Číslo 4 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Iljou Rackem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Úlisní darebáci jsou nesmrtelní

Činohra Národního divadla v Praze sáhla ve svých dvou nejnovějších inscenacích, jež měly premiéru v listopadu a prosinci minulého roku, po méně známých a na jejích scénách ještě nikdy neuvedených textech Moliera a Shakespeara. Ani renomovaní režiséři, kteří je s notnou dávkou invence nastudovali, však nebyli s to dosaženými výsledky přesvědčit, že by rozporuplné soudy divadelních odborníků o kvalitě obou her byly neoprávněné.

Radúz Mácha (Erast) a Jana Pidrmanová (Julie) se členy Dismanova rozhlasového dětského souboru, kteří v Molierově Pánu z Prasečkova vystupují v několikero rolích – tentokrát jako amorci

Z Prasečkova do Paříže

Molierova hra Pán z Prasečkova náleží ke specifickému žánru komedie-balet. Dramatik při jejím u vedení v roce 1669 na dvoře Ludvíka XIV. úzce spolupracoval se skladatelem Jeanem-Baptistem Lullym. Režisérka Hana Burešová, která má za sebou již mnoho zdařilých inscenací barokních předloh, použila i na scéně Stavovského divadla několik odkazů k dobovému divadelnímu výrazivu. Baletní vstupy, operní zpěv, scénická hudba Víta Zouhara rozvíjející Lullyho motivy a interpretovaná členy Collegia 1704, náznak barokních gest Jany Pidrmanové a Radúze Máchy v roli milenců Julie a Erasta, kteří se obávají příjezdu titulního hrdiny – to vše sugeruje atmosféru barokních produkci, aniž by ale antikvovalo smysl inscenace.
Zbohatlík přijíždějící z Prasečkova do Paříže, aby se o Julii ucházel, je v podání Václava Postráneckého svým naparováním stejně trapný jako zbohatlíci současní. Milenci, jež ho chtějí znemožnit, nejsou však o nic sympatičtější. Natož pak profesionální intrikáni, které požádali o pomoc. Ty charakterizuje Ondřej Pavelka a Pavla Beretová jako amorální šíbry, umějící za peníze zmanipulovat kohokoliv a cokoliv. Podvodný Lékař, Advokát a Seržant Filipa Rajmonta či Lékárník a Biřic Milana Stehlíka nastavují prostřednictvím typů z komedie dell‘arte zrcadlo dnešním podvodníkům a vydřiduchům. Pána z Prasečkova dokonale zruinují a znemožní. Až je nám ho líto. Leč zemitá burleska, v níž je semlet, neshazuje jen jeho, ale vlastně tak trochu i ony „vznešené“ múzické prostředky, kterých tvůrci inscenace při traktování schematického příběhu použili.

Machiavellisté a skeptici

Zatímco Moliérova hra jakés takés dramatické napětí obsahovala, v Shakespearově amorfním syžetu bez výrazných hrdinů a scelujícího příběhu nefungovalo, ani když byl text o polovinu zkrácen. Nicméně je David Radok v dojjediné roli režiséra-scénografa nahradil esteticko-sémantickým napětím vznikajícím souhrou dalších komponentů scénického dění.
Troilus a Kressida je hra úchvatná svým přízračným barevným laděním a osvětlením (light designer: Torkel Blomkvist), především sama scéna pobřežní pláně před Trojou. V jejich píscích se řečtí bojovníci, znavení nekonečným sedmiletým válčením „kvůli jedné kurvě a paroháči“, sunou jak bezduchý hmyz. Na horizontu jsou jedna za druhou neseny rakve jejich padlých druhů. Do toho zaznívá vyprázdněná rétorika „vůdců a hrdinů“: vrchního velitele Agamemnona (František Němec) jeho bratra Menelaa (Jan Hartl), rozhádaných ješitů Achillea (Martin Pechlát) a Ajaxe (Jan Bidlas)... Obdobnou destrukci mocenské elity prokazuje i druhá strana v čele s trojským králem Priamem (Alois Švehlík). Oživení nastává, když Trojan Hektor (David Matásek) vyzve některého z Řeků na souboj. Odysseus – ztělesňovaný hostujícím Karlem Dobrým, který podává ze všech interpretů nejvýraznější výkon – toho využije, aby se pokusil Řeky stmelit. Jeho machiavelistický pragmatismus je ryze dnešní: vede ještě k většímu marasmu, a to na obou stranách. Marasmus zasahuje i milence Troila a Kressidu (Jan Dolanský a Kateřina Winterová). A nemine ani skeptického kritika veškerého konání Řeků a Trojanů Thersita, který ústy Vladimíra Javorského rezignovaně konstatuje: „Státnická moudrost těch našich prolhanejch a úlisnejch darebáků nestojí za zlámanou grešli... Tak už to ale chodí na tom našem světě!“

Bronislav Pražan, publicista 

Foto ND/Pavel Nesvadba



  Kristus přece ukřižovaný
  Dívejte se
 
  Úlisní darebáci...

  Navštivte  
 
  Rozhovor s autorem Knihy roku
  Téma