|
Lynch a idea odpuštění
Pablu Picassovi se připisuje výrok, že každý umělec, jenž chce
začít experimentovat či dokonce bořit dosavadní zvyklosti,
musí nejprve zvládnout běžný řemeslný základ. Když se slavného
novátora kdosi zeptal, zda by uměl nakreslit i úplně obyčejný
realistický portrét, přitakal a doplnil, že u každého, kdo by
to nesvedl, by příklon ke stylizovanému výrazu byl jen známkou
pózy, zastíráním chabého talentu.
Toto ponaučení jistě vyvstane v souvislosti s právě uváděným
filmem Davida Lynche Příběh Alvina Straighta (pondělí 28.
ledna, ČT2, 22.00). Slovutný americký režisér jako by popřel
celou svou dosavadní tvorbu, zříká se veškerého
experimentování s vyjadřováním, s mnohovýznamovou symbolikou,
jak ji reprezentuje do vysílání rovněž zařazený thriller
Mullholand Drive (pátek 1. února, ČT2, 21.45). Příběhem Alvina
Straighta se vrátil k přísně realistickému vyprávění, kde se
srozumitelnost a jednoznačnost, snad až jakási ukázková
názornost stávají základním stavebním kamenem k vyprávění
projektovanému v průzračně jednoduché lince, oproštěné od
jakýchkoli motivických i výrazových kudrlinek.
Dokonce lze tvrdit, že Lynch se vrátil k poevropštělému
nazírání, k dílům, která tradiční americký motiv silničního
putování (neboli road movie) omezila na cestu samotnou,
spojenou s ponorem do duše putujícího jedince. Lynch nechce
sdělit nic jiného než přitakat ideji odpuštění. Vždyť hlavní
hrdina, udřený farmář, podniká sáhodlouhou výpravu na pomalém
zahradním traktůrku jen proto, aby se smířil s bratrem, s nímž
se kdysi znesvářil – uvědomí si totiž, že oběma se krátí čas
jejich pozemské existence.
Stařec ztvárněný téměř osmdesátiletým Richardem Farnsworthem
(pro tohoto někdejšího kaskadéra to byla jeho poslední role,
zanedlouho zemřel) se chová nanejvýš vstřícně ke svým bližním,
i když rozhodně nepatří mezi ty, kteří by na sobě nechali
dříví štípat a nedokázali se ozvat. Už příjmení titulního
hrdiny zní symbolicky – „straight“ znamená rovný, přímý,
čestný. Ještě jednu charakteristiku jeho osobnosti bychom
mohli přidat: umíněný a tvrdohlavý.
Lynche proslavily čarovné výpravy do lidského podvědomí, s
magickou uhrančivostí míchal skutečnost se sny a vizemi,
vizuálně agresivním přístupem otevíral terén pro své
následníky. Jenže nejspíš pociťoval, že nastoupená dráha je
jednokolejná, že všechna snaha o její rozkošatění hrozí
zablouděním do slepé uličky, však také svůj poslední
celovečerní snímek vytvořil před sedmi roky...
Jan Jaroš, filmový publicista
|