Číslo 6 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s psycholožkou.
Jiřinou Prekopovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

V dabingu a pití jsme prý dobří

Nejúspěšnějším českým dramatikem je dnes ve světě Petr Zelenka. Podle informace agentury Aura-Pont, která ho zastupuje, byly jeho texty uvedeny již ve dvou desítkách zemí. Nejčastěji sahají zahraniční scény po hrách Příběhy obyčejného šílenství a Teremin. Obě byly poprvé uvedeny v Dejvickém divadle, které v závěru minulého roku nastudovalo v autorově režii také jeho drama nejnovější – Dabing Street. Hra, jejíž podtitul tvrdí, že „ve dvou věcech jsou Češi skutečně dobří: v pití alkoholu a dabingu“, začíná jako třeskutá komedie.

Michal (Martin Myšička) a Karel (Hynek Čermák) – dva protagonisté proměny komedie v tragédii

Její příběh se odehrává v soukromém dabingovém studiu někdy na přelomu milénia, kdy již bylo jasné, že podobné malé „podnikatelské projekty“ založené jen na zájmu o věc – v tomto případě o dabování – směřují pod tlakem konkurence do kytek. Podle toho také vypadají vztahy lidí, kteří ve studiu pracují. Manželství majitelky studia (Klára Melíšková) a slaboproudaře Pavla (Václav Neužil), který si o sobě myslí, že je v dabingu lepší než známí herci, se rozpadá. Další technik Karel (Hynek Čermák) si po nocích přivydělává v jiném podniku jako ozbrojená ostraha, aby mohl upadající studio tajně dotovat ze svého, neboť miluje – rovněž tajně – jeho majitelku. Navíc se stará o mladší sestru (Jana Holcová) a žere ho, že pojmenovala svou hudební skupinu „Pichny“…

Vztahy a charaktery, jež v první polovině inscenace vypadají jak vystřižené z nějakého televizního seriálu, jsou naštěstí kořeněny autorovým smyslem pro řízný dialog  a situační komiku. Kromě skvělých hereckých výkonů, z nichž ani jeden není průměrný či slabší, zachraňuje novou Zelenkovu hru od banality především nečekaná proměna jejího ústředního hrdiny Michala, který si studio pronajímá. Martin Myšička s pozoruhodnou lehkostí odhaluje odvrácenou stranu této mediální hvězdy a přesvědčivě evokuje pád břitkého televizního komentátora na lidské a sociální dno. Spolu s postupným vyjevováním Michalova „tajemství“ dochází i k odkrývání ostatních charakterů. Všichni vlastně trpí desintegrací osobností a tápou po vlastní identitě. Že to nemůže skončit dobře, je stále jasnější. Pistole na konci skutečně vystřelí...

Nevím, jestli svou novou hru Petr Zelenka nenapsal až příliš dobře. Její prokalkulovanost podtrhuje i jako režisér. Nicméně předpokládám, že až se hra po vzoru svých starších sester rozletí do světa, odkryjí jiní režiséři i její další kvality. 

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos



  Panelstory se podobá
  zoufalému výkřiku
 
  Vlci uprostřed betonu
  velkoměsta
 
  Dvakrát Nothombová:
  na svém a na jiném