Číslo 6 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s psycholožkou.
Jiřinou Prekopovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panelstory se podobá zoufalému výkřiku

Věra Chytilová s téměř každým svým filmem narážela na odpor komunistické vrchnosti, která ji podezírala z potměšilého pomlouvání socialismu. V případě tragikomické satiry Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (9. 2., ČT2, 21.40), která navzdory váhavému zpřístupnění o dva roky později zůstala v některých krajích či městech nadlouho zakázaná, to však nebylo daleko od pravdy. Režisérka samozřejmě nevyslovila jediné vysloveně odsuzující slovo, avšak nedůstojně pitvorné dění, kterým každodenně procházejí obyvatelé čerstvě dostavěného, dosud zabláceného sídliště, dává jasně na srozuměnou, v jakých podmínkách a vztazích tu lidé žijí.

Sídlištní tragikomedie neztratila aktuálnost

První asociace, která diváka napadne při sledování tohoto filmu, se týká všudypřítomné agresivity: nejenže lidé se k sobě chovají navztekaně, propomínajíce sršní rojení, ale tentýž pocit režisérka navozuje i rozkomíhanými obrazy, do nichž vtěsnává veškerou nervnost a odosobněnost panelákové existence. Když kamera v divokých nájezdech ulpívá na detailních průhledech, když jako olbřímí kyvadlo těká po rozestavěných budovách a nad nimi se tyčících jeřábech, okamžitě navozuje groteskně hrůznou vizi doby vymknuté z kloubů, neboť v tomto prostředí naprosto nic nefunguje – počínaje vybavením bytů a konče telefonnímu budkami; scházejí chodníky, takže maminky s kočárky a uštvaným výrazem ve tváři se musí brodit rozbahněným terénem.
Postavy tohoto filmu jsou dozajista vykresleny nadsazeně, překlánějí se do karikujícího šklebu, přemrštěny v mluvě i chování. Do jejich smýšlení proniká lhostejnost a sobectví, odrážející se nejen v ostražitě naježené mluvě (která má v nejednom případě sklon ke směšnému lamentování), ale zejména ve lhostejnosti, snížené ochotě pomoci bližnímu. Příznačná je epizoda, kdy sebevzhlíživý herec – v mistrném zpodobnění Jiřím Kodetem – odmítne odvézt těhotnou ženu do porodnice, protože se obává, že mu znečistí auto.
V sídlištním mumraji stěží nalezneme následování hodného hrdinu – není náhodné, že jedinými vstřícnějšími postavami jsou tu starý venkovan (Antonín Vaňha), huhňající, věčně udivený děda, jenž marně hledá své příbuzné, a malý podnikavý rošťák (Lukáš Bech), dvojice ve své nesourodosti stejně bizarní jako ostatní. Režisérce se přitom podařilo umně sloučit neherce se špičkovými profesionály, aniž by souhra sebeméně zaskřípala. Panelstory se podobá zoufalému výkřiku, od něhož nás již dělí bezmála tři desetiletí – a leckteré ze snesených postřehů neztratily ani dnes svou aktuálnost.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Panelstory se podobá
  zoufalému výkřiku
 
  Vlci uprostřed betonu
  velkoměsta
 
  Dvakrát Nothombová:
  na svém a na jiném