Číslo 13 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou.
Ivou Bittovou.


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Smutný výlet do současné minulosti

Od prvních metrů dokumentárního filmu Pevnost nás obklopí tísnivá atmosféra: zimní sychravé přítmí, smutná krajina za okénky vlaku. A záběr na muže s vějířkem cestovních pasů v ruce. Rezignovaně vysvětluje, že jich musí mít několik – aspoň ruský, moldavský či ukrajinský. Protože samostatnost státu, v němž žije – tzv. Podněsterské moldavské republiky – zatím nikdo neuznal. I když tiše trvá už přes dvacet let.
Mladí filmaři Klára Tasovská a Lukáš Kokeš se do nepatrné, ale konfliktní země pod silným ruským vlivem vydali v čase prezidentských voleb. Stejně jako jiní dokumentaristé našli inspirativní téma v cizině; připomeňme cesty filmaře a spisovatele Martina Ryšavého na Sibiř (Medvědí ostrovy) či „africký“ dokument Martina Marečka Pod sluncem tma. Rovněž Tasovská a Kokeš vítězí na filmových festivalech (Jihlava) a sklízí prestižní ceny. Přitom jsou teprve studenty FAMU!

Od prvních metrů dokumentárního filmu Pevnost nás obklopí tísnivá atmosféra...

V Pevnosti zaujali pozici empatických pozorovatelů, nevstupují do dění, jen se dívají a zaznamenávají – s výjimkou krátké epizody, kdy se kvůli „nepovolenému“ natáčení dostanou do konfliktu s milicí. Sledují ruch na ulicích, velkohubé projevy prezidentských kandidátů, dialogy v bytech. Vše je poznamenáno systémem „řízené demokracie“ – tedy svobody „odtud – potud“. Milicionářský papaláš na jednom místě bezelstně říká: „U nás je pořádek a bezpečí, vždyť na každého občana připadá jeden policista.“ Situace v Podněstří jako by z oka vypadla normalizačním letům u nás. Nebo poměrům v Rusku, jehož vliv je tu patrný na každém kroku. Zatímco z projevů kandidátů na prezidenta (tvůrci je občas snímají z televizní obrazovky) zaznívá umělý optimismus, ze záběrů z ulic i rozhovorů s lidmi čiší bezradnost a nedostatek životních perspektiv.
Pohled na bizarní státeček na východě Evropy je natočen citlivě a kultivovaně, se smyslem pro celek i detail. Jeho návštěvnický osud v kinech je ale poněkud nejistý, proto se nabízí otázka, zda by mu neslušela lépe televizní obrazovka. Však v něm televize, byť ta podněsterská, hraje důležitou roli.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Artcam



  Řeči po hospodách    
 
  
Penicilin & zasvěcení    
 
  Můžu vám skočit do řeči, soudruhu?