Číslo 13 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou.
Ivou Bittovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Iva Bittová, zpěvačka, skladatelka, houslistka

Kořeny vašeho zpívání a hraní na housle jsou známé. Vaše improvizační schopnosti jsou záviděníhodné. Stane se vám někdy, že při koncertu zcela „ulítnete“ někam, kam jste neplánovala?

Ulítávám často a ráda. Je však těžké sestoupit po koncertě opět na zem a přijmout znovu tvrdou realitu všedního života. Je to hodně o disciplíně. Někdy se mi stává, že se vědomě vrátit nechci. Umění je dar a musí se opečovávat, pak přináší i takové krásné chvíle, kdy jste zcela při vědomí, ale někde úplně jinde.

„Herectví mně nepřináší to pravé uspokojení. Je to jen příjemné vybočení z hudebního světa.“ Ve snímku Alice Nellis Tajnosti.

Utíkáte tedy z reality do světa tónů? Proč? Ubližuje vám současný svět?

To je téma na hodně dlouhé povídání. Velmi stručně řečeno, přikláním se k tomu, co je spjato s přírodou a je zcela přirozené. V dnešní době je hodně věcí, které nás fascinují, ale zároveň i pohlcují a deformují, a ne každý umíme správně rozlišovat a brát si z toho množství, co je komu prospěšné, zdravé a může ho pozitivně formovat. Vždyť už i dnešní ladění nástrojů se dostává do výšek kmitočtů, které působí na náš organismus ne zrovna zklidňujícím způsobem. A podobných aspektů je velmi mnoho.

Dá se nějak vystihnout, jaký kus cesty jste urazila od angažmá v divadle Husa na provázku do současnosti?

To by bylo na knížku a na velké vyprávění. Každopádně, všechny zkušenosti byly velmi užitečné a snažím se je prakticky transformovat do hudby. Žádná z mých životních etap nebyla ani marná, ani zbytečná a ani jednoduchá.

Která z nich byla nejtěžší?

Zcela jistě to byly začátky mého působení, kdy jsem vůbec nevěděla, co se to se mnou děje. Jasně jsem si však i v těch mladých letech uvědomovala, co se mně nelíbí. V divadle byla tehdy velmi silná energie, ale zároveň v něm už tenkrát vládla jakási nespravedlnost. Samozřejmě, že také díky komunistickému režimu v celé společnosti, divadla nevyjímaje. Adekvátně reagovat nebylo vůbec příjemné a jednoduché, protože vše bylo pro mladého, začínajícího umělce až příliš rafinované.

Ztvárnila byste třeba Eržiku dnes jinak?

Určitě bych dnes mnohem lépe intonovala. Filmová verze Balady pro banditu je tak falešná, že se za ni mohu jen stydět. Byla jsem mladé tele...

Se sestrou Idou Kelarovou. „Rozumíme si lidsky a to je předpoklad k tomu, abychom si rozuměly i umělecky,“ říká Iva Bittová.

To jste mě překvapila. Tuto vaši roli lidé milují. Kdyby vám ji nabídli dnes, vzala byste ji?

Roli Eržiky mi dnes už nikdo nenabídne. To, co se dělo okolo filmu Balada pro banditu, se nemůže opakovat. Osobně jsem milovala to jednoduché, poetické ztvárnění celé hry na divadle.

Chtěla byste se vrátit k herectví?

Herectví mně nepřináší to pravé uspokojení. Je to jen příjemné vybočení z mého hudebního světa. Možností je mnoho, ale konkrétně nevím.

Pohybujete se na takzvané alternativní scéně. Vyvíjí se tento žánr nějakým směrem? Nebo záleží pouze na umělci, kam se vrtne?

Předpokládám, že se takzvaný alternativní žánr během patnácti let zařadí mezi ostatní, staletími prověřené, jako je třeba klasicismus nebo renesance. Je to překlenutí dalšího století. Alternativní směr je naprosto přirozený a rozšířený po celém světě, jistě již vzniká nějaký další styl. Sama jsem opravdu hodně zvědavá na příští vývoj hudby.

Už tři alba natočila stylově rozevlátá Iva Bittová se členy Škampova kvarteta. Loni se sešli ve studiu při práci na nahrávce Morava.

Dělala byste ráda i jiný druh hudby? Co třeba opera?

Operu jsem dělala a moc mě bavila. Ráda bych se jí klidně věnovala i v budoucnu, hlavně proto, že se dá interpretovat i jinak, než jak ji vidí současní konzervativní producenti. Ovšem musel by se jí ujmout vybraný a velmi sofistikovaný tým lidi, aby měl výsledek hlavu a patu a nebyl to jen další planý pokus, jak učinit operu přitažlivější. Což se bohužel stalo v Mozartově opeře Don Giovanni, ve které jsem zpívala Elvíru. Byla jsem v té inscenaci na jevišti jako jediná odjinud a neměla adekvátního pěveckého partnera... Operní svět je ale úžasný. Realizace však stojí příliš mnoho peněz a na škodu věci je i to, že se počítá každá minuta. A to je jedno z mnoha úskalí, protože hledání něčeho nového a skvělého vyžaduje hodně času.

Vidíte před sebou nějakou metu, nějaký cíl?

Mým cílem je tvořit a stále se snažit vzdělávat. A v mém věku již i předávat kus svých poznatků mladším generacím hudebníků.

Dá se vůbec vaše tvorba předat?

Každá tvorba se dá předat, když je o ni zájem a nachází pochopení.

Jaký je váš hlasový rozsah?

Čtyři oktávy, od D po tříčárkované d.

Sáhla jste si někdy na hranice svého hlasu?

Nevím o tom. Zpívám tak, jak to v dané chvíli cítím. Můj učitel, profesor Rudolf Šťastný, mi často říkával, abych nic nedělala silou a nikdy nešla přes bolest. A to je velmi moudrá rada platící i pro můj hlas.

Před sedmi lety v pražském Paláci Akropolis s kytaristou Markem Stewartem a newyorskou formací Bang On A Can All Stars

Jak vnímáte lidský hlas?

Vyjadřuje všechno, co jste, co je v člověku, vypovídá i o genech a vašich předcích, a hlavně je v něm odraz toho, co právě prožíváte. Hlas prozradí i vaše nejistoty a pochybnosti. Umíte-li ho používat dobře, pak máte k dispozici nejbohatší nástroj, jaký kdy byl stvořen.

Dá se hudbou opravdu vyjádřit vše?

Ano, zcela jistě, snad i víc...

Máte ráda ticho?

Ticho je pro mne zásadní tvůrčí předpoklad, teprve v tichu slyším nahlas svůj vnitřní hlas.

Prošla jste kus světa, poznala jste mnoho lidí a různých směrů hudby. Co vám to vše dalo a dává do života?

Nejdůležitější je, že všechny moje poznatky mě posunují dál a že přijímám vše nové jako další poznání a vzdělání, které moji tvorbu obohacují.

Co vás inspiruje k tvorbě?

Život sám a můj boj s ním.

Pavel Sršeň, publicista

Foto: ISIFA, Martin Straka, Bontonfilm, Martin Sršeň Vosa, Martin Kubica a Milan Páleš



  Řeči po hospodách   
 
  
Penicilin & zasvěcení    
 
  Můžu vám skočit do řeči, soudruhu?