Tragické finále zázraku z Číhoště

Psal se 25. únor 1950. Druhé výročí bolševického „vítězného“ puče. Do státního sanatoria pro stranické prominenty v pražské Legerově ulici byl toho dne v odpoledních hodinách narychlo přivezen z Valdic u Jičína podivnou eskortou umírající, oteklý muž plný podlitin a ran. Vyděšené zdravotní sestře, která je u příjmu, připomíná „strašně bitého a týraného vězně“. Ještě nikdy předtím neviděla tak týrané lidské tělo. Po transfuzi a nezbytné přípravě se koná operace. Za dozoru příslušníků Státní bezpečnosti se špičkový zdravotní personál pokouší zachránit Josefa Toufara, osmačtyřicetiletého kněze z Číhoště, který po bezmála měsíčním mučení má být k „dispozici“ pro připravovaný vykonstruovaný monstrproces. Chystají se ho veřejně a lživě obviněn z toho, že údajně hýbal oltářním křížkem a „podvedl tím prostý pracující lid“.

Kněz a mučedník. Páter Josef Toufar na výletě v Beskydech.

Po operaci byl pacient Josef Toufar převezen na pokoj. Estébačka Věra Kantorová, která v převlečení za zdravotnici seděla u jeho lůžka, později prohlásila: „Bylo úplně jasné, že byl zmlácen asi takovým stylem, jako si pamatuji na krevní podlitiny z koncentračního tábora v Terezíně. Mácha používal množství gestapáckých metod.“ Venkovský kněz z Vysočiny Josef Toufar dodýchal v luxusním sanatoriu ještě téhož dne večer. Jeho mrtvé tělo bylo pak ve dne v noci střeženo a za několik dní potupně zahrabáno do šachty ďáblického hřbitova – pod jiným jménem. Monstrproces se nekonal, nicméně Státní bezpečnost chtěla Číhoště propagandisticky využít a nechala natočit jeden z nejohavnějších snímků české kinematografie. Následovaly procesy s řeholními představenými, byly přepadeny a likvidovány kláštery, decimace katolické církve a soukromých zemědělců neznala míru.
O dramatickém finále životní cesty Josefa Toufara, duchovní tváři a celém pozadí číhošťského případu po třiašedesáti letech vypovídají ve středu 20. února v rozhlasovém dokumentu autora tohoto článku desítky pamětníků a přímých účastníků celého příběhu, jejichž svědectví byla „sbírána“ po dlouhá léta. Vzpomínky blízkých Toufarových přátel, spolupracovníků, farníků a žáků, posledních žijících přímých svědků pohybu křížku i Toufarova mučení ve Valdicích, zdravotní sestry asistující při operaci i strohá odpověď vyšetřovatele Máchy, ale také archivní a dosud nepublikované materiály tvoří hlavní zvukové plochy dokumentu, jehož název je citací z Toufarova osudového kázání: „Uprostřed stojí ten, kterého neznáte.“
Tento dokument se stal také jednou ze „stavebních ploch“ pro knihu Jako bychom dnes zemřít měli s podtitulem Drama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara, kterou na sklonku loňského roku vydala Nová tiskárna Pelhřimov.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Ženská letora je nestálá
 
  Simon s Garfunkelem,
  i bez Garfunkela
 
  Stanice s přidanou hodnotou