo předloni v Praze) patří na výstavě, čítající na tři sta děl realizovaných od počátku devatenáctého po jedenadvacáté století, k těm nejnudnějším – důležité je hloupé pokrytectví, s nímž se jejich práce musela nechtěně utkat. Nahá žena nevadí, nahý muž ano?

Nackte Männer jsou výstavou, o jejíž kvalitě nelze pochybovat

S podobně předsudečným přístupem pracoval dlouho česk(oslovensk)ý akt ve fotografii: význační teoretici jako Ján Šmok a Vladimír Birgus měli (a možná stále mají) za to, že mužské pohlavní orgány jsou na snímcích jaksi rušivé, a tedy nežádoucí. Zřejmě podobně, jako jsou v krajině nežádoucí komíny, zatímco s tunely není problém. Anebo je ve hře křesťanská morálka? Jenže v jaké hře, když Adam žil s Evou v ráji nahý? Když se děti rodí bez slušivých oblečků?

Živý, mrtvý, maskovaný

Pozor, vídeňská výstava ani náhodou nepracuje – až na několik málo výjimek, třeba kresebný záběr souložících těl od vídeňského akcionisty Otty Muehla nebo půvabně zabraného junáka „promlouvajícího“ svým ztopořeným údem k horské krajině – s postupy pornografie; jde o erotiku, o zobrazení nahoty, které má svůj zřejmý estetický, potažmo umělecký účel.

Nackte Männer

Stylizace jsou k vidění velmi různé: muž ideálních proporcí, jako symbolická výztuž ideálů Národa a Vlasti (v zahalené podobě pracoval na tomto poli z českých autorů usilovně třeba Mucha), muž mystický (Henry Fuseli), muž prekubistický (Paul Cézanne), muž secesně-expresionistický (Egon Schiele), muž surreálně-expresivní (Francis Bacon), muž arkadický (Wilhelm von Gloeden), muž živý i mrtvý a další a další.
Obecně platí, že primární (i sekundární) mužské pohlavní znaky přestaly malířům vadit s impresionistickým obratem, s odvržením školy a příklonem k osobnímu tvůrčímu přístupu; poslední zábrany uvolnil expresionismus a zejména surrealismus s napojením na vnitřní inspirační zdroje. Postmoderna pak ve své benevolenci dokonce zahalování vrátila na scénu, ovšem v rovině absurdněkomické: mezi „naháči“ v Leopoldově muzeu jsou i repliky antických soch navlečené do slušivého spodního prádla.
V časech před impresionismem divák žasne nad důmyslem, s nímž malíři pohlavní orgány zatajovali nebo maskovali: tu pomohla ve válečné vřavě šikovně pohozená stuha, jinde nepravděpodobný stín nebo rychle přispěchavší kus živé či mrtvé přírody.

Nechybí tu nikdo

Nackte Männer jsou výstavní přehlídkou, o jejíž kvalitě nelze mít pochyb. Je rozsáhlá záběrem v čase, národnostním zastoupením i užitými médii a technikami (malba, kresba, fotografie, socha). Nahé mužské tělo totiž v dějinách sloužilo všemožným účelům: jako model na akademiích, jako platforma pro homosexuální i feministické projekce, jako symbolický nosič velkých ideálů i nízké reklamy.

Výstava ve Vídni je rozsáhlá záběrem v čase, národnostním zastoupením i užitými médii a technikami

Zřejmě nikdo, kdo se kdy v posledních dvě stě letech vyjádřil důležitě k tématu, tu nechybí – ačkoli našinec by jistě uvítal národní odbočku, třeba od Jana Preislera přes Štyrského a Toyen po Jana Zrzavého nebo Ivana Pinkavu, Roberta Vana, Vlastimila Kulu.
A ten komický rozměr vyvolaný výše jde rovněž výstavě k duhu: ukazuje, že lidskou sexualitu, a to na jakýkoli způsob, není radno zachycovat s vážnou tváří – jinak hrozí směšná křeč. Podobná té, s níž úzkostliví strážci zákona a pořádku kastrují nahaté fotbalisty…

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Dopis Ježíškovi
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ro(c)k v poezii

  Nalaďte si  
 
  Pro panenku skákavou
  Pořiďte si