Číslo 6 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s psycholožkou.
Jiřinou Prekopovou.


 

 

 


 

 

 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Nebýt lhostejný – ani v době moru

Francouzský spisovatel Albert Camus vydal román Mor v roce 1947. Bývá tedy často (a zjednodušeně) brán pouze jako kronika válečných let, alegorie boje proti fašismu. Nové čtení však ukazuje, že Camusovo dílo má všeobecnější platnost. Dramatik Jan Vedral s dramaturgem Hynkem Pekárkem se rozhodli na tuto skutečnost upozornit dvoudílnou dramatizací, kterou v jednom odpoledni uvedl Český rozhlas 3 – Vltava. Zatímco Camus zasadil svůj příběh do alžírského města Oran, v rozhlasové inscenaci je město anonymní, všeplatné; samotný jeho příběh je nám představován jako jakési doku-drama, které moderují reportéři v „naturščickém“ podání Jana Pokorného a Ivany Denčevové. Autor je zde zastoupen postavou Experta (Martin Finger), který na zjednodušené otázky a formulace reportérky odpovídá vždy spíše dalšími otázkami, znejasňováním zdánlivě jasného či popíráním mediálně stravitelných „pravd“.
V útržcích osobních vzpomínek, zachovaných zvukových záznamů i nedoložitelných rozhovorů se nám zpřítomňují osudy několika hrdinů z města moru. Když se ve městě objeví první případy této zákeřné nemoci, začnou s ní někteří bojovat aktivně: lékař Rieux (Ivan Trojan), Tarrou, zprvu pouze pozorovatel dění a později Rieuxův pomocník (František Němec), doktor Castel (Ladislav Frej). Další obyvatelé se pokoušejí s existencí moru bojovat po svém: úředník Grand (Jan Hartl) se snaží vytvořit dokonalou první větu zamýšleného románu, soudce Othon (Pavel Rímský) za všech okolností dodržuje své zvyky a zákony, jezuita Paneloux (Michal Pavlata) se zaslepeností vyzývá k pokání a příznání si viny za mor, novinář Rambert (Ivan Řezáč) se snaží vymanit se z karanténní zóny. Všechny však vývoj událostí přiměje přidat se k těm prvním. Málokdo z nich přežije, mnozí z nich zemřou na úsvitu lepších časů; jediní, kteří morovou ránu bez problémů přečkají, jsou „existence“ Cottard (Tomáš Töpfer), který moru a chaosu v něm vzniknuvším vděčí za svobodu (pro svůj pokus o sebevraždu by byl jinak vyšetřován) a starý astmatik (Jaroslav Kepka), který léta nevychází ze svého bytu a o nic se nezajímá.
Camusův a Vedralův Mor je fascinující především určitou nehybností, kterou jeho příběh (navzdory snahám jednajících postav) oplývá. Profylaktické akce, stylistické zdokonalování věty i přebírání hrachu tu má jakoby stejnou účinnost; rozdíl je jen v morálním úhlu pohledu. Snaha Rieuxova, Grandova, Rambertova, Tarrouova i Castelova jako by narážela na mrtvolnou hradbu svých spoluobčanů.
Hynek Pekárek jako dramaturg zvolil – podobně jako u Shakespearova Coriolana, který měl premiéru o týden dříve – výborně téma doby; Camusův – Vedralův Mor nám ukazuje naši vlastní společenskou nehybnost, neochotu angažovat se v podstatných věcech. Zároveň nám však na příkladech hlavních hrdinů ukazuje, že i moru – ať skutečnému či společenskému – se lze vzepřít, byť i jen svým malým, osobním dílem. I přínos režiséra Dudíka je nepřehlédnutelný. Vedralův text převádí s důrazem na hlavní myšlenky díla, herce vede k přirozeným výkonům bez šaržírování a jednotlivé scény sceluje sugestivním zvukem, připomínajícím chrastění kostí či šňůrek.
Na inscenaci Camusova Moru se určitě nebude v archívu prášit. Tedy – nemělo by se.



  Panelstory se podobá
  zoufalému výkřiku
 
  Vlci uprostřed betonu
  velkoměsta
 
  Dvakrát Nothombová:
  na svém a na jiném