Simon s Garfunkelem i bez Garfunkela

Malý velký muž z New Yorku Je to už pětapadesát let, co Paul Simon a Art Garfunkel natočili v mrňavé nahrávací „samoobsluze“ na Manhattanu svůj první singl Hey, Schoolgirl. V tom roce 1957 si ještě říkali Tom & Jerry a manažeři o nich mluvili jako o „nových Everly Brothers“. Kdo mohl tušit, že o třináct let později se jejich alba Bridge Over Troubled Water prodá jen v prvním týdnu po vydání přes devět milionů kusů...

Po metr padesát vysokém Simonovi sice dívky zdaleka nebláznily tolik jako po majiteli „zlatoslavičího hrdla“ Garfunkelovi, ovšem klíčovým mužem nejslavnější folkrockové dvojice všech dob byl odjakživa právě maličký syn maďarských imigrantů židovského původu. Příběh zpěváka, skladatele a textaře, jehož písně dokázaly zahýbat světem, zrekonstruoval v knize Paul Simon uznávaný autor biografií filmařů a hudebníků Marc Eliot. A nakladatelství Galén nyní titul vydává v českém překladu Michala Bystrova.
o jisté míry jde o svědectví o rozchodech. Kamarádi z newyorského Queensu si dali prvně vale v šestnácti – už tehdy měli na kontě sto tisíc prodaných desek. Zatímco Simon se pak coby Jerry Landis pokoušel prosadit samostatně, Art na muziku rezignoval a věnoval se studiu architektury. Opět se setkali ve dvaadvaceti, nad přípravou prvního společného elpíčka. To sice propadlo, ale jednu z písní posléze firma vydala bez vědomí dvojice ve zcela jiném aranžmá. Spásná drzost... Šlo totiž o přelomovou skladbu The Sound of Silence, po níž už následovala hvězdná druhá polovina šedesátých let, kdy se Simon s Garfunkelem stali ikonami své generace.
Není divu, že zručný životopisec Marc Eliot se v tomto bodu Simonovy kariéry zastavil nejdéle. Podotýká, že se slávou naložil každý z dua podle vlastního ustrojení. Simon si sice pořídil drahé bydlení ve snobské čtvrti Upper East Side, ale na utrácení si nepotrpěl: „Nerad ztrácím čas jídlem, oblékáním, hromaděním věcí – ani nemám auto...“ Garfunkel byl opačného názoru. Jak píše Eliot: „Pro Paula byla hudba vším, kdežto pro Artieho znamenala jen cestu k něčemu většímu a lepšímu, co se neobešlo bez bohatství a komfortu.“ V roce 1970 se Simon vydal na sólovou dráhu. A zřejmě dobře udělal.
Třebaže občasné reuniony legendární značky dokáží přitáhnout i půl milionu lidí (ještě o sto tisíc víc jich údajně bylo na koncertě S&G v roce 2003 před římským Koloseem), je už pár desítek let Paul Simon vnímán především jako hudební solitér, který se nebojí riskovat. Z knihy Marca Eliota je patrné, že se to vždy neobešlo beze ztrát, a to nejen uměleckých – Simonův broadwayský muzikál The Capeman byl v roce 1998 předčasně stažen z repertoáru a z jedenácti milionů doslova oknem vyhozených dolarů jich pár pocházelo přímo ze Simonovy kapsy...

Milan Šefl

Foto Mark Seliger



  Ženská letora je nestálá
 
  Simon s Garfunkelem,
  i bez Garfunkela
 
  Stanice s přidanou hodnotou