Míň počítače, víc večerního čtení!

Tak tohle tu ještě nebylo! Pětatřicetiletá zpěvačka, skladatelka, textařka a hráčka na piano, akordeon či metalofon Amálka K. Třebická natočila desku „logopedických písniček pro odvážné děti a jejich rodiče“. Dalo by se říci, že album vzniklo jako „vedlejší produkt“ písničkářčiny mnohaleté praxe lektorky dětského klubu při Brněnské filharmonii a autorky hudebních programů pro předškolní děti. Písně vhodné k procvičování vybraných hlásek mají daleko ke školské upjatosti, což dokládají i „drsné“ ilustrace výtvarníka Martina Velíška na obalu a v bukletu CD. Album s visačkou „testováno na dětech“ nese příhodný název: Nešišlej!

Jak došlo k myšlence propojit vaši tvorbu s logopedií?
Napadlo to moji kamarádku logopedku. Když si její dcera doma zpívala některé mé písničky, napadlo ji, že je to vlastně vzhledem k rytmizaci textu a rýmům skvělá cesta k logopedickému procvičování.

Vaše písně se vyznačují pěkným barvitým jazykem, každá z nich je přitom zaměřena na jedno problematické písmeno. Které to písmeno vám jako autorce dalo největší práci?
Děkuji za pochvalu, čeština je nádherný jazyk a trápí mne, jak dostává stále víc na frak. Nejvíc práce mi dalo písmeno P, které na desce nakonec není, protože jsem uvízla na obratu Pokusný Potkan. Pokusy na zvířatech považuji za velice důležité téma, ale nepřišla jsem nic, co by to odlehčilo, aby text nevyzněl pro děti příliš depresivně...

Amálka K. Třebická zaujme nejen děti s vadou řeči...

Desku jste natočila s regulérní kapelou. Máte pocit, že je to pro dětského posluchače vstřícnější než „jen“ zpívání s kytarou?
Je to určitě posluchačsky barevnější a hrozí menší riziko oposlouchání. Navíc děti dnes mají minimum příležitostí slyšet akustickou hudbu a klasické nástroje jako příčná flétna nebo violoncello.

Sama jste maminkou, dvě vaše dcery se ostatně podílely na vašem albu Nešišlej!. Potýkaly se také vaše děti s nějakou řečovou vadou, pozorovala jste na nich to, co je pro dnešní děti příznačné – neschopnost srozumitelně se vyjádřit, zkratkovité formulace?
Jsem maminkou tří dcer a další tři děti máme ve střídavé péči. S výraznějším logopedickým problémem jsme se nepotýkali, ale u dětí, které méně čtou, skutečně zaznamenávám sníženou slovní zásobu. I proto prosím rodiče – méně počítače, více večerního čtení. Když se někdy zaposloucháte do hovoru starších dětí, často si vystačí s několika málo „in“ výrazy, jen lehce mění emoční zabarvení.

Buklet alba a celá jeho grafická prezentace je dílem výtvarníka Martina Velíška, kterého známe třeba z práce pro kapelu Už jsme doma. Neměla jste trochu obavy z jeho nekompromisního výtvarného vyjadřování? Jak probíhala vaše spolupráce?
Ne, strach jsem z Martina neměla. Pro jeho přímočarost a – jak hezky říkáte – nekompromisní vyjadřování jsem si jej vybrala.  Jeho výtvarný styl je mi velmi blízký. A moje písničky se asi zase zalíbily jemu – přestože veškerou práci na bookletech CD odmítá, samozřejmě s výjimkou „své“ kapely Už jsme doma, u mého alba neváhal ani chvíli. Moc si toho považuji. A Nešišlej! tím získalo další, jedinečný výtvarný rozměr, pro který se, doufám, lidem vyplatí si jej koupit nebo jej darovat.

Album jste pokřtila koncem února v klubu Café v lese v pražských Vršovicích. Co se bude dít dál? Chystáte další koncerty a třeba i videoklipy?
Na koncertě v klubu Café v lese jsme s Davidem Landštofem, bubeníkem a perkusistou Radůzy nebo Lenky Dusilové, zahráli asi deset písniček z CD Nešišlej!, kterým jsme přidali ještě více muziky. V dalším bloku zazněla tvorba spíše pro starší posluchače, tedy písně, ve kterých se dotýkám závažnějších témat a obecně světa z perspektivy dospělého člověka. Podobný program nabídneme na dalších koncertech, které se rýsují, vše zatím najdete na stránkách našeho vydavatele Indies Scope. A doufám, že se zadaří pořídit z některého koncertu také videozáznam, aby posluchači měli možnost slyšet písničky z desky v jiném hudebním hávu.

Milan Šefl



  Jak to vidí Max Kašparů
 
  
Míň počítače, víc večerního čtení!    
 
  V hodině dvanácté